Hur ska jag koppla? (Powerbox)

Started by Spitfiremagnus83, 2014-03-16, 12:28:21

Previous topic - Next topic

Spitfiremagnus83

SÅ!

Nu börjar Sukhoien att bli färdig och jag är mitt uppe i att koppla allt på rätt plats. Kommer skriva hur jag tänker och om något verkar skumt, hojta till! Har inte kopplat något ännu utan detta är bara i idestadiet.

Har en futaba 7 kanals RX och Powerbox Evolution.

Sidoroder 2x servo, in på kanal 4 i powerbox
Throttle  1x -------------------3 ----------
Höjd      2x -------------------2 ----------
killswitch1x -------------------5 ----------

Ok, so far, so good.

Sedan kommer det till skev... Två servo per yta, var ska jag koppla in? Ingång 1 och 5 i boxen? Var ska jag har killswitchen då, kanal 5 är ju aux på Futaba.

Jag har ju bara en 7kanalsmottagare, men det ska väl gå, eller?

Och ja, jag skulle fotograferat innan jag plockade kablarna...[:I]

Spitfiremagnus83

SÅ!

Nu börjar Sukhoien att bli färdig och jag är mitt uppe i att koppla allt på rätt plats. Kommer skriva hur jag tänker och om något verkar skumt, hojta till! Har inte kopplat något ännu utan detta är bara i idestadiet.

Har en futaba 7 kanals RX och Powerbox Evolution.

Sidoroder 2x servo, in på kanal 4 i powerbox
Throttle  1x servo, in på kanal 3 i powerbox
Höjd      2x servo, in på kanal 2 i powerbox
killswitch1x servo, in på kanal 5 i powerbox

Ok, so far, so good.

Sedan kommer det till skev... Två servo per yta, var ska jag koppla in? Ingång 1 och 5 i boxen? Var ska jag har killswitchen då, kanal 5 är ju aux på Futaba.

Jag har ju bara en 7kanalsmottagare, men det ska väl gå, eller?

Och ja, jag skulle fotograferat innan jag plockade kablarna...[:I]

Par A

Hej
Killswitch har jag direkt in i mottagaren

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Par A

Hej
Tittade i sändaren på hur jag fördelat kanalerna i min Futaba 12Z
Elev- ch 1
Elev 2- ch 2
Rud -ch 3
Ail-ch 4
Ail 2- ch 5
Thr- ch 6

Killswitch direkt in i mottagaren på ch 7 gear

Nu är ju 12 z sådan att du kan fritt programera vilken funktion du vill ha på de olika kanalerna samt välja switchar för dom

Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Papmehl

Killswitch direkt på mottagen samt om du behöver en till så koppla in throttle på mottagaren direkt också. Evolution boxen har ju 2 kanaler med 3 uttag på om jag inte minns fel och dom är till för just skev..

// Mattias Papmehl-Dufay
-----------------------------------------
Hitec - Krill Aircraft - Desert Aircraft - ExtremeFlight -  Mejzlik - Muller - Futaba servos
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Spitfiremagnus83

Blev en liten runda till garaget, visst kunde man dedikera AUX på vilken kanal man ville. Har nu satt skev vänster på ingång 1 på powerboxen och skev höger på ingång 5 på powerboxen.

Har aldrig kört skev på två separata kanaler utan alltid kört y-kabel.

Sååå... Vad heter den funktionen i en futaba?

Spitfiremagnus83

Ännu en runda i garaget och jag håller på och slita mitt hår.

Då min powerbox har två ingångar på kanal 5 tänkte jag sätta en vinge med två skevservon på den platsen. Den andra vingen hamnar på powerbox kanalplats 1.

Bra, då sätter jag killswitchen på kanal 7, rakt in i mottagare utan att den går in i powerboxen.

Går in i meny, dedikerar aux (killswitch) till kanal 7. Nada. Ingenting händer. Ställer \"utslagen\" (140%-0%) på kanal 7. Nada. Sätter killswitchen på kanal 5 med samma inställning utslagsmässigt. Funkar fint.

Släpper detta och försöker istället få skevservona att fungera. Går in i \"parameter\" menyn i min Futaba som är en meny som ställer protokollet för nämnda modell. Hittar \"AIL-2\". Perfekt! Har där två alternativ:

\"Ail-2 CH 6 or 7\"
\"Ail-2 CH 7 & 5 \"

Perfekt! Då sätter jag ju Killswitchen på kanal 5 (som jag vet är beprövat av mig tidigare) och sätter höger vinges skevar i plats 6 på Powerboxen (har ingen plats 7 i min box)

Problemet är nu att på min Powerbox finns det bara plats för ett servo på plats 6. FAN!

Ok, tar en kopp kaffe och funderar.

Funderandet tar dock stopp. Jag kan ju inte koppla på något annat sätt. Alternativ \"Ail-2 CH 6 or 7\" fungerar inte då det inte finns en plats 7 på boxen och plats 6 har bara en ingång.

\"Ail-2 CH 7 & 5 \" Kan fungera om jag kan få AUX att fungera på kanal 7.

Jag blir galen, kort sagt.

Papmehl

Numren på dina utgångar är endast ämnade för mottagaren. Inte powerboxen. Koppla gas servot direkt i mottagaren  så är problemet löst. Du kan använda vilken ingång som helst på dina servon mot powerboxen.  T ex skev aileron 1 är  utgång 1 på mottagaren men kan vara vilken utgång som helst på powerboxen. T ex utgång 2 då kopplar du utgången från 2:an på powerboxen till kanal 1 på mottagaren.

// Mattias Papmehl-Dufay
Hitec - Krill Aircraft - Desert Aircraft - ExtremeFlight -  Mejzlik - Muller - Futaba servos
www.autopartner.se
// Mattias Papmehl-Dufay
Hitec - ExtremeFlight - Muller - DLE Engines
Team Pilot Autopartner RC

Spitfiremagnus83

Såklart, powerboxen är vet ju inte vilken funktion som kommer in.

Så du menar alltså:

Skev vänster: kanal 1 på RX, Plats 1 i box
Höjd          Kanal 2 på RX, plats 2 i box
Thro          Kanal 3 på RX, ej in i box
Sida          Kanal 4 på RX, Plats 4 i box
Skev Höger:   Kanal 6 på RX, plats 3 i box.
Killswitch    Kanal 5 på RX, ej in i box.

Spitfiremagnus83

Efter samtal med Gotland i går kväll, så har vi nog hittat en lösning. Tack Perra för ditt tålamod!

Vi har kommit fram till en installation som medger att allt faktiskt går via Powerboxen. Perfekt!

Speedbird

quote:
Originally posted by Spitfiremagnus83

Efter samtal med Gotland i går kväll, så har vi nog hittat en lösning. Tack Perra för ditt tålamod!

Vi har kommit fram till en installation som medger att allt faktiskt går via Powerboxen. Perfekt!

Ingen fara, [8D]
Kul att kunna vara till hjälp [:)] [:I]
Välkommen i powerboxgänget som flyger Tupperwhare kärror [:D] [;)]

/Perra

Lonsan

Kommer inte de där maktlådorna med adekvat Bedeinungsanleitung?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Missat detta... men fattar inte frågan :-(  Powerboxen hanterar 6 kanaler och du vill ha 6 kanaler...

Ladda ner manualen från Powerbox hemsida.... Bra att fatta hur den funkar ordentligt

http://www.powerbox-systems.com/uploads/tx_pbsdocuments/PB_Evolution_en_V02.pdf

Spitfiremagnus83

Lonsan och Rickard, ni kan vara lugna, alles ist in ordnung!