Författare Ämne: Johan Mattsson  (läst 1868 gånger)

Utloggad Hawkins

  • Basic
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Johan Mattsson
« skrivet: 2014-02-26, 13:42:19 »
Namn: Johan Mattsson
Ålder: 30
Klubb: -

Varför gillar du aerobaticflygning?
Möjligheten till utveckling, och att det inte är materialet som avgör utan piloten

Vilket är ditt favorit aerobatic-plan?
MXS

Tävlingsmodell?
-

Modell / utrustning?
Parkzone Extra 300
Spektrum DX6i

Hur ofta tränar du?

Målsättning?
Återtag flyg, bli bedömd på Basic.


Presentation av mig i fritext.
Jag har sedan min far höll på med modellflyg varit intresserad av denna hobby/sport. Jag flög aktivt från mitten av 90-talet intill dess att andra intressen och vändningar i livet tog över. Intresset har legat kvar i bakhuvudet i alla år men aldrig utövats. Tills för två år sedan då jag skaffade mig en parkzone extra 300 att fulflyga med. (Små elflyg anses kanske vara ett skällsord på detta forum, men döm mig inte än). Jag hade efter det tanken på börja flyg mer seriöst igen, likt jag gjorde på slutet 90-talet. Ny i stockholmsområdet sökte jag mig via forum ut på flygfältet för att ta tag i mitt flygande. Men längre kom jag inte, då jag stötte på ett antal individer som verkligen inte välkomnade varken nya medlemmar eller piloter med väl rostiga pilotkunskaper och små elfyg. Uppenbart vände jag mig till fel människor.

Varför är jag på ert forum nu?
Jag delar samma flygintresse som er, Aerobatic är det som jag tycker är meningen med flyget.
Jag är övertygad om att jag inte går på samma nit igen.

Vad har jag som mål med mitt flygande?
1. Mottaga tips på seriösa flygklubbar som gärna har en eller flera medlemmar som delar intresset för Aerobatic, och kanske hänger här.

2. Skaffa en modell som är mer ändamålsenlig för den typen av flygning som detta forum representerar.
Jag är inte intresserad av dessa fantastiska modeller som många flyger med här. De är lite väl stora i nuläget. Jag söker snarare något i storleken kring 130-160cm spännvidd. Men jag är öppen för alla förslag.

3. Bli en bättre pilot, borsta av allt damm och rost som finns kvar.

4. Genomföra och bli bedömd på basic under tävlingslika förhållande.

//
J.Mattsson
 
 

Utloggad Papmehl

  • Advanced
  • ****
  • Antal inlägg: 390
    • Visa profil
Johan Mattsson
« Svar #1 skrivet: 2014-02-26, 19:43:26 »
Välkommen Johan! Såg att du funderar på vilken modell storlek du skall flyga med. Jag vill rekommendera dig att om du vill få ut så mycket som möjligt av detta så är en 2 meters kärra med 50cc motor i en perfekt start. Jag skulle inte flyga med mindre pga den blir svår att göra vissa manövrar med samt styrkan kan bli lite klen annars. Jag tävlade första gången säsongen 2012 och flög med en yak 55 med 50cc motor. Nu flyger jag med en 3 metare och 170cc motor. Och faktum är att ju större desto bättre flyger den! Ett bra tips om du inte vill lägga för mycket pengar så håll koll på olika forum då det dyker upp 50cc modeller till riktigt bra priser. (5-10000kr) än en gång välkommen!

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill Aircraft - Desert Aircraft - ExtremeFlight -  Mejzlik - Muller - Futaba servos
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Utloggad Lonsan

  • Unlimited
  • *****
  • Antal inlägg: 3 224
    • Visa profil
Johan Mattsson
« Svar #2 skrivet: 2014-02-27, 18:10:54 »
Och helt enligt traditionen här på forumet så måste jag påminna om att det går väldigt bra med eldrift också. Bättre på många sätt tycker en del men inte majoriteten dock.
(För övrigt känns 50cc i en 2m lite brutalt, kanske en felskrivning?)

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 25/8-EVO
PLETTENBERG
Terminator 30/10
Valach
VM120B2-4T

Hitec
Autopartner.se
4-takt :-)
2-takt :-(