Main Menu

Nätagg

Started by Henrik, 2013-11-05, 13:11:24

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Har börjat flugit el nu på sistonde och nu har jag en 10s lipo 8000mha som ska laddas och behöver lite hjälp med var man kan hitta lämpliga grejor att ladda med.Funderar på icharger 3010b 1000 watts laddare eller iCharger 4010B på 2x1000 watt.Men då är frågan var får man tag i ett aggregat som klarar dessa laddare?

/Henrik Karlsson
 

FredrikLundberg

Hej!
Sitte i samma sitts jag med då jag håller på att slänga ihop en 104\" ef-extra med el.
Har själv bara kört upp till 10 celler 5000 mah i mina f3a plan och då fungear icharger 1010b+ jättebra, däremot är det helt nytt för mig med elkonvertering runt 100cc.
Talade med autopartner ang detta med störe ackar och kom fram till att jag förmodligen kommer köra icharger 4010 duo alt icharger 308 duo men det lutar åt den större av dom.Nätag blir förmodligen P1200 som säljs av Autopartner. Som jag tidigare skrev så är detta nytt för mig med el i den storleken så även jag är tacksam för tipps.

/Fredrik Lundberg

/
 

joenella

#2
Hejsan

Jeg flyver med 20S 6200mAh, disse lader jeg som 5S4P, se her http://modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=66632
Jeg bruger denne her lader http://www.hobby4u.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new.tpl&product_id=616&category_id=150&option=com_virtuemart&Itemid=2
Det virker ganske godt og parallel lade.
Jeg bruger en MAAS net forsyning der kan give 40A ved 15VDC
 

Lonsan

Jag föredrar att serieladda, tyvärr finns det inte så mycket att välja på över 10s.
Har 2 st Hyperion EON 1420i. Har bara en nackdel och det är maxeffekten på blygsamma 550 W.
Min nätdel är på 27V 37A. Inbyggnadsaggregat utan bling men mycket kompakt och lätt jmf många \"bänkmodeller\".
Max 300 tecken, 272 återstår

Henrik

Hej
Blev en beg icharger 3010b 1000watt och ett nytt turnigy 24volt 1200watt nätaggregat.Tyckte det blev det mest prisvärda paketet för mej.Flyger ca 11 minuter på en laddning så med dubbla accpaket så lär jag inte behöva vänta så länge emellan flygningarna.

/Henrik Karlsson
 

Lonsan

Det blir säkert bra :-)
Krånglet med split-pack börjar vid mer än 10s.
Så för 100 cc och bra laddeffekt så (@Lundberg) så är det bara att välja mellan Hyperion EOS 1420i och 550 W
eller ett ganska brett utbud av DUO-laddare med runt 1000 W.
Själv har jag lekt med tanken att parallellkoppla mina två EOS 1420i (principiellt inget som hindrar det) men det känns lite vanskligt ändå
och har man otur sabbar man båda laddarna på samma gång...
Max 300 tecken, 272 återstår