Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Mikael_Ingemarson

Quote from: Speedbird on 2016-01-11,  09:10:08
Och jag som trodde att det skulle bli en kopia av Krill i composit...

Men detta är ju ett träbygge av absoluta toppklass ! ! !  :) :) :) :)

Coolt ! !   8) 8)

Följer detta bygge med spänning  :)

/Perra

WOOD IS GOOD som flera av oss redan vet.

Rikard Levenstam

Jag tror fortfarande på Coolfiber, för att bygga starkt och lätt, men att fräsa plugg, gjuta form och sedan gjuta ett flygplan är både väldigt tidskrävande och 3ggr så dyrt som att köpa en färdig Krill. så därför fick det bli ett pinna bygge. 33% Sukhoien tog mig tre år att färdigställa i kolfiber, så detta är ju ett raket snabbt bygge :-)

Trä modeller är ju bra så länge det inte regnar ute har jag förstått under åren ;-)

Lite bilder på hur jag byggde bakdelen.

Ihoplimmade 1,5mm balsaflak. Jag tejpar med maskeringstejp på utsidan och viker när jag lägger på vitlim. Balsan slipas när limmet torkat med 120, sen 400 papper.

Balsan fuktas med vatten dimma på utsidan innan limmet läggs på balsan och bredspacklas med plan samt tandad spackel för att ha koll på mängden. Antagligen fegar jag och använder förmycket lim.

Bra tryck är viktigt och för att slippa lyfta använder jag taket som mothåll :-)




Niilo

Det är verkligen ett spännande projekt du håller på med! Inte så många idag som bygger i trä, ja det är inte så många som bygger överhuvudtaget! Mycket intressant är, förutom vikt, vad materialkostnaden blir! Trä är ju inte helt billigt idag! ;)   
 

Rikard Levenstam

Hej Niilo,

Ja du som har byggt mycket vet ju vad det handlar om och vad det är som driver ett bygge för en modellbyggare :-)
Jag skulle tro att träkostnaden kommer att hamna på 5-6000kr då jag förutom vingarna har köpt trä för strax under 3000.

Men det är inte pengarna som är intressant, mer hantverket och utmaningen :-)

Dagens jobb blev lite dammförberedelse i polyuretan block. Snart dags att starta CNC fräsen och bygga plugg till noskåpan.

/Rikard





paho

Hade inte du beställt en noskåpa från Krill?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Rikard Levenstam

Nä, jag vill ha en egen form på noskåpan och kunde då även modda desinen lite, för att passa ett träbygge.
Jag vill bland annat ha kåpan "kant i kant" och inte överlappande samt ha ett spant i kåpans bakkant.
Undertill blir det lite annurlunda då krillen har ett mega luft utsläpp inbyggt i kroppen vid kåpan.

På min design har jag avgas utblås i dämparnas bakkant vilket ger ett större hål längre bak.




Rikard Levenstam

#51
Så blev första "lagret" av noskåpan fräst och andra förberett inför nästa fräsning imorgon kväll. Varje nivå är 100mm och CAD modellen är delad i 100mm lager.
Eftersom jag Scannat krill kåpan och modifierat är det en blandning an Scandata(STL), ytmodeller samt solider vilket kanske inte är helt optimalt, men ett snabbt sätt att få en bra grund att slipa på. Blockmaterialet är lättslipat och stabilt vilket gör att man kan fuska lite och lösa vissa saker med slipkloss och spackel.

Jag räknar med att vingrör kommer i nästa vecka och att noskåpan är färdigfräst efter helgen. Så då blir det dags för vingkonstruktion och avslut på stabbe och infästning.

Jag försöker förstå her FEM analysen fungerar i Fusion 360, och hoppas att jag kan använda det för att dimensionera vingbalken. Här har jag byggt en snabb test av en balk i kolfiber/furu med Balsa webbar och belastat med en utbredd last på 3000N, vilket ser ut att fungera.

/Rikard



Rikard Levenstam

#52
Så blev pluggen färdigfräst  ::)

Blir endel spackel och slipjobb, ment för att jag var lat och inte orkade justera i CAD filen till en slät fin modell istället för den lite grövre scannade.
Blockmaterialet är dock lättslipat och med PP100 går det fort att få en bra yta.

Jag avslutar med några lager sprutspackel och gjuter form direkt från sprutspackel ytan, har visat sig vara en bra yta att gjuta form på.

Stabben blev också inpassad med kolfiber rör, men innan limning måste vingröret riktas in, då jag låter det styra alla andra vinklar.




Mikael_Ingemarson

Ser fint ut som alltid när det gäller dina projekt :-\
Imponerande jobb

Rikard Levenstam

Tack, Mikael... Jo det är både rakt och blir nog bra :-)

Ikväll vart det limning av vingrör samt stabbrör. Det tog lite över 2 timmar att kontrollera och kila, så att jag var helt nöjd. Smygvinkel, skjutmått, sytråd, linje-laser och ögonmått fick samverka....  Hoppas jag e lika nöjd imorgon kväll när det har härdat  :o

Kommer med en bild på pluggen och hur jag snålat på material.... det är ju utsidan som räknas :-)



Rikard Levenstam

#55
Massor av slipdamm då jag har passat in fillet mellan kropp och fena. Även motorkåpan har fått sig en ordentlig omgång med sandpapper och är inpassad mot kropps formen.

Det blir till att städa vekstan nu och sen skicka ett stort paket till Kalmar....   ::)


Funderar även på hur jag ska sätta fast servon i stabben.. På min 6m seglare satta jag fast vingservon på detta viset, och funderar på att göra lika i stabben..



Skymic

Hej Rikard!
När det gäller servon i tävlingsmodeller så är min slutsats att det enklaste och bästa är är att sätta dem rakt ner i vingen, alltså inte på det snyggaste sättet
//Micke


Rikard Levenstam

Hej Micke,

Jo, tanken har slagit mig, men det ser ju så illa ut.... Målade roderhorn, Spinner och infällda servon gör ju livet lite vackrare...



Lonsan

Usch ja, inte rakt ner i vingen, fy tusan :'(
Dessutom så ligger ju servoaxeln inte parallellt med roderaxeln då vilket ger snedkrafter på roderhornen.
Det blir såå mycket snyggare med nedfällda servo som ligger på sidan
Lackering av roderhornen blir därmed extremt överflödigt :) :)
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Så bestämde jag mig efter lite olika fastsättnings varianter provats.
Det får bli Hitec HS-D950TW till höjdrodren och på platten. Servo fästena 3D printar jag i ABS plast och skruvar enligt tidigare postad renderad CAD bild.

Jag fixade alla fästen för stabben nu i helgen och kan nu slut montera fena och kroppsdel bakom huven.

Snart dags att rita och dimensionera vingen...

/R