Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Hej Per,

Ok, jag har fuskat och köpt huv och hjulkåpor från Krill, resten är eget.  :-[

/Rikard



Rikard Levenstam

Lite blir gjort varje dag känns det som.. Ikväll kom bakre pip fästet på plats och motorn sitter redan i rätt position. Lite småfix kvar innan vinghalvorna skall passas in och lösa fastsättning.

Mest nervöst är vad vågen skall säga... Många delar är lättare än Krillen, men kroppen blir nog lite tyngre tror jag...

/Rikard



Eklund

Quote from: Rikard Levenstam on 2016-11-14,  15:26:30
Hej Per,

Ok, jag har fuskat och köpt huv och hjulkåpor från Krill, resten är eget.  :-[

/Rikard

Det hade jag också gjort   8)

Rikard Levenstam

#108
Ritade det främre pipfästet, som blir löstagbart.
Ganska coolt att använda ny funktionalitet i Fusion360 som optimerar vikten efter givna parametrar. Antligen kommer lätthålen på rätt ställen...   8)

/Rikard



paho

Skönt att se dig igång igen, det verkar inte som att det är så mycket kvar. Provflygning snart?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Rikard Levenstam

Lite pysslande i helgen resulterade i ett Aluminium fräst fäste till kullagrad Secraft arm.
Fick även till huvinfästning och lite servofästen i bakkroppen.

/Rikard



Rikard Levenstam

Tog en bild på pip monteringen också...

Ska jag bygga en pip-tunnel tycker ni? Hur brukar man ha det i trä byggen?

/Rikard



Mikael_Ingemarson

Hej Rikard

Ser verkligen fint ut ditt bygge.
Ja man brukar ha en piptunnel i träbyggen.
Men fråga mig inte om det är nödvändigt.

Jag har en motfråga som håller på med compositbygge.
Ska jag ha en tunnel till mina canistrar?
Känns lite onödigt.

Rikard Levenstam

Ok, var rädd för det, men får väl vika ihop en tunnel till piporna i lätt balsa....

Nä, i en komposit modell brukar man inte gömma något.

/Rikard



Paul

Vad är skillnaden om piporna/canistrarna sitter i ett komposit/trä flygplan?
I Hangar 9, os lilla Su 26 och Extra 260 ( 100 cc ) satt dämparna utan tunnel, och det funkade det med, bara man har ventilation.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Hej Paul,
Jag antar att man vill skydda balsa/plywood om det blir en läcka.... Compositen e ju inte lika känslig mot olja eller avtvättning..

Kanske bättre att gjuta av kroppen istället, så jag slipper göra en pip tunnel.... ::)  ;)
/Rikard



Lonsan

Ha! :-)

Bygga av en kompositkärra i trä och sedan använda den som plugg till en form...och få med träbyggets ytstruktur, nu snackar vi. :-D
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

#117
Så är det spackling och slipning och alldeles snart börjar det stora Monokote jobbet...
Tar kroppen först och hoppas det blir det går som jag har tänkt mig....

/Rikard



Rikard Levenstam

#118
Idag har jag börjat klä Extra kroppen.
Efter prepp av balsa ytan igår med slipning med 600 papper så ser det ut att bli rätt bra.

Balsan sprutas med två lager av vatten/balsalock lösning som ger en lätt lackad känsla, men lätt att få dammfri. Vidhäftningen av monokote blir betydligt bättre än bara slipad yta.  Har provad andra tips med hårspay blandannat...

Imorgon hoppas jag att kroppen är färdig klädd...



Paul

Mäster Rikardo...... :) :) :) :) :) :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC