Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Då är det ju tillräckligt ritat för att kunna börja provbygga en kropp. Hoppas kunna skriva ut en "staket" ritning och bygga sidorna i helgen. Jag lär ju få uppdatera CAD efter lite fel tänk som kommer upptäckas i bygget :-)

Mest spännande att se är ju styvhet och vikt.

/Rikard



Rikard Levenstam

#16
Så fick fräsen jobba lite idag.. Det ska bli spännande och se hur styvt det blir när det blir ihoplimmat

Än så läng ser det lovande ut :-)




Mikael_Ingemarson

Ser fint ut :)
Wood is Good :-*

Rikard Levenstam

Idag limmar jag dubblerings plywood för att sedan kunna limma ihop plywood boxen. Denna låda skall hålla i motor / Vinge och landningställ. 24h Epoxy och vacuum press.

/Rikard



Aeroparts

Aha...en vacuum förpackad byggsats jo jag tackar

Rikard Levenstam

Ihoplimmat och redan moddad.... Det är alltid svårt att sitta vid datorn och ha koll på hur styvt det blir. Sticksågen fick jobba lite och den ska få lätta lite mer senare i veckan. Men det kommer funka och CAD modellen blir uppdaterad efter hand..

När "Staketen" är byggda kan jag ju se mer om slutvikten på kroppen känns rimlig.

Inget är sig likt....Jag bygger trä-modell och Paul flyger kolfiber flygplan....hur ska denna höst sluta ??  :P



Paul

 :) ;).........
Ska försöka väga imorgon
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam




paho

#24
Hur går det med bygget?

MVH
Patric Holmström
/Patric

Rikard Levenstam

#25
Så är jul pysslandet i full gång :-)




Rikard Levenstam

Bra flyt just nu :-)
Friggo skivor i bilen och stabben och fenan ritad i datorn... Undrar vad morgondagen bjuder på :-)




Paul

Du har sån energi Ricado :) :), alltså detta är nog bland det mest omfattande och tidskrävande byggprojektet på forumet...., och snabbt går det med.... ;D
Tänk om du gillar träflygplanet bättre än det du har i plast?!?!? ???
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Ritar du pinna-bygger part för part eller som en weldment?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Pontus,

Nä, jag ritar i ett Ytmodellerande program, så det finns inga parter eller sammanställningar. Allt ritas i samma modell fil utan constraints.
Andra saker ritar jag i Fusion360 och Inventor från Autodesk där man ritar i sketch plan och fullt parametriserat, men för mina flygplan tycker jag att ytmodellering är mycket friare och bättre.

Bifogar en 3D pdf, där du kan se hur ytorna ser ut, tyvärr kommer inte kurvor och linjer med i 3D pdfén.
I pdf en kan man släcka lager och även rotera modellen

En Elmotor i nosen skulle ju vara perfekt på en sån här trä modell ;-)

/Rikard