Yak i plast..Krill Yak 55, 37%

Started by Paul, 2015-11-30, 17:05:36

Previous topic - Next topic

Paul

Eftersom Sukhoi nr2, bara varit i luften en gång så blev jag sugen på något annat, skall bli kul med premiär i vår.
Knycker motor och lite andra delar så länge......... fast inte för mycket som skall slaktas, för att snabbt få Su nr2 färdig igen, men tillsvidare får den vila högt upp........
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Par A

Nämen vad kul Paul.... composite ;)

Blir kul och se vilken din favorit kommer att bli...
Dock inte lika bra som en S-Bach ;D ;D ;D

//Pär
Pär Axelsson
Futaba 18MZ

Paul

Jaha, har under veckan fixat med den gamla skadan och även fixat en ny spricka som jag upptäckte, tejpade på utsidan och fyllde inifrån med lamineringsepoxy med "milled fibre" i. Glasfiberväv på insidan, stripat med röda fält under som döljer och på ovansidan använde jag också vinylplast, man ser fortfarande skadan under vinylen (slipade lite för tamt) men på lite håll och även det allmänna intrycket ser det bättre ut, det duger åt mig för det är ju ändå ett begagnat flygplan..... lite bilder :-\
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

några till.....
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Fick tag i 10 st begagnade Hitec 7950TH till en begagnad flygmaskin........
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

paho

Kommer de ifrån kanoten? Blir bra det här, Paul

MVH
Patric Holmström

/Patric

Paul

Hej Patric, nej dem kommer ej från någon kanot...... Levenstams Modellbyggeri skickade ett paket :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Och så är de begagnade MTW 110 K, canistrarna som innan var trasiga nu tig-svetsade.... och hela igen. :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Rikard Levenstam

vad händer med Yaken i jul ?.... ingen uppdatering Jurgis ?



Paul

Lite Ryska stjärnor..........
kompletering av servoarmar och lite kort linkage, samt skruv. Nu väntar vi bara på servo-sladd från PowerBox så kan nog bygget/monteringen av Yaken börja på igen framöver.......
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Började med att sätta dit en träbit på baksidan av servofästet i stabben (som trillat bort), pilligt att få dit, men med hjälp av att limma fast en grillpinne gick det......
Servon till höjdrodren på plats i bägge bakvingarna :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Alla servon med linkage på plats i vingarna, använder 1" armar, förmodligen sladd dragning och programmering imorgon...........Även sidoroder vaggan är helt klar, och rörelsen blev bra :), återstår att sätta fast den och koppla vajrarna till sidorodret.........
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Lite mer har hänt, sidorodret på plats nu, med programmerade servon och de då va.
Fick bygga om lite i befintlig konstruktion för att få som jag ville ha ( bilder kommer senare)
Imorgon fortsätter det....... :-*
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Nu kommer bilder.........
Det blev lite ombyggnation av sidoroder arrangemanget, började med att jag hittade förslitningar i metallbussningen som satt i det enkla sidoroder-hornet, dessa har uppkommit pga. av befintlig gaffel skapade rörelsen i bussningen.....
Så ville jag ej ha det, så satte dit dubbla sidoroder-horn med kul-link så att rörelsen sker i linken istället, som ju är gjord för det.
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Paul

Dum som jag var beställde jag bara en färdig vingsladd från PowerBox, så blev att tillverka den andra själv...
Uni kontakt hylssor (hälften) som vidgades lite för att både sladd och stifft på MPX kontakten skulle rymmas fick agera som styr-hyllsor för att underlätta lödningen.
Bägge vingarna nu helt klara....... :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC