Bil att frakta plan med

Started by paho, 2018-08-01, 00:36:08

Previous topic - Next topic

paho

Jag är på gång att byta bil, problemet med att göra det är att man måste ta hänsyn till storleken. Man kan inte få plats med en 3-meterskärra i alla bilar  :o
Någon har säkert provat och kan rekommendera mig vilken bil man ska köpa?

Det är också en kostnad i detta och man vill vara så miljövänlig som man bara kan, har sneglat lite på en Kia Sorento men vet inte om ett plan får plats i den.
/Patric

Mikael_Ingemarson

Oj vem ska då dra upp oss när vi kör fast.  ????
Problemet med många suvar är att de är korta och höga.
Skoda Superb är lång. ????????
Vi tittade även på Skoda Kodiaq som borde funka om man väljer den femsitsiga varianten.
Men det finns naturligtvis fler bilar som funkar.

Mikael_Ingemarson

Sorrento är tydligen 4780mm lång totalt.
Det är ganska bra det.

paho

Quote from: Mikael_Ingemarson on 2018-08-01,  15:17:56
Sorrento är tydligen 4780mm lång totalt.
Det är ganska bra det.
Topp, har kollat lite på den.

MVH
Patric Holmström

/Patric

Bergstrom

Hej
Jag har valt att alltid frakta mina större modeller i släp med glasfiberkåpa. Har köpt en ny obromsad 80 kärra med kåpa. Fungerar mycket smidigt.
Du slipper också risken för bränslespill och jobbiga lukter i bilen. Fördelen är också att man slipper demontera sidoroder mm.
Då kan man också välja bil mer fritt.

/Jonas

paho

Quote from: Bergstrom on 2018-08-03,  10:57:34
Hej
Jag har valt att alltid frakta mina större modeller i släp med glasfiberkåpa. Har köpt en ny obromsad 80 kärra med kåpa. Fungerar mycket smidigt.
Du slipper också risken för bränslespill och jobbiga lukter i bilen. Fördelen är också att man slipper demontera sidoroder mm.
Då kan man också välja bil mer fritt.

/Jonas
Har tänkt den tanken också, tyvärr har jag inte så mycket plats på min garageplats. Fick tips om Skoda Superb, den verkar funka också

MVH
Patric Holmström

/Patric

Bergstrom

Så är har jag löst min transport.

/Jonas

paho

Quote from: Bergstrom on 2018-08-06,  12:41:37
Så är har jag löst min transport.

/Jonas
Smidigt släp, vad heter den och var kan man hitta den?

MVH
Patric Holmström

/Patric

Bergstrom

#8
Hej
Ja den är riktigt smidig att dra, det är en Fogelsta obromsad 750kg kärra med glasfiberkåpa. Får plats med 2st 3 metare med alla tillbehör och lite till. Det går även att montera takbox på den om man vill för mera lastutrymme.
Det märks nästan inte att den är bakom bilen. (lätt att köra för fort) den har mycket litet eller nästan inget luftmotstånd om man jämnför med de stora höga "flytt kärror" som en del har.
Köpte den av Magnus Bil i Vaggeryd.
https://www.blocket.se/jonkoping/Fogelsta_L_750_U_Proffsvagn_med_Kapa_72203557.htm?ca=17&w=3

/Jonas

Rikard Levenstam


Hej Patric,
Din Krill Extra skulle trivas i ett släp med fullängd.
http://www.macedo-trailer.de/f-sport-slider/technische-details-f-sport-slider-ii/

men det visste du ju redan ;-)

/Rikard



Mikael_Ingemarson

Jättefrän :) :)
Tänk att lacka den i bilens färg.  ;D
Sen såg jag priset.  >:( :( :o

paho

Det är lite för mycket pengar för mig också. Osäker på om det är ett släp jag ska ha, har ingen plats att parkera släpet på.

Bilar jag kommer titta på :
Skoda Superb
Kia Sorrento
Mazda 6 Wagon
?
Quote from: Mikael_Ingemarson on 2018-08-12,  11:56:36
Jättefrän :) :)
Tänk att lacka den i bilens färg.  ;D
Sen såg jag priset.  >:( :( :o

MVH
Patric Holmström

/Patric

Lonsan

Min MB E220d
har jättegott om plats o var inte så dyr ens ny. (2014)
Går ganska snålt osså för sin storlek 0,55-0,6 på långturer. Kommit under 0,5 på längre körningar på landsväg (70-90 vägar)

Max 300 tecken, 272 återstår

Bergstrom


paho

Letar fortfarande. Kollat massor av bilar men inte varit helt nöjd än

MVH
Patric Holmström

/Patric