CARF Extra 330SC 3.1 m

Started by Eklund, 2013-06-02, 16:01:41

Previous topic - Next topic

Eklund

Jodå, Peters guide har jag med mig ut till fältet. Mycket bra.
Lodlinjen neråt var rätt ok, medans uppåt drog mot stället. Full fart med avdrag var helt spikrakt.

Motorn är nu riktad lite mer åt höger pluss något mer upp. Skall bli intressant att test + att man får gå igenom hela testschemat igen  8)

Har justerat motorriktningen med brickor nu. När den är perfekt blir det ett nytt motorfäste. Jäklar va gött med CAD där man bara justerar ritningen och sedan fräser ut en ny med uppdaterade mått.

Dock ser det ut att dröja innan det blir trimväder igen. Rätt mycket blåst framöver.

Håller med dig Pär att det varit dött. Det blir väl så i perioder, men det går ju ändra på

Par A

Hej Rikard

Kan inte du hålla en kurs( i vinter)..:)) för oss hur man trimmar sin Imac modell på bästa sätt?

Tror den skulle bli välbesökt och få många till att lägga tid på denna viktiga punkt, och som slutprodukt ge bättre flygningar/poäng.

Visst kan man läsa Goldsmith men roligare att träffas:)

//Pär (Axelsson)..:)
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Eklund

Kul ide'
En sak som som inte står i Peters guide är hur man kollar anfallsvinkel. Kanske inte så konstigt då jag gissar att det är få förunnat att klara av och justera den.

Rikard Levenstam

#138
Hej Pär,

Att trimma sig igenom P.Goldsmith guide och sina egna teorier tar nog några månader för att dels lära sig och se vad som händer och även förstå och åtgärda vinkel fel, ett par gånger....

På en lodlinje rakt ner om modellen är hyfsat trimmad kan man få en uppfattning om anfallsvinkel fel. Men man kan såklart bli lurat av tyngdpunkts fel och motor riktnings fel och vind.... alla tester i vindstilla bör göras åt flera håll i luften (För vindstilla är det väl aldrig riktigt...)



Min 41% Krill Extra tappar höjd både i planflygt samt i inverterat (Ytters lite dock).... neutralt trimmad då jag vill att modellen skall bete sig lika i alla ledder.

Min sida/höjd mix (Som jag gillar....) är intrimmad på en 45graders stigande linje. då går modellen rakt  utan avdrift mot huv/ställ.  Men bättre hade ju varit att flytta ner Stabben, så att mixen inte behövs, då det blir en kompromiss.... Se Pilots Extra modeller med Stabben under vingens noll linje.... ser fruktansvärt ut, men ger bra flygegenskaper... (IMAC regel ok ??)

Som yngre spenderade jag mycket tid med små balsa glidare som jag trimmade för skoj skull, även små HLG seglare som flög bort när dom var som bäst :-)  Det är roligt att trimma och förstå varför det går snett, och sen förbättra... 

I radion har jag Logiska switchar som ger mig olika "flight modes" automatiskt, tex :
Tomgång + full höjd -> spinn utslag
Fullgas + full höjd -> vertikala snap roll
Fullgas + full dyk -> Vertikala negativa snap roll
..
..
Det ger mig möjlighet att trimma utslag för en speciell manöver, behövligt på min extra med 3D roder ytor.

Har man engång insett vikten av en riktigt bra trimmad modell, vill man inte flyga på annat sätt.   ;)

Det roligaste hade ju varit att ha en trim helg och klura tillsammans :-)

/Rikard



Par A

Kul med utförliga svar...
Hade egentligen i tanken en flyg/trimhelg då det
alltid är bäst att omsätta teori i praktik..;)

Vi får tänka vidare, men mycket kunskap finns det hos dig som man skulle vilja ta del av i lugn och ro..;)


//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Eklund

Trimmade igenom modellen skapligt enligt P.Goldsmith förra året. Blir ett omtag nu och jag kommer köra igenom hela proceduren bara vädret tillåter.

Det viktigaste är att jag skjutit fram tyngdpunkten lite igen mot förra året + att jag har fått till ursprunglig motorriktning. Hoppas dessa två parametrar är ok nu. Är dom det så ligger jag skapligt till att få till en vältrimmad maskin (om anfallsvinkel är ok vill säga) innan Helsingborgstävlingen.

Skall faktiskt testa detta med lika sjunk på både vanlig och inverterad flygning. Känns vettigt och jag ligger nog och håller i höjdrodret något omedvetet vid planflykt.

Jag har också ett antal logiska switchar för att sätta flightmodes.
Jag har en för att detektera snap, full höjd/dyk och full skev åt något håll.
Jag har en vardera för lågt gaspådrag, högt gaspådrag och mellangas. Låg och hög ligger på ca -80 respektive + 80% av maxutslag. Det ger två-tre steg på rastret på gasen.

I dagsläget har jag bara utnyttjat en extra flightmode och det är snap. Snappar i Sportsman ligger bara på 45-or eller planflykt, men jag har testat snappar på vertikaler och där går det åt andra mixar. På stigande vertikal (hög gas) så måste jag troligen öka utslagen. Likaså på sjunkande vertikal. Dock är jag inte klar över om jag kan använda låg gas för detta eller om man bör dra på lite gas för att få lite mer luft över rodren.

I morgon blir det översyn av roderutslag så att de är lika och försök till vibrationsdämpning.



paho

#141
Det här är inte bra Per  ??? jag trodde att vi var kompisar... Nu kommer du ju att flyga mycket bättre än mig igen  ;)

Jag tror att jag också får ta Mr. Goldsmith ut till fältet och köra lite, annars är man väl frånåkt ordentligt (som vanligt...)
/Patric

Eklund

Jo du Patrik, jag gör så gott jag kan nu för att lyfta mig ett snäpp.  8)

Blev en del tester idag. Inte helt vindstilla men ok. Efter inriktning av motor går det i princip rakt i vertikaler igen. Då det blåste lite är det svårt att säga om det var helt rakt. Kan dra lite åt vänster nu i stigande vertikaler men draget mot stället verkar vara borta.
Måste dock testa mer innan jag gör någon mer förändring.

Har testat en hel del snappar idag i alla tänkbara leder. Här finns mycket förbättringspotential  :-)

Råkade också ut för att ett stift i en servokontakt kröp ur så det vart bara ett servo på höger skev. Rodret centrerade inte riktigt med bara ett servo så det var lite roll med spaken i neutralläge. Tur att det inte var tävling + att det var bränne med sitt generösa fält

Mikael_Ingemarson

Här jobbas det på minsann. :)

Eklund

Nu var det dax att skruva igen. Det tog alldeles för lång tid att byta en kanister på tävlingen i Helsingborg så nu blir det lite ombyggnad för enklare service.

Först skall jag ta bort kilarna vid utblåset och böja headersena lite så att dom passar utan kilar.
Sedan skall jag fixa nya stöd för kanistrarna så att man inte måste skruva långt inne i kroppen.
Skall även kolla på att flytta gas + choke servo för enklare underhåll. Inte helt säkert att det behövs dock.


paho

Lycka till, förhoppningsvis kommer du inte att behöva skruva under tävling mer. Oddsen har ju minskat nu när du har gjort det en gång...

MVH
Patric Holmström

/Patric

Eklund

Så sannt, och den minskar ännu mer om det blir lätt att meka  :)
Lite surt vart det faktiskt då det bara skillde 12 poäng till 3:e platsen, men jag är otroligt nöjd över att det går så pass bra i dom okända!


--Per

Eklund

Kom på att jag har en kompis som har gassvets så idag fixade vi böjningen av mina headers. Blev nästan perfekt. Får fräsa av dom en aning så att dom blir helt plana.

Nästa steg blir att fixa stöden för kanistrarna inne i kroppen.


Eklund

Då där ja. Nu är dom bättre än när dom var nya   :)


paho

Imponerande, snyggt jobbat

MVH
Patric Holmström

/Patric