Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

..



Rikard Levenstam

Efter flera år utan något byggprojekt och bara monterings arbete har jag funderat och har nu börjat rita på en 41% extra 330CS. Jag är väldigt nöjd med min 41% Krill Extra men ser ingen utmaning i att montera en till Krill just nu.

Tanken är att med bygga en trä/komposit modell både billigt och enkelt men såklart skall den ha minst lika bra prestanda som min Krill.

Steg ett blir att rita en CAD modell som blir grunden till bygget, och kroppen blir först ut då detta blir den största utmaningen.

/Rikard



Rikard Levenstam

Som grund för mitt kropps konstruktionen scannade jag av min Krill Extra, även om jag kommer ändra på mycket är detta en bra grund i datorn.

En billig scanner lösning är en X-Box Kinect och en scanner programvara som ger hyfsat bra kvalité på punktmolnet. Hade jag haft tillgång på en fullskala extra hade jag hellre scannat den :-)

Jag kan även jämföra scanningen med ritning på original Extran och se hur skala riktig scanningen är.



Rikard Levenstam

Plywood funderingar för motorbox, likt Carden eller H9....  Det börjar klarna hur jag ska bygga kroppen på ett enkelt sätt.....

/Rikard



paho

Flera delar? Monteringsbar? Spännande projekt du har startat, ska bli onödigt roligt att följa tråden.

//Patric

/Patric

Eklund

Skitkul Rikard!!!

Skall bli ett sant nöje att följa detta   :)

Thulin

Jättekul.....kan jag swisha handpenning ??? :-\
//Ulf
Autopartner RC
Extreme Flight Extra 300
Fly Gas Rc
Emcotec
Hitec
ZDZ

Rikard Levenstam

Kvällens avkoppling och mer skissande på boxen som tar hand om Motor-Ställ-vingrör-dämpare-tank  Allt som sitter där måste ju ha en funktion.

Antagligen krävs lite prototyper för att se hur styvt / tungt det blir innan slutlig design sitter..



Speedbird

#8
En tanke bara...
När du ändå lägger ner så mycket jobb...
Varför inte göra en 50 eller kanske till och med en 60% variant när du ändå är igång :)
Det hade varit riktigt coolt !

Jag menar, ännu en 41%...
Krill finns ju redan...
Känns som att gå över ån efter vatten, typ...  ::)


/Perra



 

paho

Jag har varit hos Rikard och jag gissar att utrymmet är det som styr...

//Patric

/Patric

Rikard Levenstam

Nja, 60% låter stort och även som att prestanda blir lidande med en 3w 170... Annars har ju Bill Hempel sora ARFér.
Det är ju inte bara slutresultated som räknas utan även vägen dit i detta fall, annars hade jag fyllt i en order till Krill.

Tanken är ju att ha en ny utmaning och att bygga en kompetent modell till låg kostnad och skapa ett underlag som den som vill kan bygga ifrån. Jag har själv inte hittat vettiga byggritningar som man får bygga en modell ifrån, och det finns säkert någon mer än jag som kan tänka sig att bygga. Jag tror att det bara var en hemmabyggd modell i IMAC cirkusen i år, och den var ju Norsk.

:-)




Rikard Levenstam

Snart dags att börja provbygga lite :-)



paho

Coolt, ska bli spännande att se vad den första klara delen blir
/Patric

Niilo

Jag kommer med stort intresse att följa ditt projekt!
Hade utan tvekan varit något för mig som älskar att bygga! (Tillhör generationen "modellflygare" ha, ha!) ::)
 

Skymic

Ett mycket intressant projekt
//Micke