Personifiering av Krill SU-29 33%

Started by Spitfiremagnus83, 2013-10-09, 22:09:13

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

Härom helgen blev jag ju ägare till en Sukhoi-29:a från Krill. Efter ett besök hos Jörgen och lite skruvande så fick hon plats i bilen.

Sukhoien är fin och väldigt stabilt byggd av Rikard, men jag tänkte göra den lite mer personlig, det är detta som jag tänkte tråden skulle handla om. Att jag sedan inte har något att bygga i höst gör att jag måste ha något litet projekt framför mig.

Jag har mest bara putsat lite på \"henne\" än så länge och kollat över skruvar osv.

Till helgen tänkte jag montera det Graphtech-ställ som jag fick med i affären samt starta motorn. Kommer säkerligen gå bra.

Har lite grejer på väg hem från krill, nya hjul och alutexplattor blev det. Tanken är att jag ska tillverka nya batterihyllor av alutexen.

Så hoppas ni kommer uppskatta denna tråd! Då jag aldrig ägt en kompositkärra kommer det säkert komma tusen frågor från mig.



Ps,
Är det fortfarande konstiga bokstäver i mina inlägg? Har fått ny dator via jobbet, Mac Book Air, undrar mest om det ser lika konstigt ut...
 

Speedbird

Det ser bra ut [:)]
Inga konstiga tecken längre [:D]

/Perra
 

Spitfiremagnus83

Såja! I dag provstartades motorn, wow! Den går verkligen som en dröm, jag och min motorintresserade far stod och njöt när den puttrade på tomgång, imponerande.

Öppnade upp högnålen en aning, sedan varvade den 6200 på backen. Fick rejält ont i vaderna.

Väntar hem lite prylar, secraft sidoroderskoppling, två mottagare, och lite lösa intrument (ska knåpa ihop två instrumentbrädor tänkte jag.)

Ja, graphtechstället är på plats. Blev lite snyggare än alu-stället och enligt utsago, 300 g lättare!

FRÅGA: När jag skulle starta motorn var jag tvungen att ha fullgas. Den ville inte gå igång annars. Känns lite olustigt att ha det när man flippar. Är man redo så går det ju snabbt att dra ner gasen, men ändå... På tomgång fick jag inte i gång den. Kanske lågnålen var för snålt ställd?
 

Spitfiremagnus83

Glad Sukhoiägare!

Image Insert:

86.42 KB
 

Rikard Levenstam

Nej inte så!
1)Choke på tandning på och tomgång  flippa tills den tänder
2) ingen choke och tomgång så startar den på 3-4 flip.

Vet att Jörgen justerade nålarna.. Kolla med honom



Speedbird

#5
Aj aj aj ! Magnus ! !
Inte skruva på nålarna [:D]
6200 rpm statiskt på backen, då bör det rippa ganska duktigt i luften när du kommer upp i flygfart ! [8D]

hoppas du kör den på riktig soppa som den är van med ( V-power ) och inte det där färdigblandade Aspen blasket...
Tycker jag anar en Aspen dunk i hörnet på bilden [xx(]

Med Aspen kan jag förstå att den konstrar och inte vill igång, den berättar helt enkelt för dig att den vill ha den mat den är inställd för [:p]

Om man måste ha fullgas för att få motorn att starta är något väldigt fel !
Och naturligtvis onödigt farligt ! [xx(]

/ Perra

 

Papmehl

Inget fel på aspen soppa så länge du kör med Husqvarnas aspen. Det enda som kan hända är att om du kört på vanlig soppa innan med motorn så kanske du får nåla om den aning när du går över till aspen. För er som vill googla på oljan så hittar ni den här: http://www.stihl.se/hoegpresterande-motorolja-stihl-hp-super.aspx
Jag kör alla mina motorer på aspen och har alltid funkat kanon bra!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Spitfiremagnus83

Perra, det är dunk Aspen, eller i detta fallet, Statoils alternativ. (Hade en liten skvätt kvar, kör annars bara på Aspens egna 2-taktsbensin) Jag vill inte köra vanlig handelsbensin, det luktar allt för mycket för att jag ska kunna ha den i mitt källarförråd här i bostaden. Jo, jag vet att jag inte skulle skruva på nålarna, men tro mig, det krävs inte mycket till motoröra för att förstå att den gick snålt på högnålen. Känslan för tvåtaktsmotorns mekanik fick mig att förbarma mig och nåla ut.

Jörgen sa att han hade nålat in den rätt rejält och när jag gav fullt, så hörde man tydligt att den inte varvade ur ordentligt. Öppnade upp lite mer än 1/8 varv, sedan så kom den till sin rätt. Borde kanske gjort detta även på lågfarten.

Mattias, vet vi har diskuterat detta, men var hittar du att Husqvarnas Alkylatbensin har en annan olja än Aspens \"egna\"? Jag har letat och kan inte hitta belägg för detta.

Kan det vara så enkelt att lågnålen är för snålt ställd? Därav att den inte vill starta på tomgång?

6200 varv på backen uppmättes med en gammal Biltema (!) varvräknare, av typen där du klistrar en liten reflekterande tejpbit på objektet du ska mäta. Den kan säkert visa glädjesiffror.

 

Papmehl

Åk till närmsta återförsäljare som är specialiserad på gräsklippare och liknande. Fråga dom så får du höra att dom har stihl hp super olja i aspens husqvarna alkylat bensin!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Spitfiremagnus83

Mattias, jag mailade Husqvarna, återkommer när de ha svarat. Jag misstror dig inte men jag vill gå till primärkällan.
 

Aeroparts

#10
Vadan denna sänkning av Aspen?
Visst kan motorn kräva en lite omnålning, men då är det fråga om handhavande fel om den inte skulle gå.
Om det är någon bensin som har skit i sig så är det vanlig bensin.
Och vad gäller Aspens vanliga olja så klarar den våra motorers krav utan problem då det är en olja med mycket hög prestanda.
Vad gäller för de andra alkylat bränslena kan jag ej svara för.

Grattis till en fin maskin Magnus.
/lol

Eklund

Är motorn körd på vanlig soppa så måste du helt säkert nåla om lite som Mattias säger.
Det är också så som du var inne på att om den är för snål på lågen kan den vara väldigt svår att stara.

Jag fick lära mig ett bra trick för att komm något så när rätt på lågnålen uppe i Tierp.
Lågnålen skall vara så pass långt inskruvad så att när motorn är kall och man drar fullgas snabbt så skall den näst intill dö eller till och med dö.
Men den måste få tillräckligt för att starta enligt Rickards beskrivning, se det tipset var kanske bättre för min del som hade på tok för mycket på lågen.

--Per

Lonsan

quote:
Originally posted by Papmehl

Inget fel på aspen soppa så länge du kör med Husqvarnas aspen. Det enda som kan hända är att om du kört på vanlig soppa innan med motorn så kanske du får nåla om den aning när du går över till aspen. För er som vill googla på oljan så hittar ni den här: http://www.stihl.se/hoegpresterande-motorolja-stihl-hp-super.aspx
Jag kör alla mina motorer på aspen och har alltid funkat kanon bra!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se


Tänk om det är tvärtom, inget fel på Aspen så länge man kör Husqvarna motorer...har 20 år gamla maskiner (ej flygande) med det märket och de tuffar på trots att de fått en väldigt varierad kost genom åren [;)]
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

Min lite aviga inställning till Aspen bensin kommer sig av att i en del motorer jag flugit med har förgasarens gummidetaljer svullnat vid långvarig kontakt med Aspen soppan [xx(]
Med motorproblem som följd, främst svårstartade....
Det händer inte med V-power...

Sen tycker jag faktiskt att t ex 3w motorer går lite bättre på just Aspen fuel
( när man väl fått igång motorn ) [:D]

Däremot tycker inte DA motorerna alls om Aspen, de vill ha V-power [8D]
Enligt min erfarenhet [}:)] [:D]

/Perra
 

Papmehl

Och jag som bara har DA motorer.. Hur ska jag göra nu då? :-)

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC