RealTimeScoreTracking för IMAC?

Started by Calle_aeroparts, 2013-09-17, 17:24:14

Previous topic - Next topic

Calle_aeroparts

Jag har alltid tyckt att det vore kul med live-uppdaterade poäng från domarna. Började för ett tag sen designa ett system för detta men det blev aldrig klart. Funderar på att ta upp det igen, men det vore kul om någon mer vill engagera sig. Jag tänker mig att jag står för att poängen kommer till datorn i sekretariatet, m.a.o all hårdvara och programmering i noderna ute vid domarna, så vore det grymt bra om någon villa ta på sig att behandla datan i motagardatorn. Anledningen till att jag inte gjorde klart systemet var tidsbrist att jag inte hade koll på hur poängen skall ligga för att det enkelt (eller automatiskt) skall hamna på hemsidan.

Så för att sammanfatta. Är det någon som är intresserad av att behandla data från serieporten i ett dataprogram och typ visa poängen på skärmen/projektor och alternativt skriva ner poängen till en fil för att enkelt lägga upp eller automatiskt ladda upp på hemsidan?
I en första utgåva behöver det ju inte alls vara särskilt avancerat.
Isf diskuterar vi mer här, så kan alla komma med input :)

Och just det, det har ju talats om att detta redan finns men har inte sett det på våra tävlingar iaf. Men även om det släpps en awesome app från USA som gör allt och mer därtill så är det ju fortfarande ett kul projekt.

Mvh

Carl
 

Guzzten

Jag har inga som helst programeringskunskaper, men skulle tycka det var kul om man kunde vara med endå. Datorkunskaper, nätverk och hårdvara, kan jag ganska bra. Bättre än \"svensson\" i alla fall. Hjälper gärna till med det jag kan.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Calle_aeroparts

Kul! Grymt att nån mer vill vara med. Du får börja med att komma med synpunkter på allt o  sen se om det är nått du vill/kan göra.

Vi måste först speca funktionalitet noggrant så vi inte missar nått viktigt. O sen blir det många val som skall göras i hårdvaran. Ska se om jag hinner skriva ner det jag har tänkt hittills idag, annars kommer det imorgon.
 

Lonsan

Vad tänker du dig för inmatningsterminaler?
En laptop eller platta per skrivare?
Ersätts papperskrivandet helt?
Ser en risk att vissa möjligheter blir svåra att replikera, i alla fall med samma fart och flexibilitet.
Exempelvis så ger domare ibland preliminära poäng på en manöver eller vill ta en avstämning med den andre domaren i slutet av omgången.
Givetvis finns det massa fördelar också, t ex minskad eller ingen risk att överföringen från papper till Score! blir fel. Det jag vill säga är att om vi ska flytta ut de digitala posterna till domarlinjen så måste prioriteringen vara:
1. Minskad risk för fel i första steget av poänghanteringen
2. Minskad arbetsbörda på sekretariatet
3. Snabbare publicering av preliminära poäng och placeringar.
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael

Hej,

Jag tycker också detta låter spännande, men håller med Lonsan - det finns många \"mjuka\" faktorer i själva inmatningen som inte skall undervärderas - också sugen på att förstå tankarna runt själva inmatningen av skrivaren.

För mig känns det naturligt att man i så fall kommunicerar med programmet Score för beräkning och presentation av resultat. Berätta gärna mer om tankarna kring hur datan från skrivarna är tänkt att matas in och koncentreras och varför du har valt att hälla ut alltsammans i en serieport :).

mvh,

/M

-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se
-----------------------------
Pilot-RC Sbach 342
Hacker Q80-8M
DesirePower
Hitec
Castle Creations ICE2HV
Multiplex Royal Evo 16
Autopartner.se

Benny

Hej
Då vi i Tidaholms MFK arrangerade SM F3a 1978 byggde vi en utrusning som du beskriver, med det var ju innan det var möjligt att använda datorer för oss dödliga.
Funktionen var så att det var en manöverpanel med vipp strömbrytare som domar sekreteraren manövrerade. Sedan var det en stor tavla 3x1,5 meter med lampor men 0-10 P, för publiken.En mindre panel med lysdioder gick in till sekretariatet för sammanräkning.
Denna utrusning körde vi i många år, faktum är att denna var väldigt driftsäker, vill minnas att grabbarna i Linköping byggde en liknade med datorstöd, men den slutade fungera vid regnväder, vilket vår "stridsvags" utrustning klarade utan problem.


Benny
Benny

Paul

Vill bara bidraga med en synpunkt, som man som fotograf råkar ut för under soliga dagar, om man vill ställa/redigera en bild på fält och sända till någon redaktion. Data skärmar och plattor funkar ej i starkt solljus, har många gånger suttit med typ en jacka över skärmen med huvudet under samtidigt, för att se vad man gör.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

@Benny
Hur många strömbrytare gick det åt? 10 manövrar, 20 ställig poäng (10/0,5), 2 sekvenser...ACS, buller.
Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

\"\"Posted - 18 Sep 2013 :  04:19:09  \"\"
Pontus har du legat sömnlös inatt, och försökt klura ut brytarantal[:)][:)]........04:19:09 [:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Äh, du vet hur det är, min favoritserie Dr House sänds på lite konstiga tider numera och nåt måste man pyssla med i reklampauserna.
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Mycket intressant ide.
Det ligger helt klart en stor utmaning i att utforma ett bra gränssnitt, men det borde gå.
Jag är klart intresserad av att hjälpa till. Har hållit på med mycket inom programmering och teknik så allt från embedded-utveckling om man skall göra specialenheter för rapportering till att ta hand om data och packetera i lämpligt format eller ut på webben kan jag vara behjälplig med.

Kan även tala om att jag har börjat kika på en ny applikation för anmälan till tävlingar.
Det har också varit snack om att lyfta webben  och forumet till lite nyare snitt. Vi skall kanske sätta ihop en it- grupp så att vi kan samordna aktiviteterna.
--Per

Benny

Hej
1/2 poäng fanns inte i denna klass

Det var 5st manöver dosor med 11st brytare 0-10P
M.A.O. Totalt 55 brytare

Benny
Benny

Calle_aeroparts

Vad kul att så många tycker det är en intressant idé!:)
Håller med alla föregående talare. För att det ska fungera måste systemet ge många fördelar utan att introducera några stora nackdelar.
Kan sammanfatta lite hur jag har funderat.

Det vi vill är att skicka informationen från domarna på linjen till en dator för behandling. Så skrivarna behöver ett sätt att mata in poängen och sedan skicka den. Det första man tänker på är några läsplattor. Det är en svår fråga om det är den bästa vägen att gå och jag tycker vi ska diskutera det. För och nackdelar:

För att systemet ska vara värt måste det alltid gå att använda, även på nordiska eller andra stora tävlingar vi kan tänkas ha. Därför måste vi minsta ha möjlighet till 5 domare, m.a.o 5st plattor = dyrt.

Kommer troligen bli androidplattor (?) och vad jag vet kan vi välja på två sätt att implementera datalänken, WLAN eller bluetooth. Om vi tar det första måste det finnas på fältet, vilket det inte gör idag så det blir ytterligare en extra kostnad. Kör vi på bluetooth kan vi inte påverka räckvidden och den kan vara lite för kort för att nå in till sekretariatet.

Finns dock stora fördelar:
När vi väl gjort programvaran är vi inte låsta till nån hårdvara. Går en sönder köper vi bara en ny.

Och såklart GUI:t. En stor fin skärm med stora knappar på hade ju varit grymt.

Väljer vi inte läsplattor finns t.ex. systemet jag hade tänkt mig. Varje skrivare har en låda med en LCD, knappar och en rotationsencoder. Med dom skruvar han in poängen för varje manöver till varje pilot. Inne i lådan finns en mikroprocessor och en nRF24l01 sändare. Via 2.4 GHz sänder man sedan datan till en mottagarnod som man kopplar in i usb porten på mottagardatorn. Därav datan genom serieporten. Fördelarna med detta systemet är den låga kostnaden, borde gå att komma under 1000 kr för ett system med 4 noder. 3+1.

Några andra tankar. Tror vi ska vänta med att skicka poängen förrän domarna dömt klart piloten. Alternativt kan vi ju skicka preliminära poäng men viktiga att man kan prata igenom  som vanligt.

Eftersom systemet kommer introducera fler saker som kan störa våra flygplan måste vi verkligen testa ordentligt innan vi använder det på tävling.
 

Eklund

Jag tror du är inne på rätt linje med dedicerad hårdvara. Det finns många billiga varianter på kommunikation som ligger på helt andra band än 2.4
Jag har t.ex. Gjort lite telemetri/fjärrstyrning hemma till något som skulle bli en automatisk gräsklippare, men det projektet ligger i dvala.
Där har jag använt supersmidiga seriella radiolänkar som kostar typ 150:- st

--Per

Guzzten

Wlan är inget svårt att fixa på fälten. En vanlig simpel Netgear router ger räckvidder på upp mot 50 meter inomhus. Att driva en sån via ett bilbatteri är inget svårt. Å andra sidan, det finns ju \"alltid\" ström (240V) på IMACtävlingar.
BT anser jag går bort direkt, då varken räckvidd eller kvalitet kan garanteras på samma sätt.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar