Limma glasfiber?

Started by Daniel, 2016-03-14, 20:14:30

Previous topic - Next topic

Daniel

Hej
När man tittar i en glasfiberkropp så är alla spant väldigt snyggt limmade från fabrik. Vad använder de för lim, vart köper man det och hur gör man?
Hälsningar Daniel
 

Rikard Levenstam

Hej Daniel,

Jag brukar blanda 24h epoxy (med bra limförmåga) tillsammans med cellulosa fibrer (Microfiber) och lite lagom med tixotropi pulver.  Lagom blandning är precis så att det inte rinner av sig självt på en lutande yta. Snyggast blir det om man fyller en spruta och sedan spritsar ut snyggt.

Jag brukar använda denna epoxy för både limning och laminering:
https://www.emc-vega.de/en/composite-materials/epoxy/resin-hardener-packages1/packages-h-285/geb-l-285-h-285-350gr

/Rikard



Daniel

Tack!
Jag förstog att ni hade något trix för er;)
Vart får du tag på mikrofiber?
Tixotropi pulver är det samma sak som microballonger.

Känner en som jobbar på lasarett och landstinget är huvudsponsor av fina plast sprutor.

Jag såg att BVM har en epoxi pistol, någon som provat den?
Det såg rätt smidigt ut.
Hälsningar Daniel
 

Daniel

Hittade en sida som heter Carbix.se de verkar ha det mesta.

 

Aeroparts

#4
Något att tänka på. Limskarven behöver ju inte vara starkare än materialet den sammanfogar men många tillverkare använder mikroballonger som fyllnadsmedel i limmet och dessa är porösa sfärer vilket innebär att hållfastheten minskar dramatiskt. Skall man limma och behöver fylla med något på ställen som är hållfast kritiska så rekommenderar jag flox ( hackad bommulsfibrer eller liknande).
/ Lennart

Daniel

Det har du rätt i, mitt största problem är att få limmet där det ska vara och i rätt mängd. Har någon provat BVM epoxi pistol eller liknande utrustning?
 

FelixContentus

Hej!

Jag jobbade en del med typ BVMpistoler vid reparation av stötfångare. De är bra och smidiga men det är väldigt dyrt om man inte använder mycket åt gången. Det blir mycket spill i sprutan och det går åt mycket lim innan man kan har fyllt den. Vill minnas att blandrören kostar ca 20-30 kr styck och är engångs. Vid småreparationer använde vi inte blandrör utan handblandade i stället.
Jag tycker Westsystems har ett smart system. Jag har inte hållit på jätte mycket med det man det jag gjort har jag lyckats med direkt bara med att följt deras information. Smart med pump på härdare och epoxi.

//Magnus

Daniel

Hej
Jag kollade runt på videoklipp och konstaterade samma sak. Bara att fylla pipen kräver en hel del. Sen kommer ju även det som är kvar i pipen att härda så det blir ingen limpistol för mig.

Däremot har en annan tanke slagit mig som jag inte tänkt på förut och det är hur temperaturkänslig epoxy är.
Håller ni er till vissa fabrikat som klarar högre temp när ni limmar momtorspant tex?

Jag har inte gjort det och inget har ramlat isär men det var en tanke i alla fall när det står att temperaturområde är -10 till +65 gr C...