Extra330CK 41%

Started by Rikard Levenstam, 2015-09-27, 14:12:13

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Helt sant Niklas. Jag har Simulerat konstruktion i balkar (Furu) och säkerställt att min konstruktion är starkare än andra som jag vet håller. Det är även svårt att uppskatta vilka krafter som kan tänkas uppstå, men det är ett roligt test och stärker självförtroendet. Bättre att försöka räkna än att gå på erfarenhet enbart.

Genom att simulera kan man få hjälp med var materialet bör finnas, för att få en konstruktion så stark som möjlig.



Rikard Levenstam

Så är träningssäsongen i fullgång och förberedelser för första tävlingen pågår. Helgen bjöd på mycket flygande :-)

Båda vinghalvorna är nu klara för att "stängas igen" och även kanal för servo kablar ligger inlimmade :-)
Vikten verkar lovande, men innan det är klart vet man ju inte..

/Rikard



Rikard Levenstam

En vinghalva klar, andra snart färdig också....
Kollade hur en ZDZ skulle passa och jämförde vikt. 260gram lättare än min 3W, men mitt dubbla tändsystem gör att det blir nästan 500g lättare med en ZDZ....

Skevroder och huv kvar att bygga...

/Rikard




Mikael_Ingemarson

Det ser ju alla att det blir perfekt med en ZDZ.  ;)

paho

Håller med. Våga nytt Rikard, man kan inte alltid köra 3W

MVH
Patric Holmström

/Patric

Rikard Levenstam

Så blev det lite Monokote jobb idag. En stabbhalva blev färdig :-)



Mikael_Ingemarson

Ser fint ut.
Har du klätt helt vit först, och lagt det röda/grå ovanpå?

Rikard Levenstam

Hej Micke.  Jag överlappar 5mm och mönsterpasssar.  Plast på plast ger bara luftblåsor...



Mikael_Ingemarson

Jag vet, jag har provat plast på plast :-[

Skymic

Något nytt i modellbyggeriet:-)
//Micke


Rikard Levenstam

Hej Micke,

Nja, allt går lite på tomgång just nu men ska färdigställa Trä-Extran under hösten/vintern. Blev lite hus fixande under sommaren och flygande med min ASG29:a
Extran blir fin men det blev lite väl intensivt under tidig vår vilket gjorde att jag ställde undan den ett tag, det ska ju vara kul också ;-)

Hur går det med LXén ? Byggtråd?

Kanske dags att skicka två byggsatser till er snart? Säg till när ni är redo för balsa bygge ;-)

/Rikard



Skymic

Så är det ibland, det finns ju annat att göra också
//Micke


Rikard Levenstam

Så blev huven grovt inpassad i den huvluckan som jag byggde idag... Ett steg till framåt och nu är alla delar byggda..
Inpassning av vingar och sen börjar det stora projektet med att mönsterpassa dekor med Monokote...

/Rikard



Par A

Hårt när familjen får sova i hobbyrummet..;)
//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Eklund

Kanonjobb som vanligt!

En kort fråga. Har du format huven själv eller är det "köpe"?

--Per