Carf Extra 330SC 2,6m

Started by Johan, 2013-10-22, 21:49:48

Previous topic - Next topic

Johan

Tack Niilo o Kent!

Ang. DLE-111 så verkar de vara mycket prisvärda motorer. Hade en DLE-55a i min gamla 50cc:are som jag säkert gjort 150 flygningar med utan en enda \"deadstick\".

En sak till jag hade tänkt ändra på min 111:a är reedventilsbladen, där jag har tänkt göra som DA gör på sina motorer. De lägger ett hälften så långt blad ovanpå det stora för att på så sätt höja egenfrekvensen. Många har ju haft problem med att bladen spricker vid vissa varvtal.

//Johan Å
//Johan

Niilo

 

Johan

Har hunnit fila lite mer på bygget[:p].

Förstärkt landningsstället trots att det kanske inte behövs, men är det något jag hatar så är det att laga landningsställ...[xx(]


Sen var det lika bra att få ett av de pilligare momenten avklarat, nämligen limma dit vindrutan[xx(]:


Nästa moment var sporrstället och efter lite klurande så gick det ovanligt lätt att få dit.



Har även hunnit limma dit 20g \"bly\" i framkanten på motvikterna på höjdrodren. Spacklade igen med en stor klick Hysol utblandad med mikroballonger. Saknas bara lite färg...


Slutresultat än så länge, här kan man även se \"damaskerna\" eller vad de nu kallas på huvudstället som också hittat till sin rätta plats:


//Johan Å
//Johan

Johan

Monterat motor och canistrar. Saknas servo och tändsystem bara, men det kräver att jag tillverkar en \"hylla\" bakom brandväggen som jag håller på och skär ut mallar för. Fortsättning följer.[:p]





//Johan Å
//Johan

Paul

[:)][:p][:)]Ser att du har version 3 på DLE 111, med det nya uppdaterade reed-blocket, och en del annat, minsann.....[^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Johan

quote:
Originally posted by Paul

[:)][:p][:)]Ser att du har version 3 på DLE 111, med det nya uppdaterade reed-blocket, och en del annat, minsann.....[^]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9




Jepp, Walbro-förgasare med DA-trottel-bling-arm[8D][:p].

//Johan Å
//Johan

Rikard Levenstam




Spitfiremagnus83

Håller med, nice!

Varför har du folie i kärran i landställsinfästningen?
 

Johan

Tackar![:)]

Ang. aluminiumtejpen så har jag satt den där för att fungera som en sorts värmesköld för att skydda landningsställsinfästningen.

//Johan Å
//Johan

Lonsan

Är landställsinfästningen gjord av vax?
Max 300 tecken, 272 återstår

Johan

Typ, det är framför allt limfogarna jag är oroad för och det är väl ingen hemlighet att epoxy försvagas av värme. Avståndet mellan ljuddämparen och infästningen är bara ca 8mm som mest på de värsta ställena (se bilden längre upp på sidan t.ex). Hur varmt det kommer bli där och om det verkligen behövs isolering får de lärda tvista om, men en varm sommardag så kan de nog bli ganska varmt i det området.


//Johan Å
//Johan

Speedbird

och med alufolie där kommer limmet att känna sig som en bakpotatis inlindad i just... alufolie ! ! [:D]

för optimal skyddseffekt ska det vara en liten luftspalt i mellan alufolien och limmet

se bara till att ha gott luftflöde över canistrarna så är det ingen fara ens en het sommardag... [:)]
även utan aluminium [:D]


/Perra
 

Johan

quote:
Originally posted by Speedbird

och med alufolie där kommer limmet att känna sig som en bakpotatis inlindad i just... alufolie ! ! [:D]

för optimal skyddseffekt ska det vara en liten luftspalt i mellan alufolien och limmet

se bara till att ha gott luftflöde över canistrarna så är det ingen fara ens en het sommardag... [:)]
även utan aluminium [:D]


/Perra



Hehe, ok [:)]. Aja, får väl ta bort folien då så sparar jag samtidigt något gram också[:p]. Tack![:)]

//Johan Å
//Johan

Rikard Levenstam

Hej Johan,

Se till att ha bra utlopp för kylluftten så är det inga problem. På min Krill Extra med pipor så hade jag värme problem innan jag gjorde utlopp med \"läpp\". Numera är det svalt när jag landar och lite varmare efter att jag stoppat motorn...

Såklart är du välkommen att kika och diskutera lösningar i höst mörkret :-)

/Rikard



Johan

#29
Tack Rikard, hade ju varit kul med en byggkväll någon gång[:p].

I väntan på lite virke för att montera trottelservot etc., så monterade jag stabbarna. Tyvärr fick jag slänga de medföljande kullinkarna då de glappade något förfärligt. Som tur är hade jag en påse med Secraft-kullinkar[:p]. Nästa problem; om man använder Hitec-servon så är de medföljande servoskruvarna för små för de förborrade hålen i stabben. Carf skickar med större servoskruvar men de är då för stora för att passa i de \"bussningar/kragar\" som följer med servona. Lösning: Använd JR-bussningar[:)]. Har även klätt servokabeln med kabelstrumpa och lödat på Emcotec-kontakten.




//Johan Å
//Johan