YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

harley007

#165
Om någon har brått att få tag på neoprenslang (vilket jag hade) så går det att få tag på i butiker och verkstäder som säljer eller reparerar motorsågar och röjsågar och dylikt.

Enligt deras reparatör så blir neoprenslang mjukare och lite \"kladdig\" inuti efter ett par år om man kör på vanlig soppa och inte Aspen. Bör alltså vara läge att även här se över slangen om man lyckas få en modell att överleva i mer än ett par år [;)]

/Jesper
---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

paroos

Som sagt, bensin e ganska aggresivt.
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

harley007

#167
Jag har nu ett tiotal flygningar med kärran och är mycket nöjd, för mig som bara flugit upp till 50cc innan så är detta en dröm att flyga!

Jag har 11 trimsteg höjd intrimmat med en CG mitt på vingröret, det kan låta mycket, men med 2048 upplösning så är 11 trimsteg inte sådär vansinnigt mycket.

Med denna CG sjunker kärran ytterst svagt på rygg, precis som Lennart rapporterade att Calles Yak gjorde. Det är inget som stör och är egentligen helt acceptabelt, men jag tänkte försöka flytta CG bakåt en 10-20 mm för att bli av med ett par trimsteg höjd för att få kärran helt neutral.

Problemet är att jag redan nu har mina ackar ungefär så långt bak som jag kan få dem och 2x2100 lipo väger bara 220g. Jag funderar på att istället ta bort mina hjulkåpor som är förstärkta (väger förmodligen 200g+ ihop). De sitter ca 30cm framför CG och kanske kan ge mig tillräcklig CG förflyttning. Annars får jag länga kablar och flytta ackar ännu längre bak.

Jag vet att många av er håller på och meckar fullskalaflyg. Hjulkåporna finns väl där av en anledning, att förbättra aerodynamik, men jag antar att de varken gör till eller ifrån här? Jag vet också att Calle flyger med sina av.

Så slutligen till frågan, påverkar kåporna något annat än estetiken eller är det bara att skruva av dem i ett försök att flytta vikt? [:)]

Hälsningar,
Jesper

*Edit: Jag överdrev vikten på kåporna visade det sig, de vägde 120g ihop. Jag tog bort dem och tillsammans med ytterligare en flytt av ackar har nu gett mig en i stort sett helt neutral kärra. Ser inget nosdropp när jag vänder inverterat i 45 graders linjerna.

Jag har fått 1 timme till i luften idag och det blir bara bättre och bättre! Justerat trottelkurva och nu är det bara lite dykmix som ska in på trottelkurvan för att få bort draget mot huv i vertikallinjer neråt. Precis samma tendens som Lennart tidigare rapporterat.

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

Hej Harley. Just hemma från Gävle.
Vi har TP på vingröret utan vingar och i bakkanten på röret med vingar. Då går den i stort sett helt neutralt men har en liten ökning av Draget mot stället i knivegg som finns på våra flyglan och som du kan mixa bort.
Varför våra kåpor inte kommit på är att de inte var helt OK från början och vi har inte fixat till dom än.
Gott att höra att du är nöjd.
/Lennart

harley007

#169
Tack för infon Lennart! Idag flyttade jag CG:n ytterligare ca 5mm bakåt och ligger nu precis där ni har er CG. Även om det inte blev någon radikal skillnad såklart, så blev jag av med ytterligare lite av sjunket inverterat (väldigt svagt nu, i stort sett neutral). På 45:orna går den som tåget!

Idag mixade jag även bort draget mot huvet i vertikalerna neråt. Jag brukar inte mixa bort ev. kniveggstendenser eftersom jag är osäker på om och isf hur det påverkar andra manövrar som t ex harrier rolls.

Oavsett, det känns som om min intrimning nu är klar, dags att bränna 5l bensin till, sen är motorn inkörd! :)

/Jesper
---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Aeroparts

#170
Till alla bling bling älskare.
Lite bilder på MPX M-LINK Telemetrin som vi har i EF Yaken.
Det vi får ner i sändaren för tillfället är:
0. Spänningen på mottagaren
1. Mottagningsförhållanden
2. Spänningen på tändningen
3. Förgasar temp
4. Cylinder temp
5. Rpm
Alla värden går att ställa in min max varning eller medelvärdes presentation och var det skall presenteras(vilken adress linje).
/Lennart

Image Insert:

69.69 KB

Image Insert:

68.67 KB
Rpm optisk pickup.
Image Insert:

67.6 KB
Sensorerna väger ca 10gram styck och man seriekopplar upp till 16 st.
Image Insert:

78.64 KB

Image Insert:

76.06 KB

Lager

Äckligt allt det där! =vill ha!!!![:p]
 

Aeroparts

Äntligen går den igen så ikväll så tog Carl med den på en kvällspromenad[;)]
Kollade lite på telemetrin under passen och 6100 rpm statiskt blir 6800 rpm i luften full throttle och där finns POWER!!!igen.

/Lennart

Image Insert:

67.02 KB

paroos

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

#174
quote:
Originally posted by paroos

Vad var felet då?


Ja,det är just det som fortfarande inte är löst.
Det finns ingenting som inte har varit isärplockat eller undersökt.
Förmodligen så stod nålarna i ett sådant läge att under flygningen innan Gävle tävlingen, med de väderförhållanden som rådde, gasläge pipornas påverkan etc, så blev den för mager att den helt plötsligt stannade. Hade varit jätteglad om jag kunnat sagt YES där var felet..
Eftersom det inte fanns tid att testa så på väg till Gävle så stannade vi till och provade på Brännebrona (långt fält), där gick den, men då för rikt men flygbar. Sedan stannade den under tävlingen pga för rik. Vi grundinställde igen och lyckades förmodligen att hamna i samma förhållanden som från början, med ett stopp.
Till saken hör att den har inte samma konstruktion på förgasaren som normala Walbros utan den har en throttlestyrd lågnål som är sjukt känslig och påverkar mycket under hela registret. Den beter sig precis likadant med för mager lågnål som för rik.
Efter konsultation med MVVS experter så ställs nålarna något över standard och sedan kryper man närmare toppvarvet samt bra response med lågnål! för att sedan i stort sett justera bäst magring med högnålen genom att titta på stiften. Men som sagt den har en mycket trubbig lågnål som justeras genom en elastisk överföring så det är mycket problematiskt att göra detta med bra precision. Men nu går den och mera flygning för utvisa om det var rätt.
/Lennart

Lonsan

Puuh-pust \'flämt\"\', någon (annan) kallade nyligen elflyg för vetenskap... ;)

no more gassers 4 me???
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

#176
quote:
Originally posted by Lonsan

Puuh-pust \'flämt\"\', någon (annan) kallade nyligen elflyg för vetenskap... ;)

no more gassers 4 me???


Ja, det gick ju att krångla till detta med.[:D][:D][;)]
Tack och lov så är det ju inte normalfallet (i alla fall inte för oss), har aldrig varit med om något liknade själv, och då började jag med modellflyg för +35 år sedan. Det är lite ovanligt när de helt plötsligt inte beter sig som de flesta andra motorer, alla fabrikat har ju sina egenheter oftast när man skall starta dom och sedan stämmer beteendet någålunda vid skruvandet på nålarna.
Alltid roligt med utmaningar fast inte när man skall till tävling.
/Lennart

Aeroparts

#177
Lite ihopklippta flygningar under året, filmen gjordes för det blev så många frågor om prestanda i motorn rpm etc på FG forumet. Mest normal flygning.
/Lennart

Henrik

Jäkligt bra 6200varv 30/14 prop!En i klubben kör da-150 med 30/12 mejzlic varvar strax under 6000v(5980 tror jag att det var).Engel går lättare men 30/14 motsvarar säkert 30/12.Min DL-100 med re-2 pipor och 38cm header varvar 6580v med 25/12 trebladig Engel.

/Henrik
 

Aeroparts

Ja det är OK, idag har vi faktiskt 6400 rpm toppvarv statiskt och 6900 rpm i luften, så en lite effektivare prop hade varit OK eftersom vi \"pipat\"  den för ca 6000 rpm.
Jag har kontakt med Mejzlik och de säger som följer:

\"We have no practical experience with MVVS 116 with these pipes, but if you turn with Engel 30x14 6090 RPM, so We could recommend you the 30x13 EVO propeller (which is used for 150 cc engines) or 31x12 EVO (this one is used for 170 cc engines) or eventually our Light versions (,,L" marking)\"
Och som sagt nu har vi t.o.m högre varv static.
Intressant att du har långa headrar, det verkar som om det har gått upp ett ljus även för de overseas att långa headrar inte är så dumt.
Inte så hysterisk motor, något lägre toppvarv men bra drag med stora proppar, även DA tror jag numer rekommenderar lite längre headrar än förut
/Lennart