Bensinförbränning.........

Started by Paul, 2013-10-15, 13:39:21

Previous topic - Next topic

Guzzten

Jag har kört min JC120 på Preem 95 blyfri sedan start, med Lantmännens \"F1 Racing 2T Helsyntet\" 2%. Finns ingen anledning att betala \"dubbelt upp\" om det inte ger dubbelt upp.
Hade 25kr/lit gett mig 24hk så jag kunde kört min motor med en 32x16 och 4dB tystare så... ja, kanske.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar
// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar

Lonsan

quote:
Originally posted by Paul

Läste vidare på Porsche forumet i pausen, Sverige-Tyskland, och numera verkar det ej finnas någon vanlig bensin utan etanol inblandat. Vill man ha etanol fritt är det Alkylat bensin som gäller.
Några nackdelar som etanol inblandning ger.....

Sammanfattning från sidan:


Högre bränsleförbrukning
Höjd motortemperatur
Korrossion på aluminiumdetaljer
Gummi löses upp
Ökad risk för brand

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9




Attans, min Volvo går på 85% etanol :-0
Får nog ta med brandsläckaren och en dunk vatten. (Nu blev det visst väldigt ovetenskapligt igen...)
Max 300 tecken, 272 återstår

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Guzzten

Jag har kört min JC120 på Preem 95 blyfri sedan start, med Lantmännens \"F1 Racing 2T Helsyntet\" 2%. Finns ingen anledning att betala \"dubbelt upp\" om det inte ger dubbelt upp.
Hade 25kr/lit gett mig 24hk så jag kunde kört min motor med en 32x16 och 4dB tystare så... ja, kanske.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar




Anledningen att köra Aspen som är dubbelt så dyrt är för många hälsoskäl och trivsel inte att det skulle ge mer effekt.
Finns nog ingen som påstår att det skulle öka effekten.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

Johan

För er som bor runt Södertälje så finns det Aspen 4T på pump i gästhamnen. I somras när jag var där och fyllde upp ett par dunkar så betalade jag runt 18kr/liter.

//Johan Å
//Johan

Spitfiremagnus83

quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Guzzten

Jag har kört min JC120 på Preem 95 blyfri sedan start, med Lantmännens \"F1 Racing 2T Helsyntet\" 2%. Finns ingen anledning att betala \"dubbelt upp\" om det inte ger dubbelt upp.
Hade 25kr/lit gett mig 24hk så jag kunde kört min motor med en 32x16 och 4dB tystare så... ja, kanske.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar




Anledningen att köra Aspen som är dubbelt så dyrt är för många hälsoskäl och trivsel inte att det skulle ge mer effekt.
Finns nog ingen som påstår att det skulle öka effekten.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar




Precis, jag kör aspen av två anledningar:

Det luktar betydligt mindre, jag kan ha flygplan i huset (Det är dock farligt att andas in, trots att det inte luktar så mycket)

Smidigheten. Jag köper en dunk, som jag vet är färdigblandad med en högkvalitativ olja. Jag kan erkänna att jag är inte helt bekväm med att blanda själv, då låter jag hellre Aspen göra det jobbet till mig!

En trevlig bonus är att Aspen inte åldras, den kan förvaras länge utan att den blir sämre. Att man sedan faktiskt gör miljön en tjänst kan ju också kännas trevligt!
 

Spitfiremagnus83

Detta fick mig att tänka på en sak till. Om man ska blanda själv så har jag en fundering.

Låt för enkelhetens skull säga att vi har en liter bensin, dvs 100 cl.

Om jag ska blanda så att denna bensin får en oljeinblandning på 2.5% så ska ju jag tillsätta 2.5cl olja till min bensin. Eller hur?

MEN borde jag egentligen inte ta bort 2.5cl bensin och ersätta dem med 2.5cl olja? Eller spelar inte det någon roll?

Tänker; 100 cl bensin+ 2.5cl olja= 102.5cl Olja+Bensin. Eller?
 

Henrik

quote:
Originally posted by Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Guzzten

Jag har kört min JC120 på Preem 95 blyfri sedan start, med Lantmännens \"F1 Racing 2T Helsyntet\" 2%. Finns ingen anledning att betala \"dubbelt upp\" om det inte ger dubbelt upp.
Hade 25kr/lit gett mig 24hk så jag kunde kört min motor med en 32x16 och 4dB tystare så... ja, kanske.

// Anders
http://www.facebook.com/AndersHellsensImacTavlande
/Futaba FX-30, PowerHD, JC-Engines, Pilot-rc, Xoar




Anledningen att köra Aspen som är dubbelt så dyrt är för många hälsoskäl och trivsel inte att det skulle ge mer effekt.
Finns nog ingen som påstår att det skulle öka effekten.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar




ljudnivå eller buller har väll med hälsan att göra o där får vi som tävlar extra poäng men inte om man kör miljövänligt typ Aspen eller med en El setup.Borde vara flera som kör med El om man nu tänker på miljö o Hälsa i första hand?Sedan beror det givetvis på om elen kommer från ett vindkraft eller kolkraftverk men det kan man ju välja själv.[:)]

/Henrik Karlsson
 

Mikael_Ingemarson

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Detta fick mig att tänka på en sak till. Om man ska blanda själv så har jag en fundering.

Låt för enkelhetens skull säga att vi har en liter bensin, dvs 100 cl.

Om jag ska blanda så att denna bensin får en oljeinblandning på 2.5% så ska ju jag tillsätta 2.5cl olja till min bensin. Eller hur?

MEN borde jag egentligen inte ta bort 2.5cl bensin och ersätta dem med 2.5cl olja? Eller spelar inte det någon roll?

Tänker; 100 cl bensin+ 2.5cl olja= 102.5cl Olja+Bensin. Eller?



Ja precis.
Jag tankar alltid min jeepdunk (20l) med 19,5 l Vpower bensin och sedan fyller jag på med olja till 5 dl.

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare
Müller Propellrar

yak55sp

Hej
Gällande blandningar av olika komponenter.
Först skall man bestämma om det är % eller delar man skall räkna med.
Har man 100 delar av en komponent och tillsätter 2,5 delar av en annan komponent så får man en blandning som är 2,439% inblandning.
Men det är så liten skillnad så det spelar ingen roll hur ni räknar eller blandar.
Det har nog ingen betydelse om det är 2,5% eller 3% olja.
Bara man gör lika varje gång.

//Ulf S YAK X 2

//Ulf S
KRILL YAK 55 M ZDZ 180 RV
KRILL xxxxxxxxx
Futaba T18

Lonsan

Mattetråden... :-)...

1 liter bensin innehåller 36 MJ (10 kWh) med bunden kemisk energi.
Med 100% verkningsgrad skulle man då kunna stiga 36 000 000/15/9,81 = 244 648 meter med en 15 kgs modell.
Eller omsatt till IMAC-program, utföra ca 2500 stora krävande manövrar eller således köra 250 sekvenser på en liter !

Tyvärr så försvinner typ 85% av energin som värme och bröl redan i (2t-)motorn och av de knappa 15% som är kvar kommer bara ca hälften modellen tillgodo
då det är för högt varv och för lågt vrid i 2t motorer för att kunna nyttja effektiva proppar.
Säg 0,15*0,5= 0,075. Mer förluster? Tja, modellerna har ju ett visst luftmotstånd så vi tappar nog en 30% till. Vad är kvar? Ca 5 %.
Det skulle ändå bli ca 125 manövrar eller 12 sekvenser. Men det blir ju inte ens det, hmm.
Ta gärna vid, min tanke var det där med miljöaspekten...det finns ju effektivare sätt att driva runt en kärra.

Tjat tjat men genom att hälla 1 liter bensin i ett elverk (som inte behöver olja i soppan) så kan jag ladda 3 omgångar batterier som räcker till i
alla fall 2 sekvenser per flygning med en \"100 cc\" maskin. Inge vidare jämfört teoretiska 250 sekvenser men är det mer eller mindre än vad
som fås ut från 1 liter i en 2t driven maskin?

Jag tror och hoppas starkt på att 4t kommer att bli ett bra alternativ för IMAC, det påstås gå ca 50% så mycket soppa och det låter mindre. (och trevligar?)
Dessutom så bör det komma ut mindre andel oförbränd soppa också, det är i sig en mångfalt större miljöbov och hälsorisk än fullständigt
förbränd soppa.




Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

#25
quote:
Originally posted by Lonsan

Mattetråden... :-)...

1 liter bensin innehåller 36 MJ (10 kWh) med bunden kemisk energi.
Med 100% verkningsgrad skulle man då kunna stiga 36 000 000/15/9,81 = 244 648 meter med en 15 kgs modell.
Eller omsatt till IMAC-program, utföra ca 2500 stora krävande manövrar eller således köra 250 sekvenser på en liter !

Tyvärr så försvinner typ 85% av energin som värme och bröl redan i (2t-)motorn och av de knappa 15% som är kvar kommer bara ca hälften modellen tillgodo

Exakt det jag tänkte skriva men du var före Lonsan![;)]
då det är för högt varv och för lågt vrid i 2t motorer för att kunna nyttja effektiva proppar.
Säg 0,15*0,5= 0,075. Mer förluster? Tja, modellerna har ju ett visst luftmotstånd så vi tappar nog en 30% till. Vad är kvar? Ca 5 %.
Det skulle ändå bli ca 125 manövrar eller 12 sekvenser. Men det blir ju inte ens det, hmm.
Ta gärna vid, min tanke var det där med miljöaspekten...det finns ju effektivare sätt att driva runt en kärra.

Tjat tjat men genom att hälla 1 liter bensin i ett elverk (som inte behöver olja i soppan) så kan jag ladda 3 omgångar batterier som räcker till i
alla fall 2 sekvenser per flygning med en \"100 cc\" maskin. Inge vidare jämfört teoretiska 250 sekvenser men är det mer eller mindre än vad
som fås ut från 1 liter i en 2t driven maskin?

Jag tror och hoppas starkt på att 4t kommer att bli ett bra alternativ för IMAC, det påstås gå ca 50% så mycket soppa och det låter mindre. (och trevligar?)
Dessutom så bör det komma ut mindre andel oförbränd soppa också, det är i sig en mångfalt större miljöbov och hälsorisk än fullständigt
förbränd soppa.









Fick det till 244648,318 meter [:)]

/Henrik Karlsson