Krill Extra 41%

Started by Rikard Levenstam, 2013-10-01, 21:54:58

Previous topic - Next topic

Skymic

Inga delade roder?
//Micke


Rikard Levenstam

Nä... Provar först med hela roder och HS-7990. Stora roder fungerar ju väldigt bra, inte minst ger de bra respons i låga farter och med mindre utslag väldigt bra i högre farter.... Priset är väl servo slitage, men 7990 skall ju klara detta bättre, dessutom med magnetiska encodrar vilket har fördelar i alla fall på pappret.

Efter mailande med Krill så är mina slutsatser med flera flight mode och logiska switchar i sändaren en lösning som fler har upptäckt, vilket man kanske slipper med mindre roder.. allt har + och - ...

/Rikard



Rikard Levenstam

Lite uppdatering även på denna Extra får det bli för 2016.
Jag har köpt mjukt mellanlägg som skydd för kroppen. Tidigare har jag haft stenskotts film, men tycker den har funkat sådär...
Norman Air har fina "packningar" i ett filtliknande material som är försett med dubbelhäftande tejp.

Nu hoppas jag att detta lilla problem är löst :-)

/Rikard



paho

Intressant, mina funderingar har varit att lägga in ett "mothåll" i mitten så inte kanterna kan förstöra kroppen. Det här ser också intressant ut. Berätta gärna mer om dina reflektioner om filtmaterial och fastsättning i kroppen.

MVH
Patric Holmström

/Patric

Rikard Levenstam

Hej Patric,

Jag har sett att många använder denna mjuka packning, och det ger ju ett jämnare tryck mot kroppen. Hur det håller i längden får vi se, men jag tror detta blir bra. Betalade 33 eur ink frakt.

se http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=71345&page=58   för ideer.... här finns ju även en annan lösning.



Rikard Levenstam

Jaha... Då är min 2:a 3w 170 också renoverad efter cylinder ras..  Cylindern sprack på samma ställe som på första motorn.
Enligt 3W beror detta antagligen på för små dämpare och överhettning som orsak till raset...

3W lagade dock motorn på garanti vilket var snällt !!

Jag har haft kontakt med andra Krill 330CS ägare som knäckt både ZDZ och MVVS på samma sätt men löst det genom att förstärka domen i nosen. så teorin är då att det vibrerar sönder.

Att KS dämpare skulle vara för små är ju svårt att förstå..

Min andra motor har haft flex header just för att minska eventuella brytkrafter från header...

Någon med bra input?

/Rikard




Mikael_Ingemarson

Kanon då är den fit for fight igen. :)
Välkommen tillbaka till IMAC tävlingarna. ;)

Lonsan

kan det vara så att 3W 170cc är en uppborrad 156cc?
Uppborrade varianter riskerar att bli...lite mindre robusta.
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Ja all är ju möjligt och twinspark och CS ger ju mesta möjliga effekt... det blir hur som helst kolfiber förstärkt nos på extran... går något sönder måste något åtgärdas med en teori...

Den trasga cylindern hade även en KS dämpare med massa ösa delar i sig.... kanske kan försämra genomströmningen... nya KS dämpare.. får det bli...



Rikard Levenstam

Hej alla..
Är det någon som bytt de M5 Alu. skruvar som håller förgasaren på en 3W ? Lockande att sätta stålbultar då M5 Alu är vanskliga att dra... svårt att få det riktigt tätt tycker jag. Har tidigare haft flytande packning som hjälpmedel....

Varför Alu skruvar? Det svar jag fått tidigare är vid grundstötning skall skruvarna ge sig, men bättre är väl att landa mjukt.

Mvh
Rikard



Lonsan

Finns massa bra anledningar att ha aluskruvar:
Lägre vikt
Lägre E-modul, vilket gör att de sträcker sig mer vid åtdragning och ger ett mer vibrationståligt förband.
Större temperaturutvidgningskoefficient, kan vara en fördel om det också är en tjock alupryl de håller tag i.
Mindre brottförlängning än de flesta stålskruvar, kanske bra vid krasch??
(Är det ens möjligt att landa på förgasaren utan att förstöra många mycket dyrare saker på samma gång?)

Har använt aludkruvar proffesionellt en gång. En motor skull fästas i ett zinkhus.
Grunkan skulle klara både tuff temperaturcykling och vibrationer.
Stålskruvar funkade inte då de rörde sig mycket mindre med temperatur än zinket.
Alu o zink låg ganska nära och dessutom kunde aluskruvarna töjas lite mer elastiskt.
Max 300 tecken, 272 återstår