Krill Extra 330LX

Started by Aeroparts, 2013-10-09, 21:59:58

Previous topic - Next topic

Aeroparts

Ny Krill Extra på gång. Nu en 330LX långhuv med mindre skev och utan balanser på höjd. 41% aren förväntas dyka upp i december.[;)]
/Lennart

Spitfiremagnus83

#1
Intressant! Källa?

Kul att de ger sig på en \"långhuv\", tycker nästa att 330LX är snyggare än SC:n. Utan balans på höjd, finns det någon aerodynamisk vinst? Vad är nyttan, respektive onyttan?
 

Aeroparts

#2
Källa? Tro mig![;)]
Varför inga höjdroder balanser? kan vara många orsaker.
1. 330LX Originalet har inga så varför ha de på modellen (detta är min slutsats varför)
2. Med de servokrafterna och styva roder som vi har idag så tycker man väl att det inte behövs någon aerodynamisk balans eller plats för dynamisk balansering av rodret (vissa modeller har haft problem med fladder, krill Velox/CARF Edge t.ex. och kräver balansvikter)

För övrigt så är den framtagen för IMAC/F3M i första hand.

Det kommer även att antal fler nyheter från Krill dock ej i IMAC spåret utan F3A,F6A samt JET.

/Lennart

Henrik

Hur balanserar man höjdrodret?Såg en krill yak 37% som höjdrodret fladdrade på men han använde ett servo per stabbhalva så jag trodde det var felet men kanske går köra med ett om man viktar den rätt?

/Henrik
 

Papmehl

Henrik, Det var enkelt åtgärdat det du tänker på... Flyttade in linkaget på armarna och satte in brickor emellan på roderhornen så det slutade glappa. Nu är det inget glapp [:D] Man behöver dessutom inte mycket höjdroder utslag för att flyga program.

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Aeroparts

Fladder är inte att leka med de finns de som testar alla prestanda på första flygningen.


Paul

Uj uj uj, ....... Vad händer rent fysiologiskt vid fladder?

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Spitfiremagnus83

Det var det jävligaste...
 

Henrik

Ok blir dubbla servon för mej[:)]
 

Aeroparts

#9
quote:
Originally posted by Paul

Uj uj uj, ....... Vad händer rent fysiologiskt vid fladder?



Det kanske vi skulle ta en separat tråd för, men de som kört en dåligt konstruerad motorcykel med vek ram t.ex. och wobblat vet ungefär vad det är och lägger man då till lite aerodynamiska effekter på detta så kan det bli katastrofalt .
Jag har själv flugit i ett flygplan och fått skevroder fladder pga dålig linspänning och skevrodren gick knappt att se. Lyckligtvis så rätade det till sig med fartreduktion och inga skador uppstod. Men det var nästan läge att byta brallor kan jag säga.
Så här kan det se ut under flygutprovning, då sådant här testas. Det körs mycket i datorprogram också. Men som sagt nonchalera det inte.
/Lennart

Paul

Flutter




Blev nyfiken och letade på Tuben, fanns en del.

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC