Val av motor

Started by Henrik, 2009-02-12, 16:25:39

Previous topic - Next topic

Henrik

Hej
Undrar om någon har erfarenhet av mvvs 58.Eller är det bättre att köpa da-50 eller zdz 50-60.Undrar även om någon har hört mvvs med deras egen pittsdämpare om den har hög ljudnivå.
http://www.mvvs.net/product_info.php?products_id=172

/Henrik
 

paroos

#1
Hej Henrik,

Om det är till H9/Carden Yaken så är den ju byggd kring en DA-50R.
Som du sett har kärran obegränsade prestanda med denna motor.
Det kommer den att få med en MVVS 58 också...(eller CRRC-Pro 50, ZDZ 50, DL 50, 3W 50 etc.) men:
En DA-50R väger 1,3kg
En MVVS 58 väger 1,8kg
Det halvkilot kan du ha roligare med[8D]

Såg att MVVS nu har en 50 (49) cc motor också...vägde visst 1,55kg.

Ang. Pitts dämpare så väsnas de hyggligt allihop oavsett utformning o fabrikat.
De har liten volym, saknar oftas kamrar och dämpar därav ljudet ganska dåligt.

Cannister dämpare är att rek. om du vill ha bra dämpning på ljudet. MTW och KS hör till de bästa.

Mitt tips: Köp en DA50R och lägg de 500g på en bra cannister dämpare!

Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Aha, din egentliga fråga glömde jag![:D]

Min högst personliga åsikt är att i 50cc klassen så är fortfarande DA-50R i en klass för sig själv. Ingen annan motor jag känner till har samma vikt/kraft förhållande. Dessutom är den byggd o tunad för max prestanda. Kan ju användas till söndagsflygning såklart men är designad för tävlingsbruk. Det finns ju en anledning till varför det är just denna motor alla Kineser försöker kopiera...(DL, SV, m.fl.)
Den dagen de lyckas fullt ut med bibehållet låga priser, tja då blir det revolution i R/C branshen!
Kvalitén är av yppersta klass och välkänd. Jag har hängt med på världens R/C-flyg forum i många år. Sällan eller aldrig läser man om problem med denna motor. Tål att plågas m.a.o.
Därav har den blivit måttstock i klassen som allt annat jämförs med.

Jag citerar Tim \"RPM\" Larsson: -DA50R är den ultimata kompromissen gällande motordesign, genialiskt enkel med grym material kvalité.

Idag har luftkylda 2taktare för bensin funnits såpass länge att de flesta tillverkare har ganska hygglig kvalité. Generellt kan man säga att om man undviker de allra skummaste Kines-motorerna så funkar det mesta. MVVS, ZDZ, 3W, DA, Zenoah, Fuji, CRRC-Pro, DL, SV m.fl.

De som hållit på ett tag, som DA, 3W, ZDZ etc har ju klart en jämnare kvalité över lag. Men Kineserna kommer med stormsteg och lär sig snabbt...De DL50 som säljs i USA har blivit väldigt populära och tittar man på forumen så är det den nya \"folkmotorn\". Senaste ver. av SV 50cc (ver 5) är en riktigt fin motor. CRRC-Pro kommer snart med en ny 50cc, helt annan design än den som finns idag, även den en DA50 kopia som ser mycket lovande ut.









Patrick Roos
IMAC Sverige
4 månader kvar tills Duffy, propeller-rip och bruna kallingar -Suck!...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#3
Man skall nog inte ens jämföra MVVS58 med DA50 eller andra 50cc motorer för det är ju faktiskt två helt skilda storlekar.
Det jag sett är väl att du få bra prestanda med 50cc och otroligt bra drag i en 58.
Det enda problemet på MVVS 58/116 som har samma cylinder har nog varit att packningen mellan hus och cylinder skjutit pga.ytorna är för släta, man brukar fixa det med att rugga upp dem lite så händer det inte eller köpa färdiga packningar i metall från US enl forumen.
Vad gäller ljud så hade Magne Hegstad från Norge en MVVS 58 i sin Dalotel vid IMAC 2007 i Helsingborg. Han hade tror jag orginal canistern. Ljudmätningen visade 95 decibel enligt mina papper.
Som sagt behöver du ändå lägga vikt i nosen kan det lika gärna vara brutal kraft då blir 58 säkert bra.
Skrämmer själv liv snart i en MVVS80 med Re3 pipa. 11 hästar
brum brum.
/ Lennart