Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Så blev det kolfibergjutning och landställsformen fylldes till bredden :-)  Imorgon blir det renskärning och sen en glasfiberstrumpa och vacuumsugning.
Stabbhalvorna är nu också klara för plankning med 2mm balsa. Servo fästen blev tillverkade i plywood och servon nedfällda på snyggt vis..



Paul

Rickardo, du har satt mässingsbussningarna i servona åt FEL håll....
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Jyrgis... vad säger du??

Jag har alltid satt hylsorna med flänsen mot skruven.... behöver dock inte vara rätt för det.
Nä nu vart jag osäker hur jag brukar montera, men vad blir det för skillnad?

Hittar ingen anvisning från Hitec....  :'(



Rikard Levenstam

Lite surfande....

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1616167

Du har rätt, och jag ska vända på mina mässings hylsor...  Tack !!

/R



Paul

#64
Jo skillnaden blir att om du sätter dom på det viset så gör inte gummit sin tänkta tanke som "gummiupphängningar", eftersom skruven trycker ner smala änden mot trä underlaget, blir det bara som att skruven går genom ett metal rör utan att kunna röra sig i gummit.
Men åt andra hållet så får du ett typ säte som gummiupphängningen vilar på, man kan väl enkelt förklara att gummit flyter mellan sätet och skruvskallen och av vibrerar servot.
Typ så...... :-))
Edit.... Såg att du han skriva under tiden jag skrev, alltid kul att kunna hjälpa till.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

Så ligger det ett klibbigt ställ och väntar på bättre tider. 100g lättare än Krill orginalställ men då inte renskuret och inte heller slipat och lackat. Styrkan är dock tillräcklig då det är byggt lika som mitt ställ jag flugit Krillen med i 2 säsonger.




paho

Snyggt, kommer du att flyga med detta plan under 2016?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Rikard Levenstam

Hej Patric..

Från början var detta tänkt som ett sakta bygge som skulle kunna bli klart till 2017.... men nu när kropp och stjärtparti nästan e klart och noskåpan står klar för form gjutning känns det som att det blir premiär i slutet av säsongen...  Jag har ju ingen brodska men det skulle ju vara kul att få upp den i det blå i år :-)  Jag vill dock inte slarva och bli missnöjd med detaljer...




Rikard Levenstam

Så är kroppen upphängd i taket med monterat landningställ, lite limning runt vingrör kvar samt vingfastsättning kvar.
Stjärtparti färdigt för att kläs, bara sidroder ok kvar att fräsa.

Så nu börjar jag med att konstruera vingen och har ikväll ritat in rot samt tipp sprygel... bara resten kvar som det brukar heta :-)

/Rikard



Rikard Levenstam

Så är allt riggat för att gjuta form imorgon. Det fick bli en 2-delad form och skarv på över samt undersida.
Kolfiberkopan som jag senare skall gjuta ska ju lackas så skarven kommer inte bli synlig.

/Rikard



Rikard Levenstam

Små steg frammåt... Nu är formen till noskåpan färdig och nästa helg får det bli lite kolfibergjutning.

/Rikard



Rikard Levenstam

#71
Så är alla spryglar ritade och konstruktionen ganska färdig....
Blir till att beställa mer material....igen :-)

/R



Rikard Levenstam

Helgen bjöd på både lite fräsning och kolfibergjutning.
Vingen känns nu genomtänkt och spryglarna för bägge sidor finns nu på byggbordet. Noskåpan är gjuten och hoppas den får komma ut och provas imorgon redan :-)

/R



Par A

Snyggt med "klackarna" på spryglarna som ger en rak vinge.

Men något är fel...
Du som compositmannen no:1 bygger i trä och trämannen
Paul har blivit såld på Krill och composite ...

Tiden är ur led... ;D
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Rikard Levenstam

Jo, lite komposit jobb passerar i verkstan... 6,5 meters Kevlar komposit Kayak på 10 kg, som fick lite laser behandling för att jämföra med tidigare CNC-fräs jobb.