YAK55m 33% Krill Models electric=>4-takt=>2-t :-(

Started by Lonsan, 2016-03-27, 21:41:29

Previous topic - Next topic

Lonsan

Bara matematik...det känns så dåligt med kompromisser av detta slag.
Vi har tillgång till fantastiska servo och radioapparater så toleranserna är stora i hur väl mekanik och geometri behöver utföras. Men varför slösa bort dessa resurser utan eftertanke? Så tänker jag.

Tittar man på annat så är det också lite tröttsamt att en väldigt välutformad och välbyggd kompositmodell levereras med alu-rör och ett grovt tillyxat aluställ. Varför bara cancellera bort flera hekto man mödosamt sparat in på en raffinerad tillverkningsteknik?

Drar man det till sin spets, varför överhuvudtaget kämpa med att konstruera aerodynamiskt välbalanserade modeller och sedan dessutom fintrimma dem otaliga flygpass?

Med dagens teknik får man aerodynamiska missfoster (dvs helikoptrar och multikoptrar) att flyga fantastiskt med hjälp av gyro, accelerometrar, kompasser, GPS, trycksenorer, ultraljudsonar och visionsystem. Och huvuddelen av detta paket får man till priset motsvarande ett mindre antal servoarmar.

Alltså, bara för att få perspektiv...
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Hej Pontus!
Trevligt att du är igång
//Micke


Rikard Levenstam

Hej Pontus..

Har du tagit i beaktande att servona inte är linjära i sin gång? Dessutom varierar olika servon i hur linjär lika de är... :D

Tycker mina Hitech 7990 med magnetiska encodrar är mer lika varandra än andra servon...

/Rikard



Lonsan

Nä, det  har jag ju inte för det har jag inga data på...men nu ska jag sluta klaga  :)

Och rapportera att det flödar in komponenter till bygget i ett rasande tempo  8) 8)
Mums!

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Kläder...

Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Hmm...va ska man göra nu??


Max 300 tecken, 272 återstår

Paul

#21
Anmäla till tävlingen i hbg, i klassen intermediate......  :)
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

imacse_peter

Riktigt snygg, sån skulle man haft... ;)
// Peter Schmidt

Lonsan

Nu är det nära...
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Såg att du är anmäld till tävlingen också. Kul Pontus  :)

Lonsan

Vill bespara våra ärade gäster från att komma sist i en av klasserna i alla fall...
Skulle kanske ställt upp i Unlimited, lite synd om Felix som ju oundvikligen kommer att komma sist i sin klass på denna tävling :-(
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Premiär avklarad!
Snacka om att man är rostig!
Halvrollar blev 3/4, vertikaler vinglade hejvilt och halvkubaner blev korkskruvar...var det inte nåt med wings level som var lite viktigt när man går in i loopdelar...öhh?

Jag tror jag får jobba ner mina utslag avsevärt men också lugna ner mitt spakande...har flugit mest Columbi400 o på den är det fulla spakrörelser...fikarast, o sen kan man se om det är en sväng på gång...

Tror jag fått till en bra TP i alla fall, gör som den ska i de klassiska testerna.
Kan nog behöva 0,5°-1° mer höger om tricket halva sidrodertrimmet är sant.
Kärran drog vansinnigt mycket mot stället, hade för mig att YAK55 var relativt neutral på denna led?
Får läsa på lite, ska ju gå att fixa utan mix..
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

Grattis till premiären?
Blev det någon film?
//Micke


Lonsan

Tack, ingen film, det är en kompositkärra...flyger som ett strykjärn, nu med 0.5° ökad anfallsvinkel.
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Dokumenterar härmed att kärran drar ca 155 A på fullgas i luften, både rakt fram och rakt upp...(kan tyckas märkligt)
Ger alltså ett uttag på ca 6,8 kW. 523 W/kg.
Max 300 tecken, 272 återstår