Krill Extra 41%

Started by Rikard Levenstam, 2013-10-01, 21:54:58

Previous topic - Next topic

Lonsan

Idel finlir ;-)
Kul med folk som kan sin trigonometri  (även om grafisk lösning i Cad:en är lite fuskigt ;-) )
Sen blir det väl till att matcha digitalt ändå pga att leksakspotarna i servona nog inte är så linjära som man vill tro, he he.
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam


Så sitter motorn hängd i nosen.... saknar dock en 20mm distans för att nå fram till spinnern.

3W tratt fick lätt plats i kåpan, har man för liten motor då ?
[8D]

Image Insert:

86.55 KB



Johan

#32
Här går det undan Rikard!:) Blir nästan bländad av de där cylindrarna;).

//Johan Å
//Johan

Rikard Levenstam

Då var gjutformarna till stället färdiga för att fyllas med Kolfiber.
Jag gillar inte orginalstället och har förstorat upp stället jag byggde till35% aren....

Gjutning i veckan hoppas jag :-)

/Rikard


Image Insert:

30.63 KB



Johan

Coolt![8D] Någon som vet varför tillverkarna envisas med att lägga en sån konstig camber på landningsställen? Carf gör ju så på sin 3,1m också.

//Johan Å
//Johan

Aeroparts

#35
Därför att originalet har detta. 10 grader caster och 2.5 grader toe in allt för att flygplanet skall ha så bra markkörnings uppträdande som möjligt under start, landning etc. Ställen är möjligen för hårda så att caster vinkeln inte minskar som den ska vid belastning och förmodligen så har vi TP inte riktigt på det mest optimala stället för hjulen bör sitta max 30 grader framför TP.
Oftast så är original placeringen bäst men på små modeller etc eller för små hjul så vill gärna modellerna stå på nosen p.g.a rullmotstånd så då brukar man ju flytta fram ställen.
På våra stora maskiner med \"rätt\" storlek på hjulen så är det ju inga problem.
Det är ju övervägande för små hjul på maskinerna skalamässigt, vilket jag tycker är märkligt då det bara belastar ställen och infästningarna onödigt mycket.
Med normala Extra hjul som är 40-45 cm och sporre runt 20cm så är det bara att räkna
/Lennart

Rikard Levenstam

http://www.youtube.com/watch?v=W-xgwS30ZMQ

Vid 2:15 så kan man se hur stället är tänkt att fungera.

På modeller med hårda ställ kommer hjulen aldrig till rätt vinkel.

Antar att man kan välja att designa ett modell ställ för belastat, eller obelastat utseende.... Jag väljer belastat utseende då jag tycker ställets uppgift är att underlätta vid landning, inte se vackert ut i luften...  [8D]

/Rikard



Aeroparts

Nice film!
Det bästa vore att tillverka ett ställ med rätt egenskaper, det kan ju inte vara någon omöjlighet. Sedan får man väl lära sig att landa. Fattar inte varför ställen skall vara så hårda att kroppen går sönder. Och så förstärker man kroppen så att den skall hålla en mindre krasch. Nä fram för vettiga ställ..
/Lennart

Johan

Ja, hade ju varit kul med lite mjukare ställ likt fullskalan. Såg rätt mysigt ut när den gungade lite lätt vid uttaxningen:).

Hmm tycker färgschemat påminde väldigt mkt om en annan 330;).

//Johan Å
//Johan

Rikard Levenstam

#39
Så börjar piloten likna något som matchar resten ov modellen...

Scanning / CNC fräsning / Airbrush konstnär


[8D][8D]

Image Insert:

25.8 KB



Rikard Levenstam

Båda tänsystemen monterade på glasfiberplatta som kommer att hänga upp och ner i gummibussiningar inne i kroppen. Tändkablar kommer ut på sidan av kroppen och längden \"lagom\".

Nästa steg blir att hänga upp dämparna, blir överhängda som på sukhoien i KS-Comfort fästen.

Image Insert:

39.39 KB




jornat

Otroligt snygg pilot. Nästan (men bara nästan) snyggare än verklighetens.[:)] Men hur fick du tag på den ryske airbrushmålaren?
 

Rikard Levenstam

#42
Nya ok tillverkade och lackerade i rätt färg. Såklart är även epoxyn infärgat med pigment för att få röda limningar :-)

Nu blir avstånd till upphängnings center lika för båda sevona. Limmallar i Plywood blev det också.

Image Insert:

35.96 KB

/R



Aeroparts

Snyggt!![;)]
/Lennart

Rikard Levenstam

Så skruv riktningar genomtänkt från början...

\"Standard practice is to insert all aircraft bolts either with the bolt threads down, pointing outboard or aft whenever possible. This is done in case the nut should somehow come off; the forces of gravity and inertia will tend to keep the bolt in place\"