2,5 bladig muller...

Started by Rikard Levenstam, 2013-07-10, 10:51:30

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Bytte till mig en avbruten muller mot en öl, och idag var det dags att fixa denna :-)

Jag avråder reparation av propellrar om man inte har full koll på komposit arbeten. Material och person skador kan bli stora om man gör fel. Själv anser jag att jag har koll och har byggt egna propellrar i både kolfiber/Kevlar och även cnc fräst trä propellrar med egen design.

Muller propellern ser liknande ut på insidan som Mejzlik, då jag även lagat sådana tidigare. Största utmaningen är nog att få balansen rätt efter allt är fixat.

Denna Norrlänska Muller hade överskalet nästan helt vilket underlättar och bara krävde en enkelsidig gjutform.

Jag gjorde en gjutform på ett friskt blad. Skadade delar av proppen frästes bort och preppades för att gjuta i förstärkning i kolfiber.

Jag fyllde propeller bladet med expanderande epoxy/fiber mix så att det nya kolfiberskalet pressas mot formen under härdning.

Denna prop duger för att jämföra Muller mot Mejzlik, men skulle aldrig tävla med en reparerad prop.



Image Insert:

46.69 KB


Image Insert:

39.15 KB


Image Insert:

54.76 KB

Image Insert:

35.74 KB

Regnar ute och en perfekt dag för källar fix :-)




Papmehl

Ska bli kul att få höra vad skillnaden blir :)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC