Zenoah/titan 62cc

Started by Henrik, 2008-11-26, 15:51:52

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Är det någon som kör med Zenoah 62cc med orginaldämparen som följer med motorn(ljudet).Är den klenare än 3w50,da50,zdz50?Vad finns det för nackdelar/fördelar.

/Henrik
 

Bergstrom

#1
Hejsan Henrik

Det finns 2 versioner på dämpare. Den nya har 2 utblås och har en större volym. Den är även lite tystare än den gamla och ger nog lite bättre effekt.

Har bara kört med orginaldämparen i bänk. Så jag har lite svårt att säga hur stark den är med den dämparen.

Men jag vågar nog sticka ut hakan så långt att jag påstår att en ZG62 med \"Rätt\" avgassytem är minst lika stark som en 3W eller DA50.
Den drar samma propp i allafall.
Det finns en förgasarvinkel till motorn som starkt rekomenderas.

Det är ganska så många som flög med just denna motor för några år sedan då det var en \"Cap era\".
Det som man kan lura sig lite på är att om man använder en Toni-Clark dämpare så går den väldigt tyst och då uppfattas den inte så vass som sina konkurenter.

Hoppas det var till någon hjälp.

Jonas




Henrik

Hej
Är det den nya dämparen du har?
Är det pci(ej magnettändning)?
Vad har du för varv/prop på motorn?
Behöver man ett annat avgassystem eller är den helt ok när det gäller ljudnivå.

Henrik
 

Bergstrom

JA, jag bara testat den nya dämparen.
Det spelar ingen roll på effekten om du det gamla magnettändsystemet eller PCI tändsystem.
Max varv som jag fick ut var 6450 med Engel kolpropp 24x10 och 12,4 kg dragkraft. Den mest lämpliga proppen i tex. en CAP232 från Robertsson är dock Engel 23x12.
Personligen så gillar jag väldämpade modeller, och jag tycker även att motorn går bättre med ett \"Riktigt\" avgassytem.
Jag tycker alltså att den dämparen som följer med låter för mycket.

Jonas

paroos

Om denna motor är lika stark som en normalbra 50cc (3W-DA) så låter 24-10 och 23-12 som väldigt mycket last i mina öron...
Visst den går ännu tystare med en stor kolfiber snurra, men ?-tecken för vilken effekt man får ur. Normal proppning av en 50cc brukar ligga på 21-8 till 23-8. Då pratar vi bra trä snurror som ex. JXF/Xoar.
Efter att ha sett alla som tävlade med Robersson Cappar på Aresti tiden och vilka prestanda kärrorna hade så misstänker jag att den är lite starkare än en normal 50:a. De flesta körde med jätte stora Engel proppar och motorerna verkade palla med hyffsat.
Sätter man en 24-10 eller 23-12 på en DA-50 lär det inte bli mycket till rpm att tala om.

Kan skriva under på att Robertsson Capparna med den konfig ni beskriver var otroligt tysta! Nästan lite väl tysta för min smak[:D]
Har dock för mig att motor/kåpa var väl inbyggd vilket säkert bidragit.

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

vad det gäller 62:an så kan jag skriva under på att det är bra drag i den, jag har flugit den i en Lagermann Cap i två säsonger och det
kan jag garantera att tyst går den också. Jag körde den med en 23X12 Engel. motsvarar ungefär en vanlig 22X12 då Engelns corda är mindre och spetsarna är smalare och tunnare.

/Micke

Pax vo biscum, Cappen
//Micke


Bergstrom

Jag ville ju inte sticka ut hakan för mycket, och att påstå att den är lika stark som en bra kvalitets 50:ia fick räcka[:D].
Jag är ju lite part i målet så att säga. (säljer ju Zenoah och DA)
Sedan så är det ju så att jag tycker mycket bra om Zenoah motorerna. Och så vill jag inte klanka ner på något annat fabrikat som jag dessutom inte har erfarenhet av.

Jonas

Henrik

Skymic
Körde du med orginaldämparen.Gick den så pass tyst att det inte behövs en tystare dämpare.Vad jag är nyfiken på är om man slipper canister så sparar man lite vikt.En DA-50 med canister+krök hamnar på ca 1890g+vikten på klämmor och canisterfästen.Titan/Zenoah 62 väger med tändsystem 1900g+dämparen 250g.Så skillnaden blir bara c250-300g.Är det någon som prövat 23*8.

Henrik
 

Skymic

hej!

Min har David Clark dämpare.

/Micke
//Micke


Skymic

#9
Henrik, hur går det med EF Yaken?

/Micke
//Micke


Henrik

Det har strulat mycket så jag kan ej utvärdera planet än.Det har varit allt från att motorn lossnat i luften(inge loctit).sedan gick motorn upp och ner i varv och innan jag hitta det felet(shok servot gick fram och tillbaka,bara på full gas).Och sedan började motorn gå rikt efter någon minuts flygning.Och det visade sig vara att hög varvsnålen skruvade ut sig själv(mycket felsökande).Det jag vet om planet är att det drar mot stället i knivegg och att det troligtvis beror på tyngdpunkten.Har bara lyssnat på motorn under flygningen.Så jag är inne på att bygga ett så problemfritt plan som möjligt det viktigaste är att det fungerar.Därför alla dessa funderingar kring titan/zenoah tillsammmans med EF yak eller extra 300 även Hangar 9 carden yak.

Henrik
 

Skymic

jag har ju en 62:a liggande, den går som en raket, om du är intressersd.

Micke
//Micke