CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

4550-2090-2090=370gr.
Är det betydligt mer[?]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Eklund

Nu är motorn på plats [:D][:D][:D]
I och med det känns det som att det svåraset momenten är avklarade.
Jag kan bara säga att det var verkligen guld med distansplattan!
Nu skall jag bara fräsa ut ett permanent fäste i aluminiumj, eller om man möjligen kan använda Nylon?!?! Då kan jag skriva ut det med [8D]

Så här såg monteringsmomenten ut:











Rikard Levenstam

Najs !! [:D]

Jo, platta bakom motorn är kanoon, och du kan ju enkel cadda upp hur motorn sitter nu...

Behöver du vinkla om motorn när du provflugit är det enkelt att modda i CAD och du vet hur mycket i sidledd du behöver flytta motorn.

Jag fräser mina plattor i Plywood och har även gjort det till 41% aren.

Fördelen med fräst platta är att man kan justera motorn precis som man vill och få det utan att modellen drar åt fel håll.


/Rikard



Eklund

Visst är det jäkla gött med cad [:)]

Hur gör du med hålen när du justerar i sidled? tar du upp ovala hål i brandväggen?
Du som har bra knas på material. Tror du att det skulle funka med nylon? Det är klart smidigare att skriva ut än att fräsa!!!!

--Per

Lonsan

Hålen?  Gör rejäla hål i trät och gör dessutom en likadan sned platta att sätta bakom motorspantet. Då kan du använda skruv och låsmutter och böjer inte skruvarna då du får parallella ytor skalle/mutter. Om du inte litar på friktionen utan tycker att skruvarna måste passa i hålen som en extra säkring så kan du i stället borra några extra hål i din främre sneda platta och dra i några plåtskruv etc.
Och du, plastbit från 3D-skrivare, njae, det finns en överhängande risk för sättningar med tiden och därmed lös motor. Ska det va plast till en sån sak så ska det åtminstone vara armerad med något.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Jag var inne på storahållösningen med en platta med samma vinklar på baksidan. Skönt att få det bekräftat att det funkar!
Då får det bli det om (läs när) jag måste justera.
Jag är också skeptisk till plast, så då får det bli plyfa eller aluminium. Man får inte bli FÖR lat [:)]

--Per

Lindgren

Vackert
// Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Lonsan

quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson

4550-2090-2090=370gr.
Är det betydligt mer[?]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar



Tja, samma ekvation DA100L/DA200 blir -110gr.
Sen är å andra sidan ZDZ224 absolut sett mycket lättare än en DA200 men den är väl en typ 10år gammal konstruktion nu.
Nä, att en B4 blir mer än dubbelt så tung som en B2 med samma kannor tycker jag verkar fumligt
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Kanske funkar med plast, men kanske duger inte här !

Behöver man flytta hålen är det bara att fila, och sen gjuta igen när man har rätt vinkel/Läge. Att ha stora hål skapar sömnlösa nätter [:D]

En urmonterad motor vill man ju ha tillbaka på samma plats...

/Rikard



Eklund

Idag landade krökarna här hemma. Micke fick tag på krökar från JMB som var framtagna till Krill Extra. Det krävs en liten lätt justering för att det skall passa (vilket jag visste). Ljuddämparna tar i infästningen/förstärkningen för landställen så det fattas ca 10mm längst fram mellan krök och cylinderhuvud.

Bara jag hittar någon som har gasol eller svets så borde det vara enkelt att bocka till.

Glappet i framkanten:


Här ligger kanistern på landställsförstärkningen:


Och från insidan:

Paul

Hej Per, om det ej funkar att värma om dem, kan du som jag gjorde på min lilla Sukhoi med DLE 111, tillverka distanser i alu, de jag gjorde var cirka 10 mm, har funkat utan problem men det kräver dubbla packningar.



--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Tackar för det uppslaget! Enda kruxet är att dom måste ha 3  graders lutning, men det går kanske att lägga en vinklad bricka under skruvarna så att man får en rak anläggningsyta under skruvarna.

Paul

#87
Tittade nog inte så noga, nog lättast att försöka bocka om lite, läste på FG att några hade lyckats bocka om krökar, men det går nog inte så mycket. En pratade, att om man fyllde dem med sand så blev risken mindre att det blev veck. ( vet ej om det var vanlig sand)[;)]
Eller allra bäst, ett riktigt rörböjnings verktyg, det kan både kylmontörer eller rörmokare ha, i rätt dimension.
Eller så kan man löda om alla flänsar, så rören och canistrarna ligger högre upp.
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Eklund

Om det är svårt att bocka är det kanske enklare att skära ut en smal kil på ovansidan och sedan hårdlöda. Då kan man ju rikta in det hela så att det blir bra innan man löder.


Paul

#89
Det var ju en bra lösning, du är klurig du. [:)]
Lite info. finns mer om du Googlar.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=220534
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC