Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

#75
Så sitter noskåpan på plats och jag kan bygga kropps överdelen och montera glashuven från Krill.
Så kommer det ett paket lagom till påsk med ett gäng balsaflak så att vingarna kan byggas :-)

/Rikard



paho

Varför bygga ett par vingar när du kan använda samma för bägge kärrorna? Det ser ju hur bra som helst, lite för mycket vinkel kanske men snyggt...

MVH
Patric Holmström

/Patric

Par A

Tror du dina trävingar blir lättare än orginal i composite...?
...kan ju bli ändå bättre flygegenskaper då..;)
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Rikard Levenstam

#78
Hej Pär,

Jo, det går nog ganska enkelt att bygga lättare trävingar. Det som är osäkert är ju hur starkt man måste bygga.
Det blir nog lite vikt analyser innan jag bygger balken och gjuter kolfiber för styrkan. Men såklart bygger jag hellre för starkt och lite tyngre än för klent.
Jag vill ju också ha en enkel konstruktion som går fort att bygga...

Vingarna blir helplankade vilket kommer göra dem väldigt vridstyva, vilket är en stor skillnad mot köpta trävingar.

/Rikard



Lonsan

Helplankat är trevligt att se på men brukar kosta vikt...eller så får man använda löjligt lätt och mjuk balsa och det blir lätt märken.
Vridstyrkan...är det ett problem egentligen, en klassisk D-box, rätt utförd, blir väl knappast för vridelastisk på så här stubbiga vingar?
Hotliner vingar och seglare är en annan sak, där krävs det verkligen eftertanke på denna punkt.
Max 300 tecken, 272 återstår

flygrc

Jag tillhör smygföljarna :D Coolt med scratchbygge.
Men om man glasar med 50g/m2, får man inte en rätt lätt kärra som ändå tål lite mer?
 

Rikard Levenstam

#81
Jag tror 50g glas och finish blir påtok för tungt tyvärr..

Bygget är ju en balans mellan snyggt/starkt/lätt  och helplankat går såklart på snygghetskontot, men även på styrkan. enligt mina beräkningar så kommer vikten att slå mina Krill orginal vingar och då är det ju inte förtungt iallafall...

Att en balsa bygge är ömtåligare än en komposit modell är ju helt klart, både mot stötar, vibrationer och fukt... men det ser och känns riktigt lovande ut och ska bli spännande att jämföra i luften senare i sommar..



Lonsan

Konstruktionen ser lovande ut...men balken, är den klar på bilden eller ska det till lite fler webbar kanske?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej Pontus,

Nä, bilden visar inte en färdig vingbalk och det kommer fler webbar, annars blir den klen...

På den bakre bilden kan du se att den främre vingbalken saknas, så det är dubbla balkar, precis som både EF och H9 har i sina konstruktioner. I roten, vid vingröret är spryglarna förstärkta så att det är 6mm plywood för att överföra krafterna till båda balkarna.

Konstruktionen är simulerad mot styrka i Inventor och det finns mycket som kan lättas, men jag valde att bygga lite tyngre för att få ett enkelt bygge och även att vingen får bli överstark.

På en Carden friggo vinge finns ingen balk utan allt bygger på att balsa skalet tar hand om krafterna.



Paul

---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

En tydligare bild, dock är här den främre balken skymt...

Tror konstruktionen blir riktigt bra... :-)



Par A

Ser riktigt bra ut Rikard... imponerad!
Får lägga in en order på kit  till hösten.. ;D ;D ;D
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Lonsan

Finns balsaträ med i Inventors materialbibliotek?
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Nej, balsa finns inte med i standard biblioteket i Inventor, men man kan lägga in egna värden. Dock får man ljuga och säga att balsa är Isotropiskt, men det borde funka i en balk när man räknar på drag och tryck krafter. Om det ger så mycket kan man diskutera, eller om det mest är roligt att försöka simulera en ving konstruktion :-)




Niklas Ängquist

Är det inte svårt att räkna på drag och tryckhållfasthet på balsa? Det är ju ganska stora variationer från en bit till en annan.
Läggar man sedan till fiberriktningen så blir det ju knappast lättare.