Main Menu

El-start

Started by Thulin, 2013-10-02, 20:04:12

Previous topic - Next topic

Thulin

Jag har monterat en el-start på min kompis Tomas Carléns Yak med DLE 55. Har provkört och verkar fungera fantastiskt fint. Tomas är rullstolsburen och flyger IMAC-Basic med denna maskin och en MZ14, men vill inte trassla in sina assistenters ( damer ) fingrar i 55:an. Med servo-choke och el-start kan han starta motorn själv och njuta av denna fina kärra i luftrummet runt Fjärås där vi ofta flyger. Vi har också bytt \"Kinakanistern\" mot en TD 75K för en lägre ljudnivå. Mer info efter provflygning.

Ulf & Tomas

Image Insert:

79.83 KB

Image Insert:

88.94 KB

Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Spitfiremagnus83

Nice! Ser verkligen framemot ett utlåtande efter test! Tror att elstart kommer bli vanligare på bensinkärror storlek 50cc och uppåt.
 

Lonsan

Hur funkar den rent mekaniskt? Frinav på vevaxeln? Vad behöver bytas eller modifieras på motorn? Vad händer om motorn skulle baktända?
Max 300 tecken, 272 återstår

Papmehl

Här kan du läsa lite mer Lonsan. Min kusin har en likadan. http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/elstart/elstart-for-50-60cc-motorer/

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight - Sebart - Mejzlik
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Speedbird

#4
Ah haa [:)]
Så det var den kärran startern skulle i [:)]
Mycket snyggt och bra installerat [8D]

Tror att fler kommer att inse fördelarna med elstart när det nu blir några stycken som använder det nästa säsong [:)]


/Perra