Main Menu

Premiär dax!

Started by Papmehl, 2013-05-17, 22:12:53

Previous topic - Next topic

Speedbird

quote:
Originally posted by Lonsan

quote:
Originally posted by Speedbird

Krill Yakar flyger så bra att du bara behöver ett par dagar att flyga in dig på den [:)] [8D]
med DA-170 i nosen behövs det bara halvgas för att ta sig igenom Basic...
om du inte hamnar på pallplats med denna i Påldalen, det ultimata Basic vapnet,
ja då är det hjulkåpornas fel ! [:D]

Lycka till med premiärflygningen,
kolla en extra gång wirarna till sidorodret, rodret är STORT och det är enorma krafter på det,
så försiktiga utslag i hög fart eller om du gasar mycket...

i all välmening från en som underskattade krafterna på wire installationen [xx(]

/Perra


Det kan var nackdelar med 144kg servokraft också...det blir ju inte mer wirekraft än vad servona pallar...




därför kommer jag bara ha 2st sidoroder servon i SU-31:an [;)]

/Perra
 

Rikard Levenstam

Hej, När jag byggde extran, så köpte jag en special tång för att nypa rör. Denna tång används till tafsar för sportfiske och ger snygga och vad jag tror starka låsningar av wirelås.

/Rikard



Speedbird

#17
quote:
Originally posted by Guzzten

Man kanske skulle anmäla min ohängde bror att flyga, så får ni chansen att komma 4a....
Nä, han får stanna på marken och ta bra bilder istället.

// Anders



om han flyger så bra,
varför är han inte redan med och tävlar då  ? ? [}:)] [:D]
Basic liksom Advance behöver ju uppenbarligen påfyllning !
så det finns plats för alla kunskaps nivåer... [:)]


/Perra
 

Papmehl

Nu är premiären avklarad! Dock med vissa problem. 2st landningar utan att motorn var igång :-( gick dock bra men helt sjukt vad den \"flyter ut\". Efter en hel del justeringar och mekande och samtal till herr Bexander så vid tredje försöket hittade vi orsaken. Bexander hade gjort en lösning till förgasaren med en slang till en sluten botten av petflaska. Den var boven. Så fort jag drog på ordentligt med gas i vertikalerna så dog motorn. Nu fick jag till slut en hel flygning och den flyger ju hur stabilt som helst. Känner dock att jag vill göra några fler justeringar innan påldalen. Kan bli att jag behåller sukhoien en vecka till innan jag helt går över till krillen. Dock är jag i akut behov av en propeller! Hade bara en mejzlik 30x12 2bl och den rippade på halvgas :( behöver 32x12 2bl eller 30x12 3bl.  Nån som har att sälja och ta med till påldalen? Eller för leverans innan tävlingen?

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Eklund

Grattis och gott att det gick bra. Deadstick är aldrig roligt.
Skönt att du hittade orsaken till problemet med!
Var det första gången modellen var i luften om du räknar med föregående ägare?

--Per

Lonsan

Flyter ut = baktung
Max 300 tecken, 272 återstår

joenella

Mattias

Kan du bruge en 32x14 2 bladet fra PT, det er en helt ny uborret.
 

Papmehl

Lonsan-om jag jämför med min tidigare 2,6 m sebart sukhoi så flyter den här ut otroligt mycket. Den är inte baktung. Det vet jag till 100%. Det har jag stenkoll på :-) Dock säger de flesta som flyger komposit kärror att i regel så flyter komposit kärrorna ut mycket mer pga mindre motstånd. Lika Henrik Karlssons krill sukhoi flyter ut mer än min sebart sukhoi och dom är väl snudd på kopior. Ända skillnaden är väl trä vs komposit materialet, vingprofilen som är tunnare på krillen. Tror jag får programmera att skevarna går upp som en form av luftbroms. Eller vad tror ni? Joenella, jag har eventuellt fått tag i en mejzlik 32x12 som jag ska få prova under morgondagen. Återkommer!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Aeroparts

#23
Överfart! Lyft nosen!  Det är ju viss skillnad på massa i en modell som väger 17-20kg jämfört med 10-13 kg det är detta som skjuter på. Ta ner farten och höjden. Vingglid om det behövs. Har du sen hög tomgång som drar så blir det ju trickigare men höj nosen mer så kommer farten att sjunka i och med mer motstånd.

Trotteln reglerar höjden och höjdrodret farten i en riktig landning
Om du inte bedömningslandar med tomgång hela nedflygningen eller harrier landar med hög alfa.
Träna på att landa, ger inga poäng men helare flygplan[;)]
/Lennart

Speedbird

Grattis till de lyckade premiär flygningarna ! ! [8D]
nu finns det inga ursäkter längre, nu är det piloten som sätter gränsen för vad kärran kan göra [:)]

med Krills 37,5% Yak55 blir man med tiden en mästare på att landa mjuuukt,
eller att reparera original landningsstället som inte tål ens en liten studs i landningen utan att delaminera [xx(]

/Perra
 

Papmehl

Tack för all support! Träna landningar kan man aldrig göra för mycket av ;-) nu när jag hade motorostrul innan vi upptäckte problemet så kan jag nog haft något hög tomgång också så den flöt ut lite extra.  Imorgon ska jag få prova en 32x12 2bl. Återkommer med mer info inom kort! Skulle helst köra en 3bl.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lonsan

Oj! 100% koll på TP redan efter premiär? Inte illa!
Hur många TP-justeringar hann du utvärdera?
Själv är jag så lat att jag ofta flyger med fel TP och annat trim en halv säsong
innan jag gitter testa nåt alternativ. Sen är det de här med den eviga vinden i Skåne, ofta
svårt att utvärdera trim och TP när det blåser kul styving

Max 300 tecken, 272 återstår

Papmehl

#27
Jag vägde upp den i ett garage hängande i taket. Fick bra koll på hur tyngdpunkten låg. Gick att trepunkts landa kärran :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Rikard Levenstam

Min Krill SUkhoi får jag flyga in på lite gas, på tomgång så stannar maskinen på finalen. 3-bladig broms och fin tomgång så bromsar det bra...  Handlar nog mest om prop/Tomgång/landningsteknik..

Intrimning tar tid och måånga flygningar.... men väl värt mödan när det passar ens flygstil och tävlingsklass...

Läs Peter Goldsmith trim guide om du inte kan den utantill ;-)

/Rikard



Papmehl

Hur blir den när du flyger med 2 bladig i landningen?

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec-3W-ExtremeFlight-Sebart-Desert Aircraft-Krill Aircraft
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC