DA120 eller GP123

Started by Eklund, 2016-10-05, 15:50:59

Previous topic - Next topic

Eklund

Blir nog ingen MVVS. Har nästan bestämt mig nu för 3W110 cs.
Vad som verkligen tilltalar är att den är väldigt vibrationsfri och att den trottlar fantastiskt fint + att den har bra vrid. Dess utom blir det lätt att få tag på lite reservdelar tack vare Micke Scander som kommer lagerföra en del. Funderar som bäst på om man skall köra den på kanister eller pipor.

Tänker även kasta ut tändacken och köra på en http://www.tech-aero.net/ultra-ibec som jag har i CARF-extran. Det + att jag slipper lite extra vikt i form av en platta för ackarna i fram gör att maskinen med en 3W bara ökar med runt 200g.


Lonsan

Varför inte en Valach140?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Den var ju en het kandidat länge, men färgen på cylindrarna på 3W's cs motor plockar upp det röda som finns på min modell på ett så fint sätt så därför är den mest attraktiv för stunden  ;)

Lonsan

Öhh...använder du nagellack på hjullåporna oxå?
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Nej, jag kör utan hjulkåpor.

Skämt å sido så som du kanske såg tidigare i tråden vill jag ha en motor som har ordentligt drag och som går att använda upp i advanced, och Valach 140 är inte där.

Lonsan

Hmm, känns som en 140cc 4-takt borde kunna motsvara 110cc 2-takt?
Valach 140 drar ju snurror motsvarande vad en 170-200cc 2-takt brukar trivas med...
Prova :-)
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Samma snurror men till lägre varv.
Den väger också 4.4 kg, 1,2 kg mer än 3w som är relativt tung för att vara 2-taktare.
3w är beställd nu. 4-taktare vore trevligt, men tyvärr inte för en maskin avsedd för tävling i IMAC. :)
--Per

Lonsan

Jaja, samma snurror som 170-200 cc och lägre varv, men vi jämför ju med en 110 cc...
Viktskillnaden blir mindre i praktiken, lättare avgassystem och halva mängden soppa.
Jag flyger 4 långa rundor, dvs nästan en timme på en tankning.
Tanken är på 750 cc varav drygt 500 cc går åt. Valach 120 med 3-bladig 27x14.
En 500cc tank är alltså mer än tillräckligt för en 140 4-t om man orkar tanka i alla fall varannan flight...

Jag blir väl tvungen att prova själv då.
Men lite tråkigt att sätta den i en Krill Yak, den rymms inte riktigt i kåpan.
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Trevlig läsning här ;-)  Gillar ju också röda motorer....



Lonsan

Om färgen är viktig så finns det ju lösningar  :P
(Ursäkta trådkapet men det finns ju inte så mycket kul att göra i dessa mörka tider...)
Max 300 tecken, 272 återstår

Eklund

Helt ok Pontus!
Grundfrågan är ju överspelad nu när motor är beställd, så det är bara att kapa på :) :) :)