Carf Extra 330SC 2,6m

Started by Johan, 2013-10-22, 21:49:48

Previous topic - Next topic

Johan

Idag fick jag min efterlängtade Extra efter mycket strul, förseningar och ursäkter! Jag tänkte också att varför inte starta en byggtråd kring detta fina plan:).
Var först helt inställd på en Krill Extra, men då det redan finns ett par sådanna i omlopp så ville jag testa något annat plus att när jag såg färgtemat på 330n så kunde jag inte låta bli att slå till. Gillar även Carf\'s byggfilosofi (lite hårdare/styvare konstruktion).

Först lite obligatoriska bilder på locköppningen.[:D][:p]

Mycket väl förpackat och dessutom i endast EN ny låda. Innan kom de ju alltid i två kartonger vilket gjorde mig lite orolig när åkeriet lämnade av lådan, men som sagt allt var med![:)]



Först man var tvungen att göra var ju att provmontera![:p] Måste säga att finish och färgtema överträffade alla förväntningar, stort plus är att de har målat över sömmarna på de flesta ställena.




Jag hann även med att montera huvudstället, slipade upp hålen något i kroppen då de var aningen för snålt tilltagna.


//Johan Å
//Johan

Par A

Intressant men kan tyvärr inte se några bilder...[xx(]

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ


Lager

Superfin!
Ser inte heller dina bilder Johan. Vore intressant att jämföra med Krill-Extran :-)
/Jonny
 

Johan

#4
Tack!:)

Klart att det sket sig när man skulle lägga upp bilder första gången...:P Trodde naivt att det bara var att använda länken som man skapar i Dropbox, men så lätt var det inte.

Problem nummer två är att det är någon vajsing på forumet som gör att man inte kan ändra sitt inlägg, kommer bara upp \"internal server error\"...:(

Aja, tills det är fixat så länkar jag om bilderna nedan:








//Johan Å
//Johan

Papmehl

Riktigt snygg kärra!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill - Aircraft - Desert Aircraft - 3W - ExtremeFlight -  Mejzlik
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Lager

Mycket fin som sagt!
Vad blir det för rova?
/Jonny
 

Skymic

Snygg!

Som INFO!
Det går aldrig att redigera första posten i en tråd, så är det bara:-)


//Micke

//Micke


Johan

quote:
Originally posted by Lager

Mycket fin som sagt!
Vad blir det för rova?
/Jonny



Tack![:)] Det kommer sitta en DLE-111 i den med en Muller 25x12.

Här är ett litet klipp när jag körde den i somras:[:)]
https://www.youtube.com/watch?v=7UcG_nYu5Fc

//Johan Å
//Johan

Johan

quote:
Originally posted by Skymic

Snygg!

Som INFO!
Det går aldrig att redigera första posten i en tråd, så är det bara:-)


//Micke





Doh![xx(] Börjar förstå vitsen med \"preview\"-knappen[:p]

//Johan Å
//Johan

Kent

Tips:

Det första du borde göra är att förstärka ställinfästningen.
Har två Comp Arf kärror (Extra 260, 2,6m och en Edge 540, 2,6) där
infästningen alldeles för lätt gett vika.

Vid reparationen förstärkte jag de två klena spanten som håller själva plattan som stället kruvas fast i.

Jag tillverkade och limmade ytterligare två  spant i plywood (ca 6 mm)dikt an mot orginalspanten. DVS ett framifrån och ett bakifrån.
Använde pl 400 lim.

Kanske de nyare Carf\'erna har förbättrats i det här avseendet.

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Spitfiremagnus83

Snyggt!

Vad blir det annars för utrustning?
 

Johan

@Kent:

Tackar för tipset![:)] Och som du säger så bör det göras så snart som möjligt för att underlätta. Utifrån vad du säger så verkar de ha infört en extra spant baktill som är vinklad snett nedåt. Alltså från toppen på bakre spanten vinklad snett nedåt, bakåt mot botten på kroppen (see länken nedan från FG).
http://www.flyinggiants.com/forums/attachment.php?attachmentid=601524&d=1379244362
Detta spant verkar dock framför allt vara gjort för att ta upp vridmoment, ev. lite vertikala krafter t.ex. ifall man skulle \"sjunka igenom\" för tidigt vid landning. Spantet är laminerat med glasfiber som även går över fogarna. Framtill har jag inte tittat så noga men där bör man kunna limma fast en sådan förstärkning som du tipsade om.

Vad gäller utrustning så har jag redan hunnit införskaffa 99,9% av allt jag behöver (tror jag iaf):

Motor: DLE-111 med ny Walbro förgasare (DLE-förgasaren har jag inget förtroende för då den läckte som ett såll).
Propeller: Muller 25x12
Powerbox Killswitch
2x DesirePower 2S 3300mah
A123 2s 2300mah (tändsystem)
Krill 5\" kolfiberspinner
Servon: 8st Hitec HSB-9380TH, gasservo: HSB-9370TH
SWB servo tray
Emcotec-vingkontakter
Dubro 5\" hjul
Dubro 1L-tank
Secraft titan-sporrställ
Jeti Central box 200 med dubbla satelitmottagare
Div. SWB och Secraft servoarmar och servofästen.
HPI titan turnbuckles
Säkert något mer som jag har missat[:p]


I väntan på planet i veckan så monterade jag även ihop SWB-servofästet till sidrodret. Allt kom i en massa påsar, snacka om \"Mekano\"[;)]


//Johan Å
//Johan

Niilo

Fantastiskt läcker kärra! Hoppas verkligen få se den i luften kommande säsong. Tja, din provbänk går inte heller den av för hacker!! Kul att du satsar på DLE 111. Min har gått som en klocka under de ca 50 starter jag har med den.
 

Kent

Va bra.

Det är just vridmomentet som är boven.
Plattan för ställen vrider sig alldeles för lätt ur spanten.

På mina kärror var de dessutom dåligt limmade mot spanten, speciellt på undersidan.

Lycka till med ditt fina projekt

Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767