Krill Extra 41%

Started by Rikard Levenstam, 2013-10-01, 21:54:58

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam



Image Insert:

78.01 KB

[:D][:D][:D][:D][:D][:D]



yak55sp

Snyggt[:)]

//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Skymic

[
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam



Image Insert:

78.01 KB

[:D][:D][:D][:D][:D][:D]



[:D][:D][:D]


//Micke

//Micke


Rikard Levenstam

Då är ca 13h avklarade i luften med nya Extran. Jag börjar känna mig van med modellen och har ikväll för 3:e gången justerat anfallsvinkeln vilket inte borde behövas. Ikväll blev justeringen 0,25 grader och enbart på ena sidan.... [:I]

Detta är helt klart den bästa IMAC modell jag haft, än så länge...

Jag har även vågat flyga på 100m smal gräs strip utan att det känns jobbigt att landa. Extran blir stabil och som en drake när jag fäller ner skevrodren som klaff !

Snart dags att hitta runt i ett flygprogram och få det rakt och som jag vill.....  

[:)][:)]






Gullberg

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Då är ca 13h avklarade i luften med nya Extran. Jag börjar känna mig van med modellen och har ikväll för 3:e gången justerat anfallsvinkeln vilket inte borde behövas. Ikväll blev justeringen 0,25 grader och enbart på ena sidan.... [:I]

Detta är helt klart den bästa IMAC modell jag haft, än så länge...

Jag har även vågat flyga på 100m smal gräs strip utan att det känns jobbigt att landa. Extran blir stabil och som en drake när jag fäller ner skevrodren som klaff !

Snart dags att hitta runt i ett flygprogram och få det rakt och som jag vill.....  

[:)][:)]





´

Grattis Rikard!
Men du, landa på ett 100m brett fält är väl ingen träning??? [:0]
Våra banor i Trelleborg är 15/18m breda. Det är mer skalenlig träning [:D]
// Gullberg


Image Insert:

73.2 KB

www.krill-model.com
www.desertaircraft.com
www.autopartner.se
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

yak55sp

Ha ha.
Rikard  kanske mäter på norskt vis?
100 meter brett och 15 meter långt?[:)]

//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Rikard Levenstam

#126
Hej Jonny,

Nja det var längden som var 100m ;-)


Image Insert:

4.29 KB



Image Insert:

4.3 KB



Rikard Levenstam

quote:
Originally posted by yak55sp

Ha ha.
Rikard  kanske mäter på norskt vis?
100 meter brett och 15 meter långt?[:)]

//Ulf S YAK X 2
Futaba T18
ZDZ 180 Rv





Ska prova landa i sidvind nästa gång.... Då blir det ju ett längre fält [:D]






Niilo

Har du separata klaffar eller använder du hela skevrodret? Om du använder hela rodret - hur många grader klaff ger du? Mycket intressant att försöka minska landningshastigheten, speciellt på vårt, än så länge, relativt dåliga fält.[8D]

Niilo
 

Rikard Levenstam

Hej Niilo,

På 41% -aren fäller jag hela skeven ca 25mm i bakkant i roten.  Jag behöver inte kompensera med höjdrodret och det är stor skillnad på hastigheten.

Prova på höjd då det blir lite \"slingrigare\" att styra... sidvinds landningar med klaff är känsligare....

Jag landar på ca 30m med klaff och 2-3 m/s motvind om jag vill..






Niilo

Tack för infon! Mycket intressant och kommer att testas framöver. Bör ju fungera lika bra på 35%-aren!

Niilo
 

Rikard Levenstam

Jag har nu lyckats flyga sönder min andra spinner till min Krill Extra. Problemet har varit att aluminium plattan spruckit och börjat låta illa. Senaste tiden har jag flugit utan Glasfiber spinnern och det verkar som alu-plattan flexar och rör sig rätt mycket.

Jag har mailat med Ivo om detta och idag hämtade jag ut ny spinner med en ny design på bakplattan som skall vara starkare !!

Snabb uppdatering på konstruktion och produktion av seriös tillverkare.....    Heja Krill !!

/Rikard



Lonsan

Och hur ser den nya ut då?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

På dom nya bakplattorna är de mindre lätthålen borta.



Rikard Levenstam

Så kom lite inspiration till att fila med Sveriges längsta fil? 2 av 6 Servo fästen blev ikväll uppfilade för att montera Hitech HS7990 servon....  Servo armarna kommer också att kortas ner för att minska belastningen samt låta servot gå en längre sträcka. Detta är ju ett enkelt sätt att förhöja upplösningen.

Jooo Jag gillar dom stora rodren och små utslag även om det är trångt att fila inne i vingarna.   :-\

/Rikard