C-ARF 2,3 m Extra 300L electric

Started by Lonsan, 2009-09-09, 09:58:19

Previous topic - Next topic

Larsson

INGEN aning,,men man kan ju hoppas att det är en ljudmodul[}:)]

Rpm
Rpm

Lonsan

#46
Nåjo, en del är en swithad BEC (10/20 A).
Bör ju räcka med en men tänkte först ha 2 st...om en skulle paja.
Men sen tänkte jag att om nu drivacken skulle haverera (räcker att en internlödning går av t ex) så har man ingen RC längre ändå.

Så nu blir det 1st BEC + 1 st LiFe ack.
Sålde precis mina miniDPSI...så nu bygger jag en egen.


<i>Schema uppdaterat 2009-12-20</i>

Kretsschemat är inte helt färdigtänkt än men i grunden en dubbeldiod som tål 16 A kontinuerligt (MiniDPSI 4 A).
Dessutom så laddar den backup batteriet så länge den är påslagen.
Lysdiod kommer att visa ungefär hur laddat backupbatteriet är.
Om man efter en flygning inte har fullt lyse på dioden betyder
det att något gått galet, typ att BEC-kretsen har inte funkat.

On/Off kommer att bli av typen \"remove before flight\" men en mekanisk kontakt. När man bryter On/Off kretsen så är strömmen alltså PÅ.
Skulle inte vara så svårt att göra den magnetstyrd men hoppar detta denna gång. Försöker att någorlunda följa KISS principen.

Ljudmodul...ingen dum idé...[:D]

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Dagen gick till att framställa kretskort
(reporna är bara i skyddsfilmen som sen ska bort ändå)



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Ahh, härligt du kör me en sån där resistent fyrohmare!? Momentrollarna kommer  bli klockrena![8D]
 

Lonsan

Kretskortets CAD-bild.

Mått 43x32 mm.



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Skymic

I am Impressed, Pontus[:)]

/Micke
Autopartner RC
HAB


//Micke


Lonsan

Lite kol i magen så här till jul är inte fel.
Av någon anledning så är just buken på kärran inte helt i sandwich konstruktion. Tänker göra ett knippe lufthål så vill därför ha lite extra styvhet i materialet i den regionen.



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Fibblat lite med sporrstället.
Tänkte ha en pianotråd som går in i en glidögla (kanske en fastlimmad kullink) på underkant sidroder. Provade att bocka till en 1.2 mm tråd.
Verkar i vekaste laget, ska nog till en 1.5mm men det hade jag inte hemma.





no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Har man väldigt rörigt i bygglokalen får man \"blurra\" bakgrunden...[:I]



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Eeehh, vet att man inte ska modda en prop men det var lite väl dålig
marginal mellan prop och kåpa på högersidan så jag gjorde en liten kurvighet i bakkanten på snurran.[:I][:I]



no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Tyngdpunktscheck

Har givetvis räknat och räknat men tyckte det började bli dax att kolla med verkligheten.
Enligt manual ska TP ligga 100-115 mm bakom vingframkant mätt vid vingspets.
Lastade i allt utom mottagaracke och huven, då kom den på 80 mm,
dvs 20 mm framtung.
Med huv och 100 gr Rx acke placerad ca 800 mm bakom TP kom
TP på 100 mm.
Det som trots allt inte var med var linkage till sporrhjul och sidroder
och inte heller någon pilotdocka och ett och annat beslag för att fäst huven så det borde nog bli utmärkt i slutändan.
Får jag den lite mer baktung så kan jag flytta fram Rx en hel meter
från nuvarande läge, gör ca 10 mm på TP.

Fråga:

Någon som kan bidra med praktiska erfarenheter om optimal TP på denna kärra?



Ser ni som den längtar ut?
Visst är den snyggare än \"original\" Sbach[;)]


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

#56
Hmmm såvida den inte vill ha snöbollskrig eller bygga snögubbar tror jag inte den längtar värst...[xx(]

Jo, den är riktigt snygg! Färgschemat inger respekt.[}:)]
Så för att få den där fräna helhetsupplevelsen kan vi vara några stycken som står bakom dej på premiären och gör brum-brum ljud med läpparna![:D][:D]

Patrick Roos
IMAC Sverige

Pimp Your Plane!
www.tpvictory.se


Testpilot för alla möjliga saker från fjärran östern...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Ja, dessutom behövs det en rökmodul och en luktmodul också och ja just det, en skakmodul (kanske kan fixas genom att bara sätta på det ena propellerbaldet[:D])

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

(H)jul-kul!

Lite nöjd med sporrhjulet[|)], första gången jag kör denna princip.
Verkar klart vettigare än fjädrar och gummiband, speciellt om sidan ska gå att ta av lätt.





Dessutom så blev sidrodret kullagrat idag (det var lite glappigt innan)
Huvudanledningen att kullagra är att det går[^][^]




no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

#59
Adaptrar...

...behövs överallt. Då 4 LiPo packar ska kopplas ihop så blir det
en faslig massa kablar. Eftersom det \"packmässigt\" är 2s2p så kommer det alltså att vara dubbel uppsättning av alla balanseringskontakter.
Men jag vill parallellkoppla cell för cell, alltså måste det gå kablar mellan cellerna (packarna) och till sist ska allt samlas in
en 20-polig kontakt/flatkabel som dels går till den balanserare jag använder med också till fartreglaget som övervakar (och loggar) varje cell under drift.

För att göra det lite prydligare så såg jag mig nödgad att svänga ihop ett kretskort till som buntar ihop det hela.
Fick bli dubbelsidigt med 33(!) vior, puh!



Kortet är 100x38 mm.


no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår