EF Extra 104 eldriven?

Started by acrobator, 2013-12-29, 21:27:29

Previous topic - Next topic

acrobator

Behöver era tips på utrustning för bästa eldrift för Extra\'n.
Funderar på Hacker Q80 -6L alternativt Plettenberg.
Freestyle flygning med en Extra lätt modell är målsättningen.
(Har EF Extra 78\' med el och några hundra starter på den)

Förslag?[:)]


God fortsättning!

/Tor

 

Speedbird

#1
För en lätt setup till 4 min freestyle skulle jag välja...

Hacker Q80-6L
Hacker SPIN 220A Pro
12s ThunderPower 70c 7700mAh
Engel SuperSilence CFK 25x12\"
Gryphon QUASAR Hyper 75V 20A HV Switching BEC GSR-7075 LMT


\"Lonsan\" postar säkert snart ett förslag på en ännu lättare och kanske kraftfullare Plettenberg setup [:D]

/Perra

 

Lonsan

Hej, jag råkar ha en Plettenberg Predator 25/8 EVO med reglage liggande, den har jobbat en halv säsong i en 2,6 m Krill Su29.
12s-10000 mAh räcker för både prestanda och flygtid för IMAC.
Kv 170, pallar 210-230 A (9-10 kW).
För extremt lätt setup skulle jag satsa på 40-50C celler på 3300-4000 mAh (x2).
Vet inte vad EF väger men min Krill vägde in på 12.5 kg med 14s10000 (14 s var för mycket, fick strypa reglaget till ca 90%)
Du borde kunna få till en 11kg maskin, speciellt om du kör BEC och bara en liten backup LiPo (eller LiFe) till Rx.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hmm, vill man ha en fånigt lätt setup så kan till och med en Terminator 30-8 leverera så det räcker.
Den drar som sagt 26x12 på 10s. Med 12s varvar den rejält, borde bli fint grepp och superb respons med en 25x10.
Upp mot 160 A fixar denna motor, dvs effekt i paritet med Hackern.
Max 300 tecken, 272 återstår

acrobator

Tack för snabba svar.

Vilket reglage har du till Plettenberg motorn? Schultze? Funkar Jeti reglage bra på Plettenberg?
Vad ger HackerQ80 respektive Plettenberg EVO 25/8 för kraft N med 10 alternativt 12 celler?(xoar eller menz)

Hmm.. Vem säljer Plettenberg?

/Tor
 

Speedbird

#5
quote:
Originally posted by acrobator

Tack för snabba svar.

Vad ger HackerQ80 respektive Plettenberg EVO 25/8 för kraft N med 10 alternativt 12 celler?(xoar eller menz)

/Tor


skulle tro att det är som när man frågar Rolls-Royce
vilken effekt som deras bilar har i sina motorer...
Tillräcklig ! ! [:D]

Men nu till din fråga... [:)]
Båda motorerna ovan bör lätt ge mer än dubbla flygplanets vikt,
( säg att kärran väger 14,5kg för att ta i lite )
i dragkraft på 10s, alltså ca 30kg !
och ännu mera på 12s...

Naturligtvis beroende på accarnas förmåga att leverera = C-tal och ålder,
vilka kontakter och kabelarea man använder,
minst 6mm guldbullets och 4mm2 silikonekabel skulle jag föreslå samt förstås propellerval,
sen är det svårt att mäta statisk dragkraft då propellrarna
\"kaviterar\" ( tappar greppet i luften ) något otroligt vid fullt pådrag och stillastående kärra...

värt att tänka på vid så höga effektuttag som det handlar om i
denna setup, träpropellrar må vara billiga och bra...
Men,
till en setup i denna caliber skall man ha en kolfiber snurra !
t ex, Mejzlik, Engel, RASA cfk,
ALLA dessa är bättre än en träpropeller ! !  [:)]
eller varför inte en Müller 25*14\" Elektro, kolfiberprope som är speciellt framtagen till Hackers Q80-6L [8D]
den finns hos ZDZ.se [:I]

med träpropeller och detta effektuttag 8 - 10kW vispar du
bara bort en massa effekt i onödan med
låg verkningsgrad, lägre dragkraft och kortare flygtid som följd...

/Perra  
 

Lonsan

Plettenberg säljs i Sverige av 3f hobbyservice.
Bra priser finns här: http://www.f3alorenz.de (har inte kollar men 3f kan nog matcha om man gnäller lite)
Hacker 170 / Jeti SPIN220 funkar utmärkt (det är samma reglage med olika namn, 170 är kontinuerlig ström, 220 är peak)
YGE160 HV är också ett bra alternativ.
Liten förtydligande ang kabelarea. 4mm2 per ackpaket förutsatt 2 parallella paket.
Schulze (som konkat) och Jeti har 2x4mm2 matningskablar.
YGE kör med enkel matning á 6mm2.
Om du inte vill köra med dubbla anslutningar så finns det bara ett fullgott alternativ, Plettenberg\'s egna 6 mm kontakter.
(Eller Jeti 8 mm men de är väldigt klumpiga)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#7
Massa info säkert  rätt, men någon propeller som sitter på ett flygplan kaviterar inte..då detta har med propellrar i vätska att göra då undertrycket får luftblåsor att bildas på propellerbladen. Möjligtvis om maskinen störtat i vattnet .
En flygplan propeller stallar eller kan stalla om du har tillräckligt med kraft och stor stigning och mycket låg fart eller stillastående. Skulle man råka ut för detta så har man ju helt klart fel snurra och borde byta snarast speciellt om man skall flyga freestyle, för det kan ju inte vara speciellt roligt att hovra och propellern stallar vid pådrag.
/Lennart

Speedbird

#8
Helt rätt Lennart [:)]
och resultatet blir ju detsamma, [xx(] brutalt minskad dragkraft [:0]
tills snurran \"biter\" igen [:D]

/Perra
 

Lonsan

Lite fel blev det, något Jeti SPIN 220 finns inte, det heter nuförtiden Jeti SPIN Pro 200.
Max 300 tecken, 272 återstår

Speedbird

#10
Vi hade båda lite gammal info Pontus [:D]
Hacker Spin 220A Pro
heter nyaste varianten, enligt Autopartner.se [8D]

/Perra
 

joenella

#11
Næææ hør nu her :)
Med modeller i den storlek, så er der også et fremragende alternativ til Hacker/Plettenberg............. NEU se på deres 44xx serie, vælg det kv som du ønsker, her ca 90-100 kv, ja det er lidt lavt og brug derefter gerne 14S-25S. Fordele - du holder Amp forbrug nede, belaster dine akkuer ganske lidt, mindre kritisk connectorer( Ø6 = jætte bra). Ulemper - lidt besværlig ladning og regulator skal ledes lidt efter, MGM-pro i Tjekkiet laver nogle FREMRAGENDE regulatorer, ikke billige men de virker super godt, deres regulatorer har indbygget \"blackbox\" så man kan hente data ud bagefter.

Selv bruger jeg NEU 4410 med 94kv på 20S - trækker en 26x12 PT propel med 6700 rpm med et Amp forbrug på under 80A regulator bliver ca 30gr varm og motor 20gr. :)
For god ordens skyld, jeg anvender 20S med 6200mAh - MGM-Pro 140A regulator(industri regulator) - forbrug på sportsman 3500mAh :)
 

Speedbird

#12
intressant ! [8D]
hur mycket väger setupen,
( NEU 4410, MGM-Pro 140A med 20s 6200mAh ?  ) [:)]

20s = 84V [:0] så var försiktig ! !
INTE läge att misslyckas = barbeque time [:0]
redan vid 14s ser det ut så här [xx(]
Image Insert:

79.69 KB

och europeiska \"regler\" säger max 14s...
hindrar i och för sig inte folk från att köra på 15s...
då bland annat en del större Jeti spin reglage klarar detta...

Gott Nytt År ! ! [8D]
och va försiktiga med de större elsetuperna [:I]

/Perra

 

joenella

#13
NEU 4410 = 63 oz = 1786 gr
MGM-Pro = 350 gr
20S = 3200 gr
Total = 5336 gr.
http://www.mgm-compro.com/upload/images-cache/848/138.jpg
Dette er controller en TMM140/120.
http://www.mgm-compro.com/products/industrial-brushless-speed-controllers-for-bldc-electric-motors
 

Lonsan

quote:
Originally posted by joenella

Næææ hør nu her :)
Med modeller i den storlek, så er der også et fremragende alternativ til Hacker/Plettenberg............. NEU se på deres 44xx serie, vælg det kv som du ønsker, her ca 90-100 kv, ja det er lidt lavt og brug derefter gerne 14S-25S. Fordele - du holder Amp forbrug nede, belaster dine akkuer ganske lidt, mindre kritisk connectorer( Ø6 = jætte bra). Ulemper - lidt besværlig ladning og regulator skal ledes lidt efter, MGM-pro i Tjekkiet laver nogle FREMRAGENDE regulatorer, ikke billige men de virker super godt, deres regulatorer har indbygget \"blackbox\" så man kan hente data ud bagefter.

Selv bruger jeg NEU 4410 med 94kv på 20S - trækker en 26x12 PT propel med 6700 rpm med et Amp forbrug på under 80A regulator bliver ca 30gr varm og motor 20gr. :)
For god ordens skyld, jeg anvender 20S med 6200mAh - MGM-Pro 140A regulator(industri regulator) - forbrug på sportsman 3500mAh :)



Det är ett alternativ men det där med lägre ström gör inte livet lättare
för LiPo. Vid lägre spänningar parallellkopplar man paket/celler
så enskilld cell ser inte mer än i ditt case. (men det vet du!)

Max 300 tecken, 272 återstår