Ripp regler...

Started by paroos, 2009-07-28, 11:39:43

Previous topic - Next topic

Aerobat

Håller i teorin med föregående talare. Tyvärr håller inte teorin i alla lägen.
På Gotland körde jag Engel 24x12 som varvade 7000 på marken. Den rippade inte en enda gång i luften. Däremot hade den samma DB på marken som min ganska vilt rippande 28x10.

Annars tycker jag Clarence förslag om ett förtydligande låter som en bra idé.

Mvh Ulf


//Ulf S
Mvh Ulf

Aeroparts

Det är inte så konstigt.
Rippandet har ju inte bara med farten på propellertipparna att göra
Mach 0.65 är rippfritt om luften som passerar över bladspetsen har den hastigheten. Engels propellrar är utformat så att hastigheten blir så låg som möjlig därav inget ripp t.ex. vid 7000.
DB ljudet blir ju tyvärr mycket högre från motorn om den varvar 7000 istället för t.ex 6200rpm beroende på dämpare mm.

Vi provade en Engel 31,5x13 passet innan tävlingen, tyvärr så gick den för tungt för att våga flyga med nya motorn, men den rippade faktiskt på fullgas i planflykt. Därför så kommer vi att backa 1,5\" diam och öka med 1\" stigning till 30x14 så får vi se.
/ Lennart

brauer

Har inte gjort någon djupare research men efter lite googlande hittade jag två vanligare sätt att minska buller: Superavancerad forskning och mindre gaspådrag.

Med risk för att ta \"död på festen\" så får jag ändå säga att mindre power = mindre ljud [:D]

En del av det jag hittade via google handlade om \"gröna inflygningar\" etc som helt enkelt gick ut på en jämnare nedstigning och mindre gaspådrag. De flesta av oss har nog en hel del buller att hämta i flygstilen. Hur många av oss ger inte ganska friskt pådrag i starten t.ex? Jag gör åtminstone det...[B)]

Vi har gott om prestanda i flygplanen, mer än vi behöver egentligen så nån form av begränsning i flygningen (ljudmässigt) kanske skulle kunna vara en framkomlig väg? Ex: XX antal decibel hos domarna och däröver = avdrag.

Det blir ju inte direkt lättare av att behöva utnyttja den levande kraften i våra plan, och behålla den, men det går ju.

Dessutom slipper vi köpa oss ur problemet. Propellrar är dyra och även canistrar, gummiupphängningar osv.

Bara en liten fundering [:)]
 

paroos

Hmmm

Tycker det låter intressant om man kan förenkla proceduren.
Det får inte vara komplicerat för då blir det praktiskt värdelöst att använda \"i fält\".
För de flesta piloter är era inlägg rena grekiskan.
Vi kan inte heller kräva att tävlingsledarna skall vara superkunniga i propeller vetenskap och machtal.

Det är SÅ många parametrar som spelar in...
-Propellerns design och material.
-Propellerns stigning/storlek i relation till det varvtal den snurrar i.
-Hela dämperiet. Pittspottor, cannistrar och pipor. Enorm skillnad på olika typer, designs etc. Vissa stora pitts-pottor är ganska tysta exempelvis. Medans pipor kan bröla och bidra till maxat varvtal och propp-ripp. Och vice versa.
-En maxat övermotoriserad kärra kan fisa runt på halvgas (lågt varvtal), en undermotoriserad vrålar mest runt på fullgas (maxvarv)...
-Resonans i kroppen.
-Piptunnelns utformning.
-Insugsljud.

Säkert mer saker.

Hur en kärra låter för domarna påverkas dessutom av dels hur vinden ligger, dels av hur omgivande terräng ser ut. (öppet, skog, vatten, byggnader) etc.

Så...allt ovan beroende på hur man valt att kombinera ihop saker i kärran samt förhållanden i övrigt avgör vilket ljud som når domarnas öron.

När detta ljud kommer fram ÄR det sedan domarens subjektiva bedömning som avgör. En domare tycker att det är ok och en att det är för högt.

Precis som i övrig bedömning är det viktigaste att försöka vara konsekvent. Jag vet att ex. Daniel Rohdin fick en dubbelnolla i en omgång. Såg inga protokoll men undrar om någon annan också fick det?
Hade varit intressant eftersom jag tyckte att flertalet kärror lät minst lika mycket samt att det även fanns ett par kärror som definitivt väsnades mer...

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Ingemar

Ett förslag:
Varför inte skriva in ljudresultatet som ok, 0 eller 00 (0 i mer än en omgång) i resultatet efter varje omgång på samma sätt som om pilot/instrumentbräda ok eller saknas?   Fortfarande en subjektiv bedömning av domarna, men vi verkar ju ändå ganska överens om att en del kärror bullrar för mycket. Alternativet är ljudmätning inför varje omgång, men då tror jag gränsen ska sänkas.
Grundproblemet tycker jag är att ingen tillverkare/försäljare av stora bensinmotorer tar ansvar för att det är rimliga ljudnivåer. Man borde sälja paket av matchad motor, dämparsystem och propeller som inte rippar eller har för mycket avgasljud. Nu får vi ju experimentera själva.

/Ingemar
 

Clarence

Jag sågar min tidigare ide om att mäta varvtal. Man skulle även behöva ta hänsyn till propeller material och utformning som påverkar en hel del tror jag. Om man inte tog hänsyn till propellerns egenskaper skulle vi inte främja utvecklingen av nya propellrar.

Låt domarna säga sitt, men där har jag ett annat förslag: Det kan ju vara ganska tung av en domare att ge en nolla, med allt vad det innebär, och jag förstår att man kanske drar sig för det. Därför föreslår jag att man kan ge en \"etta\" eller \"mjuk nolla\" som inte innebär att man omedelbart måste åtgärda eller diskas från tävlingen, utan innebär att man får hemläxa till nästa tävling. Då har man tid o möjlighet att göra en ändring. Till nästa tävling kan man då komma med en annan propp/ljuddämpare etc. Detta kanske skulle innebära att vi sakta men säkert går mot tystare modeller.

/Clarence
 

paroos

Japp, kanon tanke Clarence...precis vad jag själv kommit fram till.
Berättade samma tanke för RMP Tim för bara en stund sedan.

Tycker dubbellnollor skall innebära följande:

Efter omgången/klassen samlar tävlingsledaren aktuella domare, piloten ifråga och X-antal piloter från samma klass som också tittat på och lyssnat. Man har en sansad diskussion där konsensus beslut gäller. Anses modellen väsnas ordentligt mycket, kanske man enas om att piloten får bryta pga att klubben har restriktioner eller man fått klagomål etc. Vanligast blir nog att man enas om att modellen väsnas för mycket och piloten döms till \"hemläxa\". Dvs till nästa tävling måste han åtgärda kärran som han finner bäst för att den skall bli tystare.

Egentligen prcis som det var för Team Olsson senast. Fast då påpekades det för inblandade på ett mera inofficiellt vis. Men visst kommer Lennart att fixa o trixa och till nästa tävling är jag säker på att yaken låter mindre...

Inga stora grejer, alla är med, sunt förnuft.

Och precis som Clarence är jag säker på att detta skulle leda till lite tystare kärror överlag med tiden.

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

På förekommen anledning (säsongen 2010 står för dörren) vill jag återuppleva denna viktiga tråd igen!
För er som är nya, läs hela tråden (även rippa mig hit...tråden).
Tar detta igen i denna tråd där det egentligen hör hemma:

Jag vill uppmana alla att göra allt i er makt för att få en så tyst modell som möjligt till kommande säsong!. Förra året började vi på allvar att använda Sound Score. From i år skall vi tillämpa sound score väldigt strikt. Alla modeller som väsnas för mycket kommer att få nollor i protokollet och om inget åtgärdas till kommande runda får man alltså inte flyga mer.
Se till att använda kvalité cannisters med 3-4 kammare alt. pipor och gärna 3 bladiga snurror typ Engel super silence i kolfiber. Ner i diametern och upp i stigning. Minst 12 gärna 14 stigning. Dämpa insugsljud om möjligt, likaså resonans och vibrationer. Börja redan tidigt att träna på att flyga så \"throttle-smart\" som möjligt, dvs minimera fullgas flygningen.

Se det som en utmaning, se det som att ni bidrar till att säkra IMACs framtid och långsiktiga överlevnad. Vi fick klagomål på buller på flera tävlingar förra säsongen, det skall vi göra allt för att motverka i år. Annars gräver vi vår egen grav, det kan ni lita på!. Medicinen heter som sagt sound score.
Glöm allt vad avgas-samlar pottor heter, stora proppar med 8 ibland 10 stigning etc, det kommer förmodligen inte att duga.
Drar mig ett lysande exempel till minnes från 2009. Robert Ekmans 2,2m QQ Yak med DA50. Den modellen satte en ny standard i 50cc klassen gällande ljud, fantastiskt tyst! Förmodligen den enda bensinmodellen som fick uteslutande 10or på sound score. Bra jobbat Robert!

Vi i \"IMAC-ledningen\" dvs undertecknad, Mr Schmidt, Scander och RPM Tim har enats om att föregå med gott exempel. Vi kommer att göra allt vi kan för att våra tävlingsmodeller 2010 skall bli så tysta som möjligt. (RPM snackar t.o.m. om 4 bladig snurra! då fattar ni att det är allvar...)

Om ni älskar IMAC och vill att vi skall fortsätta ha sjukt kul i framtiden så BYGG SÅ TYSTA MODELLER NI KAN!!!

Tack!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#23
Tysta ut och in flygningar!

Som domare upplever man mycket kring en tävling. Bla hur vi som piloter beter oss.

Jag uppmanar alla att inför kommande säsong träna bort följande betéende: Långa fullgas pådrag vid start och utflygning in i aerobatic airspace. Likaså fullgasrepor vid flygning ut ur aerobatic airspace och hem till inflygningen för landning.

Vi måste få till tystare ut och in flygningar. De flesta av våra modeller är kraftigt övermotoriserade och vi behöver ofta inte utnyttja all overkill power vi har för att starta och flyga ut. Det går utan problem att starta på throttle en bit under fullgas och göra en lugn utflygning/stigning in i aerobatic airspace. Just vid starter med fullgaspådrag bullrar det ofta väldigt mycket då modellen i början flyger lågt och ljudet förstärks då det ekar mot omgivande terräng som skog och byggnader. En variant kan vara att starta och stiga på moderat throttle tills man clearat terrängen sedan kan man försiktigt öka throttlen och öka stigningen tills man uppnått start/bashöjd. Inget konstigt, så här flyger trafikpiloterna på många bullerkänsliga flygplatser.

Likaså då vi flugit klart rundan måste vi få bort betéendet med \"skynda sig hem\" fullgasflygning ur aerobatic airspace till finalen. I detta moment bullrade vi mycket 2009 helt i onödan. Många piloter flög tyst och fint med bra throttlehantering ända tills slutet då man lade en grym bullermatta på hemvägen. (minns ex. hur det ekade i hela byn på finalen med klagomål från boende som resultat[:(!]) Finns ingen anledning till detta, flyg lungt och fint (tyst) hem och landa. Det behöver inte gå i raketfart = fullgas. Näste man på tur kan lungt starta medans föregående flyger hemåt. De är inte i samma del av luftrummet, en går ju runt på väg mot final och en går ut i motsatt riktning.

Tänk på detta när ni tränar! Som en del av \"Throttle smart\" flygning.
Här kan vi spara mycket buller på en tävlingshelg!
Det är alla små saker vi kan göra för att minska ljudbilden på en IMAC tävling som gör helheten!

Tack!

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

OK!

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Aerobat

#26
Intressant förslag. Kontroversiell fråga.
Helt klart finns det ett antal olika uppfattningar. I USA är man inte odelat positiv. Dessutom verkar det finnas ett missnöje med toppstyre av IMAC som inte är direkt relaterat till denna fråga.

Även om jag personligen är tveksam till till att låta reglerna speca hårdvara är det svårt att se hur man kan påverka ljudet effektivt  på annat sätt. Dagens regler fungerar ju iaf inte.

För er som inte läst förslaget är det i korthet:
- Dagens sound score försvinner (står inte i klartext, men jag läser det så)
- Användning av 3 bladig prop ger 1,5% poängbonus
- Användning av kanister, pipa eller liknande ger 1,5% poängbonus
- Tävlingsledaren kan i tre steg varna högljudande flygplan, vilket innebär förlust av bonus och ev diskning. Detta oavsett vilken prop/ljuddämp som används.

Hur andra fall såsom el, lågvarviga bensinare (typ Moki) etc. hanteras beskrivs inte. Men enligt förslaget måste nog Pontus och Perra också flyga 3 blad för att få bonus. Hur de ska montera kannorna ska bli intressant att se[;)]

//Ulf S
Mvh Ulf

Rimsby

Man har ju fått lite kommentarer ang ljudet på min QQ-yak, tycker ändå man har investerat ett basbelopp på nya dämpare, olika proppar xoar 27/10, 28/10, 27/12, Mejlik kolfiberpropp 28/10, men det är ju inte helt okej ändå, vad göra? Läste någonstans \"gå ner i diameter och öka stigning\", ska jag beställa en 26/12 eller vadå? (glömde nämna att motorn är en DA-100, och dämparna från MTW)
 

Lonsan

Någon har tänkt, det är tydligt. Resultat verkar dock synnerligen misslyckat. Tur att det bara är ett förslag.
Hur vettigt är det att tvinga på en (dyr) 3-bladig på t ex en Basic 50cc kärra?
Ger också klara problem på rundnosar med vanliga 2t bensinare, varje tappad tum ger stor förlust av \"fri\" bladlängd.
Men, hur många har läst på om hur man fixar bästa vrid på 2t?
Det går ju att optimera både insugslängd/diameter och manifolderlängd för maxvrid vid lite lägre varv.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

\"Men, hur många har läst på om hur man fixar bästa vrid på 2t?
Det går ju att optimera både insugslängd/diameter och manifolderlängd för maxvrid vid lite lägre varv.\"

Japp det är därför vi har 400mm långa pip headrar på vår MVVS 116 för att få vridet runt 6000 rpm, tyvärr så blev motorn så jäkla stark att den drar en tvåbladig Engel 30x14 med 6090 rpm, nästan samma  varvtal som zdz 160(-10 rpm)[;)] Spetsljudet ingen fara under normal flygning men på gränsen vid fullgas flygning, men vi får prova vidare med trebladig med mindre diameter om det skulle behövas.
/Lennart