Main Menu

Motortemp

Started by Thulin, 2013-06-11, 22:46:45

Previous topic - Next topic

Thulin

Hej alla och tack för senast!
Har idag testat lite med en tempgivare på min motor. Tog hem en tempgivare från USA och monterade den på vänster cylinder 3W 110.
Givaren sitter vid första flänsen närmast avgasporten och resultatet blev följande under normalt sportsmanprogram och 22 grader temp ute.
Med nålning från Sunne 134 gr C, efter två-tre min in på både låg och hög nådde jag dagens max 157 gr C. Motorn gick ca 6-7 gr C varmare med en trebladig. Det är en bit kvar till rek 180-220 enl 3W. Testningen fortsätter, men jag tror att vi ofta kör motorerna för kalla, bafflingen verkar funka.

//Ulf

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Emcotec
Hitec
3W
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Paul

Nu blir jag förbryllad.....[8)]
Enl. ZDZ manualen.
Temperature (CHT) measured between the top 2 fins on the front of the cylinder immediately following a flight and should range from 180-210F. Higher temperatures are indicative of a problem and must be resolved!!
Vilket motsvarar 82,2 - 98,9 grader celsius.
[?][?][?]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Ok. Vart mäter man \"rätt\" temp? Jo under stiftet.
Kan man mäta på cylinder efter landning? Nej.
Temperaturen far upp och ner under flygning otroligt fort, finns bra grafer på detta.
Lite läsbart.
\"The vast majority of our engines produce their best power, best longevity, and easiest tuning when run between 125c and 150c. Above 155c just about all of them start droppong power proportional to the increase in temperature as the case expands due to heat beyond it\'s most efficient design parameters. Regardless of what 3w has recently started saying, above about 170c and things start happening inside the engine that reduces the life span. Above 200c and you\'ll be lucky to get 40 hours out of your engine before something expensive goes kaput.\"
/Lennart
Hur mår din motor? Kolla stiften

Paul

#3
Man kanske skulle skaffa en tempgivare via telimetri, så man kan få motortemp. Verkar både spännande och bra att veta, jag har ingen koll alls nu på hur varmt min motor går, men man vill ju ej sabba något pga. överhettning.
\"\"Ok. Vart mäter man \"rätt\" temp? Jo under stiftet.\"\"
Hur menar du då under,.....inne i motorn eller?, eller under utanpå, förklara gärna närmare. [8)]
--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

Ok. Man sätter ett thermocouple under stiftet istället för bricka om det finns en sådan
http://thesensorconnection.com/category/cht-sensors/all-cht-sensors

Det bästa vore ju att mäta EGT exhaust gas temperatur direkt i avgas porten som vi bl.a gör i full size flygplanmotorer för att ha riktigt bra koll på magringen, men eftersom vi inte ändrar blandningen under flygning på våra tvåtaktare så är CHT cylinder head temperatur helt ok. Om du har rätt blandning och hur motorn mår i det fallet ser man absolut bäst på stiften.
Själva har vi inte någon thermocouple då MPX inte har det i sitt sortiment utan mäter med temp prob på bakersta cylindern baksida under översta kylflänsen, sämsta kylningen detta ger inte exakt rätt temp men tillräckligt bra för att veta att det inte spårar ur helt. Mest intressant är det ju under test fasen med ny installation etc.
/Lennart

Eklund

#5
Taget från 3W\'s manual. Blir det högre temp om man får dit en givare vid tändstiftet i stället för kylflänsen?
Operating temperature
To be able to check the cylinder head temperature ( CHT ) a thermo element has to be installed which fits under the spark plug ( M 10 thread ). Optimum operating temperature range : 180°C - 220°C. In this range piston, spark plug and combustion chamber will be free of remains. Maximum temperature of 270°C should not be exceeded. During a certain time at full speed the temperature could be 250°C.

Colour of the spark plug should be : light or middle brown. A grey / gray colour is a typical sign for over heating. Temperatures above 270°C are critical and over 300°C, piston can seize and could completely damage the engine.

Temperatures below 180°C create remains ( carbon ) on the piston crown. Increasing remains hit the cylinder and cause abnormal running noises ( knocking ) which will increase the load of the needle bearings and can destroy them. Under extreme conditions the crankshaft can break and a complete damage of the engine will be the result.
Rear


Edit. Länk till dokumentet:
http://www.3w-//modellmotoren.com/fileadmin/media/downloads/Bedienungsanleitungen_Englisch/3W_106i_B2_englneu.pdf
Dessa temperaturer känns ju väldigt höga om man jämför andra siffror.

Paul

Uj uj uj, [:0], mycket olika temperaturer och faror, skapade av dessa[:0].
Som vanligt blir man ej klokare, och undrar fortfarande vilken Min/Max temp som är bra för motorn. [8)][:o)][:o)][:o)]......

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Aeroparts

#7
Paul.Grotta inte ner dig i detta.
Följ tillverkarens rekommendationer vad gälller baffling etc, så blir det tillräckligt bra, men ignorera inte dessa. Både 3W och ZDZ har tydliga instruktioner för detta.
Temperaturen under stiftet är betydligt högre än på kylflänsarna och varierar snabbt, vilket finns information om på nätet om intresse finns.
3W:s temp nivåer är relaterade till stiftet och med de temperaturerna utanpå cylindern så är motorn snart rökt.
Många kanske klarar sig utan baffling mm, p.g.a att de inte tar ut någon högre effekt på motorn en 180cc som lunkar på i programmen under halvgas med en flygplanvikt på 17 kg går ju inte att jämföra med en 116cc som skall dra runt en 16 kg maskin i Advanced.
/Lennart

Guzzten

Min motor går nog lagom.. Jag bränner mig på fingrarna efter 3 sekunder om jag stoppar in dom i kåpan efter landning.
Sackar motorn på långa vertikaler eller efter \"lång\" tids gullgas/belastning går den för snålt.
Min egna huvudregel är att motorn ska kunna gå på fullt skaft \"i flera minuter\" utan att sacka, ändra varv eller på annat sätt protestera. Sen kollar man på stiften lite då och då så ser man hur bra den mår. Funkar på 0.8cc metanol, gokart, flygplan och bilar. I alla fall nästan alltid [:)]


// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

flygrc

Jag utökar tråden lite eftersom jag tycker det delvis hänger ihop.
Min erfarenhet från gokarten var 170 grader var optimal temperatur för oss,givaren satt in i cylindern ungefär mitt på.

Jag har beställt en tempgivaren till min radio så jag återkommer med mer info när jag mätat.

Anledningen till att jag börjat titta på detta är att stiften sotat igen och jag misstänker motorn går för kallt, men jag vill inte börja nåla in utan att veta. Dessutom så går motorn bra på fullgas och den blir kinkigare att starta om jag minskar på lågan.
Image Insert:

76.27 KB

Jag har provat med en ny olja som håller motorn renare från sot.
Här är stiftet efter 5 liter (Aspen + 2,5% olja).
(rengjort från början)
Image Insert:

73.17 KB

Samma stift efter 10 liter.
Image Insert:

80.47 KB

Och oljan.
Image Insert:

48.72 KB