YAK 54,Extreme Flight Rc från Autopartner RC

Started by Skymic, 2009-04-02, 11:12:37

Previous topic - Next topic

Aeroparts

#180
Återblick från 2010 säsong med VÅR EF 110\" YAK54.
Panik under första tävlingen med sprickor i vingrotsplankning som berodde på dålig limmning mellan vingrör och balkliv som var ganska lätt att fixa till (Det verkar som om det var speciellt på vår maskin som kineserna missat lite och även jag) efter åtgärd så har inte något mer upptäckts. Vår maskin är enligt piloten helt OK MEN kräver mer jämfört mot krill YAK55 men det är ju \"bara\" att styra säger han. Den är konsekvent och uppträder likadant hela tiden. Tp har vi mitt på vingröret utan vingar. Den har i detta läget en tendens att dra lite åt huven i vertikalen neråt men 1% Thr/elv trim fixar detta man ser knappt rodret röra sig. Vi har också något lite Thr/Rudd trim istället för mer högerriktning på motorn. Kniveggs kopplingen  har vi inte mixat bort i radion utan det sköts via det mänskliga interfejset[;)]. Ett mycket bra flygplan som EF efterhand också har förbättrat ytterligare med stabilare huv etc. Med de förändringar som vi gjort på vår verkar den också hålla i längden.
Men som med alla plastklädda trämaskiner så kräver de mer underhåll än komposit varianten men de har ju också en helt annan prislapp.
Det small ju bara till så var det 2011 och tomten såg vi inte röken av förmodligen så hade det inte skrivits någon önskelista för piloten hade ju redan fått vad han ville ha.[:)][:)]

Image Insert:

88.85 KB

Det kanske är dags för en 3m...
Lennart[;)]

Aeroparts

Maskinen har fungerat över förväntan förutom motorproblemen vi haft.
En svag punkt som visat sig är infästningen av landstället som är mycket märklig med skruv och mutter draget genom lättplywood samt balsa limmat kant i kant utan förstärkningar. Det är konstruktionen runt infästningen av stället som kan röra på sig vilket gör att piptunneln spricker.
Innan 2012 säsongen så tog jag bort klädseln på undersidan och fixade till detta med lite förstärkningar.
/Lennart









I


Aeroparts

#182
Efter lite klargörande under domarkursen avseende instrument brädans innehåll framkom det att \"instrumentbrädan\" skall innehålla något instrument oavsett om man enligt vissa orginalflyglan flygs från baksits och i stort sett endast har ett aresti program där, då instrumenten sitter i framsits men kan avläsas ändå, så fick jag vackert inställa mig i ledet och fixa till detta på ett tydligare sätt.(Nu är jag ju lite skala nörd så det gjorde ju ingenting och huvudsaken var ju att detta blev utrett. Fast det höjde ju vikten på komplett bräda till 25 gr!![:)]
/Lennart








I






Calle_aeroparts

Jag vill flyga!
Cyklade runt med shorts idag, 16 grader och vindstilla :)
 

paroos

Den panelen blev ju riktigt nice Lennart!
Kan du beskriva lite kort hur du tillverkat den, material etc.

Tack!

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aeroparts

Kanske skulle göra en byggtråd eller tillverka på beställning...men den är byggd av 3 mm Depron, målad med warhammer färger. Instrumenten finns att hämta på nätet hur mycket som helst printa ut i lagom storlek, normala instrument är 90mm, klockor libeller mm ca 52 mm och förminska till lämpliga procent. Klistra på blank fin tejp eller overhead plast som glas limma in på baksidan av de runda fina försänkta hålen och tryck dit några skruvskallar med ett rör...vips en hyfsad panel mycket lätt.
Nu är det ju inga direkta fel på en färdig EF panel förutom att instrumentglasen ser ut som på en billig Breitling/ Rolex kopia [xx(] och jag vill ha en egen.
/Lennart

Henrik

QuoteOriginally posted by Aeroparts

Äntligen går den igen så ikväll så tog Carl med den på en kvällspromenad[;)]
Kollade lite på telemetrin under passen och 6100 rpm statiskt blir 6800 rpm i luften full throttle och där finns POWER!!!igen.

/Lennart

Image Insert:

67.02 KB
[/quote

Jäkla bra bild![:p]

/Henrik Karlsson]
 

Aeroparts

Då var det dags att ge EF YAK:en lite nytt i nosen och ut åker MVVS 116 IRS och in åker MVVS 116 NP.
Här är tråden om den http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1930

I den bästa av alla världar så hade den ju passat direkt utan att ändra något (men det finns ju inga kinakopior till MVVS)så lite får ändras.
1. Motorn har förgasaren under istället för bak vilket innebär att hålet inte behövs i motorspantet.
2. Gas och choke servon får flyttas.
3. Motorn behöver ej den extra metallbygeln samt att den är 5mm längre vilket gör att de nedre stand offerna får kortas 5mm samt de övre får nytillverkas och flyttas in till samma läge som de undre(MVVS har 90mm bult avstånd på sina motorer)
4. Headrarna kommer att passa men röknipplarna får nog flyttas p.g.a förgasaren.
/Lennart





Image Insert:

77.36 KB

Image Insert:

59.98 KB
Så här ser det ut efter 3 säsonger.











Paul

Otroligt rent och fint utan något som helst kladd av olja eller bensin....efter tre år[^]
Imponerande [:)]

--------------------------------
Mvh Paul Madej
MULTIPLEX
HITEC, ZDZ, DLE
HANGAR 9
KRILL
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Max 300 tecken, 272 återstår

Larsson

Säga vad man vill om MVVS men täta är dom iallafall[;)][:D]

Rpm
Rpm

Aeroparts

Ja vi fortsätter väl med motorbytet från MVVS 116IFS till 116NP.
Lite justeringar behövs som byte av stand off.
Fräste ner de nedre gamla till rätt mått och flyttade de övre som gick ganska lätt att få loss med hjälp av lite värme då epoxin blir mjukare.
Ut åkte de gamla servona för Gas och choke till förmån för ett nytt gjutet fäste i kolfiber till det nya gasservot med ny placering då förgaser sitter under motorn och inte där bak längre.
Var ej helt nöjd med armen på Walbro förgasaren som gav för mig fel vinklar och fräste till en liten adapter som fixade till detta.
Pipheadrarna verkar passa men jag blev tvunget att flytta på röknipplarna.
/Lennart
























Lonsan

Snacka om finlir :-)
Nu fattas snart bara en pilot (den på marken alltså)
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Japp, har beställt en uppgraderad från Tyskland tyvärr levereras de inte förrän slutet på Maj[;)]
Den förra var ju moddad 35Mhz och Intermediate från början och börjar bli sliten.[:)]
/LOL


Mikael_Ingemarson

det är ordning på dig Lennart, inget hafs där inte.[:)]

//Mikael Ingemarson

FlyGas RC ZDZ Sverige
MTW dämpare