Inte nu igen...

Started by Lonsan, 2013-10-01, 19:42:33

Previous topic - Next topic

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan


...när det äntligen blivit lite rejält med utrymme i garaget så kommer det en 1,08m3 låda.[:(!]

[

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lindgren

Troligtvis inget man kan flyga imac med så tryck ner den i det gröna kärlet som du har utanför och plocka ner den som hänger i taket istället och ut och flyg så vi kan tampas  till sommaren

// Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Spitfiremagnus83

En Colombia? Är det den som Valachen ska bo i?

OFF TOPIC:

Den där lösningen att hänga modeller i taket, kan du inte starta en egen tråd om det med lite bilder och förklarande text. Hade varit guld!
 

Lindgren

Skojar bara lite med dig Lonsan
Jag ser gärna en byggtråd på denna maskin, har själv varit lite intresserad av en sån

Kram på dig
// Mattias

AUTOPARTNER.SE
ZDZ

Lonsan

Denna tråd har ju ingen specifik rubrik så den kan i mitt tycke få driva vart den vill.
Upphängningen i taket är inger märkvärdigt alls, bara vanliga packremmar som jag delat på mitten och skruvar fast i takstolar och bjälklag.
Och ja, Columbian ska minst vara i tjänst till att Valachen är inkörd och går som en klocka. Ska ta 3h inkörning enligt manual, jag tror att den säkert förbättras med ytterligare tid.
Tycker att personbilsmotorer brukar kännas fullt inkörda och på topp först efter ca 3000 mil men det inkluderar ju också transmissionen så det är kanske en feltolkning vad gäller enbart en motor?
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ev IMAC 2014 lär bli med min väldigt trevliga 88\" Great Planes YAK 55. (Det är egentligen Svantes plan..,men han flyger hellre 1.8 m GB Yak har jag noterat)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hoppas på hjälp trots att det inte är ett IMAC-plan...

Insåg idag att motorn, eller i alla fall förgasaren, inte riktigt
får plats[:(][xx(]

TC skrivar att man absolut måste använda \"tratten\" annars går motorn för magert.
Vad tror ni om att modda tratten, dvs korta av den (ganska mycket)
Eller böja den (hur det nu skulle kunna gå till??)



Image Insert:

76.99 KB



Image Insert:

38.68 KB

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Varför inte göra den första colombian med sporrhjul...[:D]
/lol

Lonsan

quote:
Originally posted by Aeroparts

Varför inte göra den första colombian med sporrhjul...[:D]
/lol



Hmm[:D], mycket talar för ditt förslag då både noshjulkåpa och huvudställ fattades
i leveransen (kommer nog snart) Dessutom så väger nostället typ 1/2 kg.
Osså problem att få dit motorn...suck, detta skulle ju bli ett enkelt bygge[V]

Men, skulle det gå att sätta en snäv krök på intaget (koppar-krök för vattenrör)?


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aerobat

Pontus!

Den där tratten kommer aldrig att funka.
Du måste göra en ny i kolfiber.

PS. Jag erbjuder min 33% Yak som inkörningsbänk.
DS.

Mvh Ulf

//www.krill-model.com/eu/en
//www.autopartner.se
//www.powerbox-systems.com
Image Insert:

25.42 KB
Mvh Ulf

Lonsan

Har långtgående planer på just en kolfibertratt med krök faktiskt :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Det är väl bara att testa...Zenoah har länge haft 90 graders krök som option till just förgasaren fast då är kröken efter förgasaren. Men många fullsize motorer ( nästan de flesta) har vinklat insug på ett eller annat sätt, med den möjliga prestanda nedsättningen som kanske blir.
Testa i bänk med och utan så får ju alla svaret
/Lennart

Lonsan

Ehh, gitter inte bygga nån bänk, planet ifråga är anskaffat för att utgöra prov- och inkörningsbänk så att säga ;-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Stabben mäter måttliga 1200 mm i spännvid, roder hängda i ovankant.




Proppen skämmer lite, får nog målas. Original spetsig och kromad kolfiberspinner gick ej att använda då den var jackad för 2-bladig snurra. Får duga med naket kol.




Håltagning för ventilkåpor. Utan kåporna (som på bild) går motorn i men det känns inte 100 att köra med öppna ventiler, även om en del motorer (t ex Moki) är gjorda så.

Max 300 tecken, 272 återstår