Ny säsong, nytt bygge..!

Started by OlleL, 2018-04-24, 21:08:11

Previous topic - Next topic

OlleL

Ny säsong, ny modell och nytt märke.

Snart drar tävlingssäsongen igång igen, vilket även innebär att det är hög tid att påbörja ett nytt bygge och en ny byggtråd.
I år kommer jag att flyga en Slick 360, från Skywing. Skywing är ett relativt nytt märke i branschen med många nya roliga och innovativa idéer. ML Hobby är från och med i år återförsäljare för Skywing i Sverige: http://mlhobby.com/flygplan/skywing/balsa-flygplan/

Tanken är att använda denna maskin för både Freestyle och Unlimited. I denna maskin kommer jag använda Savöx SB-2290SG precis som i förra årets tävlingsmaskin.

Setup
Servo: 9st Savöx SB-2290SG
Motor: Eme 120
Dämpare: 2st MTW RE2
Mottagare: FrSky RX8R pro
Propeller: Berno technology 28x10
Strömförsörjning: ?
Batterier: Dualsky RX battery



Den har otroligt fin finish med printat färgschema, med väldigt få skarvar som kan släppa.




Den nya tekniken med kolfiber laminerat på trä är väldigt stark och lätt.



Instrumentpanel och "inredning i canopyn" installerad från fabrik!



Det är helt klart det finaste bygge sätt till finishen och tillbehören. Alla tillbehör verkar ha fin kvalitet, med till exempel roderhorn i kolfiber. Även alla servoförlägningskablar medföljer, precis som tank.



Har till viss del redan påbörjat bygget men kommer inom kort uppdatera med flera bilder!

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

Mikael_Ingemarson

Hej Olle
Ser nice ut, spännande. ;D

Lindgren

Tjeena Olle!
Snygg kärra
En fundering bara,
Har sett att många nya maskiner har pimpats med en massa kolfiber
Har inte det en viss påverkan på signalen till å från mottagaren?
// Mattias

Lonsan

Visst är det nice med allt kol i de nya träkärrorna. Men helt klart måste man tänka till och även testa ut optimal antennplacering.
För övrigt så är jag rädd att det tyvärr blivit en bling-trend att använda så mycket kolfiberförstärkta trädelar.
Har bara varit i närkontakt med en modell (EF) byggd på det sättet och får känslan att kolet är en Add-on som ökar vikten i onödan på många lägre belastade delar. Rätt material på rätt plats. Tycker nog att förra generationens träkärror var lite bättre optimerade ur det perspektivet.
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleL

Har varit en del diskussioner på forum gällande huruvida kolfibern påverkar signalen och räckvidden. De som testat säger att det inte varit några problem.
Självklart är det bra att testa ut en optimal antenn placering men med tanke på att enbart vissa plywood delar är laminerade med kolfiber bör det inte vara några problem, framförallt inte om man använder två mottagare, vilket många gör.

Den nya kolfibertekniken har visat sig mycket starkare men även lättare än de flesta av "förra generationens" trä modeller. Jag tror självklart att en del av kolfibern skulle kunna placeras på ett mer effektivt sätt, men på det stora hela är jag ganska säker på att det blir både starkare och lättare. Detta med tanke på att plywooden är betydligt tunnare på de flesta ställen, framförallt där kolfiber är laminerad, än på andra modeller.

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

Lonsan

#5
Låter bra angående användandet av kolfiber + tunnare plywood. Har som sagt bara granskat en (1) maskin lite närmare.
Men förstår på ditt resonemang att du håller med om att det är lite "bling" över det hela  ;) då den kanske inte alltid är placerat där det gör bästa nytta
utan där det ser "coolt" ut...som tankgolvet, radioplattan, cockpit inredning...mmm.

Sen gällande styrkan på modellerna så har det väl sällan till aldrig varit ett problem, har inte varit med om någon som lyckats flyga sönder en
maskin i luften hittills (inom IMAC och med fräscha och korrekt byggda grejor).
Och att göra något kraschsäkert som är större än 1 meter eller väger mer än
0,5 kg är i princip omöjligt, oavsett material och konstruktion ;D

När jag refererar till "förra generationen" menar jag inte för typ 10 år sedan utan mer nyligen, när man började lägga in lite kolpinnar och rör
längs med kroppsidor och runt öppningar o så. Dvs relativt osynliga (men effektiva) ställen.


Gällande kolfiberns inverkan på räckvidd så är det utprovning som gäller för varje individuell installation!
Inga forumreferenser håller i "rätten" om du trillar ner eller flyger bort! :(
Detta gäller ju faktiskt oavsett vilka material modellen är gjord av, grundlig räckviddstest ska ju ALLTID utföras på nya eller förändradr RC-installtioner  ;) ;)
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

lite off-topic kanske....men har varit med om kol-bling i stor skala.
Var inblandad i Volvo Ocean Race 2005-2006. Det var först omgången då det var tillåtet att bygga båtarna helt i kolfiber...snacka om
att det blev mycket kol...till och med tallrikar och muggar togs fram i kolfiber! Det var väldigt mörkt inne i båtarna...man ville ju inte måla den svarta
kolfibern vit, det skulle bli onödig vikt tyckte man...
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Oj, är motorn en twin-spark? Ser ut så på några av bilderna. I övrigt så är den ju otroligt lik DLE120 :-)
Hoppas du kan få lika behaglig klang som din 70cc twin. Gillade gången i den.
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleL

#8
Joo självklar ser det snyggt ut med lite kolfiber "bling";) Men vikten på den "nya generationens" trä modeller är lägre än de gamla vilket är positivt! :)
Självklart krävs det att man precis som vanligt provar ut mottagarnas och antennernas placering för att få så lång räckvidd som möjligt, och för att minimera risken för att antennerna hamnar i "skugga" av något som kan påverka räckvidden, så som kolfiber.

EME har fungerat väldigt bra, har flugit de i 3 år nu utan några problem och har aldrig haft ett ända deadstick. Kan hålla med om att det ser ut som Twin-spark på vissa bilder men den har bara ett tändstift per cylinder.

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

Lonsan

Så...vad väger de olika delarna då?
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleL

Har redan börjat montera servon och landställ med mera, så byggbilder kommer snart.
Det innebär dock att det är lite sent att väga...
Men jag vet att Extreme flights Slick 580 105,5", som använder samma byggteknik som Skywing, väger ca 12kg flygklar. Medans 104" Extran, som använder den "gamla tekniken" väger ca 1kg mer.

//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

OlleL

Har som sagt var börjat montera ihop maskinen lite smått!




Ställ, hjul och hjulkåpor monterat!


Även sporrstället monterat med medföljande "blingbrickor" :)



Något annat trevligt jag har noterat är att "luftutsläppsluckorna" från fabrik har islagsmuttrar installerade för att slippa träskruv.

Mer bilder kommer inom kort!

//Olle

Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

Lonsan

Hej igen. Ursäkta min viktfixering, den släpper inte efter 20 års elflygande, varav 10 år med IMAC-plan.
Mitt val att gå på 4-takt som innebär lite tyngre motorer gör att viktkoll/fixering fortfarande består :-D
Och eftersom jag har en prima "100cc" el-setup liggande så är jag så smått sugen på att slänga in den i nån "wood-in-bag" maskin på sikt. Men det är alltid svårt att få tag i sanna viktuppgifter :-(
Tycker nästan alla tillverkare anger typ 12kg men det blir nästan alltid mer.
Går det verkligen inte att göra en viktlista, ser bara ut som du skruvat på ett sporrställ...(?)
Max 300 tecken, 272 återstår

OlleL

Hej!
Det är tyvärr jag som ligger lite efter med uppdaterandet av byggtråden. Har både hunnit få i en del servon och lite annat. Så mer bilder kommer!
Jag kan dock prata med ML Hobby, de har fler maskiner i lager och se om de har möjlighet att väga. :)
//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.

OlleL

Alla gångjärn är limmade från fabrik. Även sidrodret är limmat med löstagbara gångjärn.




Roderhornen är på plats, alla roderhorn är i kolfiber


//Olle
Teampilot för Mlhobby, Savöx, FrSky, DLE Engines, Dualsky, Skywing, Hobbywing, FMS model, Acro RC, MTW, Sullivan products, SpotOn Rc, Plane Insane, Future model och Stickmover.