2,4 GHz ???

Started by Bergstrom, 2009-01-11, 19:36:07

Previous topic - Next topic

Bergstrom

Hejsan

Har ev tänkt att byta till 2,4 GHz system. Men är inte något vidare uppdaterad på vad som gäller eller vad som kommer. Har förstått att  det händer en del just nu och att Futaba har kommit längst, är det så?

Idag så flyger jag med JR/Graupner, MC24 och en PCM9II 35MHz.

Mina frågor:
Är Spectrum något att satsa på?
Kommer Graupner med något eget som är bättre?
Eller skall jag byta till Futaba?
Är det säkrare än 35 MHz och varför skall jag byta?

Mvh
Jonas


paroos

#1
Hej

Personligen tycker jag att JR/Spektrum kommit längst, men det är en lång debatt...

Fakta är:
-Både JR/Spektrum och Futabas system fungerar ypperligt. Det är olika smaker av samma glass så att säga. Båda är bredpektrum system med alla fördelar det innebär. Skillnaden på Futabas FASST och JR/Spektrums DSM2 är att man valt två olika filosofier om hur man nyttjar samma grund teknik, thats it! Som sagt båda funkar och ännu har ingen trillat ner med något av systemen. Inga rapporter om att de skulle störa varandra finns heller och idag är det väldigt många som flyger med 2,4Ghz.

Vilken radio använder du mest? Jag har själv en PCM9II som är en ypperlig radio. Har man en sån finns väl ingen anledning att byta?
Jag satte en Spektrum 9kan modul i min och har Spektrum 9kan mottagare i andra änden och det funkar klockrent. Eftersom modulen är gjord för radion är det plug and play. Dvs ut med kablarna ur din 35Mhz JR mottagare och i med dem igen i samma kontakter på Spektrum mottagaren, sen e det bara att flyga vidare. Eftersom JR i Japan samarbetar med Graupner skulle jag bli förvånad om inte Graupner har eller inom en snar framtid kommer att ha 2,4 moduler även till MC24an.
Vidare kan man blanda JR och Spektrums prylar hur man vill eftersom de samarbetar och Spektrum står för JRs 2,4 teknologi.

Allmänt om 2,4 fördelar är att oftast används en 32bitars kod för att låsa radio/mottagare vilket ger drygt 4 miljarder kombinationer och därmed finns ingen risk att man stör varandra. Alltså ingen klämma, hålla koll på andra osv. Antennerna är väldigt små spröt så inget mer fiskespö o radion och ingen antenn dragning i modellerna. Spektrum har 1st huvudmottagare/antenn + en slav i mottagarna som standard. Men man kan sätta i en 2:a slav om man vill ha overkill säkerhet. Man monterar de två antennerna i olika vinkel vilket eliminerar chanserna till radioskugga. JR/Spektrum har även en värsting mottagare där man kan ha 4 slavar, meningslöst men dock. Den klarar även 2x10V matning rakt in.

Bredspektrumteknologi på 2,4 Ghz bandet togs fram till annat än RC som du säkert redan gissat. Det kallas ISM Bandet (Industrial, Scientific, Medical). Fördelen är att frekvensen ligger så högt i radio signal bandet. Anledningen är att de flesta vanliga störkällor ligger från 300Mhz och neråt (i 35Mhz bandet finns ex gott om störningar) Därav ville man ha ett band långt upp i områdena långt från störningar.
Därav är det tämligen okänsligt för sånt vi oroar oss över. Metall mot metall, tändsystem etc. Du kan i praktiken sätta mottagaren på din tändacke. Detta innebär att i stort sett ingenting kan störa ut din sändare/mottagare. Du behöver inte längre bry dej om tändsystem/tändacke utan kan ha grejorna var du vill i modellen.

Hoppas det var lite hjälp...?




Patrick Roos
IMAC Sverige
5 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Bergstrom

Tackar Patrick!!!

Kunde nog inte får ett bättre svar.

PS/
Du får komma på mitt kalas!


Jonas

imacse_peter

Personligen kör jag med Futabas FASST som jag tycker är det mest genomtänkta och är nöjd med det.
http://2.4gigahertz.com/

Det finns redan 2,4GHz till Graupner. Det heter IFS och är ett system som dom köpt av amerikanska XPS. Det har skrivits hur mycket som helst om XPS på de amerikanska forumen och det har inte varit mycket ros[;)] XPS gick ut stort och brett för några år sedan om att dom skulle bli först med 2,4GHz-teknologin för RC och lovade både det ena och andra. Det visade sig att andra hann före och när det väl kom ut så höll det inte måttet. Jag har inte fortsatt följa debatten eftersom jag satsade på Futaba istället så det kanske är ett helt OK system numera.

http://www.graupner-ifs-system.de/en/ifs-the-technology.html
http://www.xtremepowersystems.net/index.php

Till JR finns , som Patrick redan skrivit, Spektrum.
http://www.spektrumrc.com/



____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Bergstrom

Hejsan

Jag har leverantör som är lite påstridig ibland.
Han rekomderar mig att köpa ACT Europe 2,4 GHz.
Någon som känner till detta?
//http://www.acteurope.com/html/2_4ghz_conversion_system.html

Jonas


paroos

ACT är nog hyggliga grejor, Peter S har haft ACT mottagare för 35Mhz vet jag!

Skall du ha grejor till din JR är det Spektrum som gäller.

Måste du tvunget byta radio så...
Image Insert:

33.49 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
5 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

imacse_peter

Jo, det stämmer. Innan min 2,4GHz konvertering hade jag ACT dubbel-mottagar-system och visst funkade det bra.
Det är säkert inget fel på deras 2,4GHz-system heller.
Sedan kommer Weatronic med sitt 2,4GHz...

Nackdelen med 2,4GHz är liksom med PCM att alla tillverkare är unika och man blir låst till det system/fabrikat man väljer. Man får tänka lite på vad det finns för utvecklingsmöjligheter, utbudet av mottagare, mm. innan man tar klivet !

____________
Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Bergstrom

ACT har conversion sets även till JR PCM9 II.

Jag hade nog tänkt att byta i båda mina radios sammtidigt.
Och även köpa 3-4 mottagare.

Men nu kanske jag skall prova i den ena bara till att börja.

Det går tydligen att att köra med 35MHZ och 2,4 GHz sammtidigt eller via en switch.

Jonas

mds

Hej på mc 24an tar man bort modulen och sätter en kabel på stiften (så man kopplar ett simulator uttag)så man kan kan skiffta rätt fort..
om du vill köra med Spectrum så får man ta upp ett hål i plåten under till radion vid det lilla jenomskinliga plast biten, så kommer kablen till antennen gå ut där och sä sätter du den lilla antennen där den orginalantennen sitter.jag tror inte att Spectrum stödjer alla 12 kanaler som 24an har.
jag har min IFS modul och mottagare på uppdatering så man får den senaste uppdateringen med hoppande kanaler som futaba har.
mvh mathias

Bergstrom

#9
Hejsan igen och tack för alla synpunkter.

Har forskat vidare en del, jag har även invollverat några klubbkompisar här i Kungsbacka som jobbar med trådlös dataöverföring för civilt och militärt bruk.

Det sysyetm som jag har fastnat för är nog ACT Euorpe från Tyskland.
De verkar vara det bästa idag, även det mest genomtänkta. Det är tydligen ganska så viktigt att de finns två antenner som sitter en liten bit ifrån varandra. En annan fördel är att det sitter två oberoende sändare i sändarmodulen och likadant i mottagardelen.

Skickar en länk till ACT
//http://www.acteurope.com/html/2_4ghz_conversion_system.html



Jonas

paroos

Hmmm, precis som Futaba har de liksom två spröt som bara sticker rakt ut och sitter tätt i lådan...undrar hur de tänker där?

JR/Spektrum har \"riktiga\" slavantenner på en kabel. Tanken är att man placerar dem en bit ifrån varandra och vinklar dem olika för att undvika döda vinklar där radioskugga kan förekomma. Standard är en slav. Men man kan stoppa i två. Värstingmottagarna har 4 slavar.
Som sagt, funkar säkert bra, men olika teknik o filosofi.

Image Insert:

149.87 KB
Image Insert:

149.51 KB

Patrick Roos
IMAC Sverige
4,5 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se