Carf Extra 330SC 2,6m

Started by Johan, 2013-10-22, 21:49:48

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Hmm bra där med Jr Bussningar !!
Så man kan köpa dom lösa?!

Själv gillar jag kullinkar från Gabriel, fungera glappfritt samt lite kraftigare plastdel..

http://www.gabriel-stahlformenbau.de/shop/Modellbau/Kugelgelenke/Kugelgelenk-993031?source=2&refertype=1&referid=12



Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Johan

#32
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hmm bra där med Jr Bussningar !!
Så man kan köpa dom lösa?!

Själv gillar jag kullinkar från Gabriel, fungera glappfritt samt lite kraftigare plastdel..

http://www.gabriel-stahlformenbau.de/shop/Modellbau/Kugelgelenke/Kugelgelenk-993031?source=2&refertype=1&referid=12



Jepp, hittade JR-bussningarna på Ebay.

De där kullinkarna såg mycket trevliga ut då kulorna ser ut att ha inbygda distanser i kulorna vilket Secraft inte har. Det följer med koniska distanser med Secraft-kullinkarna, men de är för långa så det får bara plats en distans mellan roderhornen. M.a.o. så blir inte kullinken centrerad.

Aja, då hamnade man i varukorgen igen då.[xx(] Tack för tipset![:)]

//Johan Å
//Johan

Johan

#33
Nu när allt julstök etc. är över så har jag fått över lite mer tid till byggandet.

Vingarna klara, endast radioinställningar som fattas. Valde att sätta Emcotec-kontakten i vingen då det är lättare att se om man glömt koppla in den om sladden hänger löst inne i planet istället för i vingen, sen när den är fastskruvad[:I].




Tändsystemet och stötstång till trotteln klara:


Batterihylla klar. Carf-extrorna (2,6m) kan tydligen bli väldigt baktunga om man inte flyttar allt längst fram[xx(].


Sidroderservona installerade:


Gott Nytt År på er![:)]

//Johan
//Johan

Speedbird

mycket fint bygge Johan [:)]

det ser ut att börja närma sig premiär flygning snart ? [:p]

/Perra
 

Lonsan

Oj, snygga servo, Christmas edition?
Max 300 tecken, 272 återstår

Johan

quote:
Originally posted by Speedbird

mycket fint bygge Johan [:)]

det ser ut att börja närma sig premiär flygning snart ? [:p]

/Perra



Tack Perra![:)]

Jo, jag börjar skymta ljuset i tunneln nu[8D]. Dock så avskyr jag att flyga när det är kallt o ruggigt ute, men vem vet hur länge jag kan hålla mig[;)].

//Johan
//Johan

Johan

quote:
Originally posted by Lonsan

Oj, snygga servo, Christmas edition?




Haha, ja nästan så man skulle kunna tro det[:D][8D]. Hitec\'s nya borstlösa titan-servos med Neu-motorer [8D].

//Johan
//Johan

Speedbird

quote:
Originally posted by Parakos

quote:
Originally posted by Lonsan

Oj, snygga servo, Christmas edition?




Haha, ja nästan så man skulle kunna tro det[:D][8D]. Hitec\'s nya borstlösa titan-servos med Neu-motorer [8D].

//Johan



uj uj uj [:p] slurp... [:p]

[:)]

/Perra

 

Johan

Lite mer gjort på Extran[:p]. Inte mycket kvar nu men kabeldragning etc. tar ju längre tid än man tror, sen skall den förbannade gubben på plats också plus instrument[xx(]...

Luftutblås med läppar och diverse förstärkning runt öppningen:


Roder plus sporrställ klart:


Baffling gjord (Herex), min första så vi får se hur bra det funkar[:I].


//Johan
//Johan

Rikard Levenstam

Tjusigt Johan....

Tänk på att kyla avgas poerten.. det är ju där de är varmast...
[:)]

/Rikard



Johan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Tjusigt Johan....

Tänk på att kyla avgas poerten.. det är ju där de är varmast...
[:)]

/Rikard



Tack Rikard! Jepp, tycker precis som du. Därför som jag satte baffeln så lågt som jag gjorde. Luften som passerar genom kylflänsarna passerar ju porten också? Många säger att man skall ha baffeln så högt att bara 2/3 av cylindern skall synas. Jag förstår deras princip då de vill tvinga så mycket luft som möjligt genom kylflänsarna och undvika att luften smiter till undre sidan av motorn där det oftast är undertryck, men men...

//Johan
//Johan

Rikard Levenstam

Hmm efter att ha monterat kablar och tändsystem själv och håller minst 100mm mellan tändsystem/kablar och radiodelar enligt 3W manualen, funderar jag på dina avstånd till servo samt ackar.

Är 100mm ett måste eller har ni andra mindre avstånd?

/Rikard



Johan

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hmm efter att ha monterat kablar och tändsystem själv och håller minst 100mm mellan tändsystem/kablar och radiodelar enligt 3W manualen, funderar jag på dina avstånd till servo samt ackar.

Är 100mm ett måste eller har ni andra mindre avstånd?

/Rikard



Ingen fara[:)], det är bara batterier som kommer ligga framme vid brandväggen. Central Boxen (Jeti\'s svar på en \"power box\") kommer sitta monterad ovanför vingröret) så vi pratar nog minst 250mm \"säkerhetsavstånd\" från tändsystemet. I sin tur så kommer det sitta två stycken satellitmottagare inkopplade till central boxen som kommer sitta ännu mer akterut (ca 400-500mm från tändsystemet). Så det bör finnas marginal tycker jag[:)].

//Johan
//Johan

Rikard Levenstam

Ok låter bra att du tänkt igenom.
Själv är jag super nojjig med avstånd på radiodelar och tändsystem. Jag vill inte ha gasservo/ackar eller någon radiokabel inärheten av tänddelar. Antagligen för att jag flög med 35Mhz länge och där är det känsligare.

Det är väl något med att korsa kablar 90 grader mot varandra också?  Pontus, var är du ;-)

/Rikard