Förslag på modell i 100 cc klassen

Started by Daniel, 2008-07-30, 09:26:19

Previous topic - Next topic

Daniel

Hej
Nu har jag fått problem. På skrivbordet ligger en DA 85 och en DA 100. Någon som har förslag på modell?

Tror ni att 85 räcker till Full kontrolls 100cc Yak som casselby flyger?

 

paroos

Hej Daniel,

Tja man kan ju ha värre \"problem\"...[:D]

På fråga 1 svarar jag: ojojoj, det finns hur många som helst.
Enklast är väl att svara på om JAG hade en DA85 + DA100 liggande.
I min värld finns Composite-ARF, sedan kommer allt annat. Jag har aldrig sett någon modell i 100cc klassen flyga så bra som C-ARF 2,6m modeller. Speciellt Extra 330:an flyger som \"på räls\". C-ARF har hittat en perfekt formel gällande vingprofil, vingyta, moment etc.
Vidare är det ju helkomposit modell av högsta kvalité. Dvs allting är spikrakt, sitter perfekt, roderna inlaminerade etc.
En handbyggd modell i trä (även om den är byggd i jigg) kan aldrig bli lika perfekt.

På fråga två: AA Yaken är väldigt lätt för sin storlek. Jag svarar JA, DA85:an räcker nog bra till IMAC flygning. Daniel C har ju en 3W 106 boxer i sin. Går som en rymdraket, men den motorn är jäkligt stark...Vet för att Peter S har en i sin C-ARF 2,6m Extra och ger fullständigt overkill prestanda. Om man får 3D prestanda med 85:an...hmmm ta en diskussion med Daniel C är min rek.

MVH

Patrick


Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Daniel

Hej
Jag har aldrig haft en compositkärra därför är jag lite osäker på det området. Det kanske inte är så mycket krångligare än en vanlig träkärra!

 

Henrik

Hej
En da-85 med pipa tror jag är lika stark som en da-100 med vanliga dämpare så prestandan borde bli lite bättre med da-85 eftersom modellen blir lättare.Om du funderar på full kontrolls yak så hör med casselby om han tror att du klarar tyngdpunkten med en så lätt motor.Tror det känns bättre med en oblyad med 100cc motor.Har själv extreme flight yak för 100cc som jag har da-85 med MTW RE3 pipa som jag klarade tyngdpunkten med.Har bara provstartat motorn i 2min för att se om kröken vart tät efter lödning.Du får komma förbi och titta när din fru skall till valbo/ikea.Min modell kostar 10500kr med frakt från england.Annars tycker jag att hangar 9 extra 260 ser läcker ut,eller sukhoi su-26mm om du vill ha extrem prestanda.
http://www.youtube.com/watch?v=gjt13hdvtsY
http://www.youtube.com/watch?v=WfaiXax2S3s

Mvh:Henrik
 

Henrik

 

Daniel

Hej
Vart beställde du den i England?
 

paroos

quote:
Originally posted by Daniel

Hej
Vart beställde du den i England?



Hej igen, borde vara här:
http://www.freestyle-rc.co.uk/
De är generalagent för EFs prylar i Europa.
Tyvärr finns ingen i EU på \"fastlandet\" så man får leva med frakten från England...

MVH

Patrick

Patrick Roos
IMAC Sverige
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Henrik

Hej
Hör med freestyle-rc om dom kan fixa fram en åt dig om du är sugen.Mailade dem själv eftersom den ej var tillgänglig på deras hem sida.

/Henrik
 

Daniel

Hej
Jag ska fundera så får vi se!

Vad har du för nummer utifall vi får för oss att åka till Gävle?

// Daniel