Hangar9, Extra 260, 35%

Started by paroos, 2009-09-17, 20:27:24

Previous topic - Next topic

paroos

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#31
Jahapp, då var jag klar med det sista i installtionsväg och nu är det bara lite exteriör-fix kvar. Bla har jag låtit tillverka en dekal enbart för min bästis Scanders skull![;)]
Skall stryka över klädseln och även sätta på ny klädsel där jag strippat bort på ett par småställen för renoveringens skull.
Tjaa sen e det klart!
Håller prognosen blir det premiär på torsdag...[}:)]

Fakta om den färdiga modellen:
Hangar 9, Extra 260, 35%, Mike McConville design.
Spv: 2,67m Längd: 2,45m Vikt: skit samma, enl. manualen 12-14kg
Vingyta: 129dm2
Motor: 3W 110iB2
Cannisters: 3W L70 Krökar: MTW kügelkrümmer.
Tank: 3W 10dl
Killswitch: Emcotec RCS
DPSI: Emcotec DPSI mini 5 magic.
+ Emcotec BMS
Mottagare: JR1221 (12kan)
2 x 3700 LiPo till mottagare/servon
1 x 3000 LiPo till tändningen (8,4V rakt igenom)
8 x Hitec 7955TG, 2x skev, 2x sida, 2x höjd
1 x Hyperion DS20UMD till throttle (manuell choke)
Hangar 9 giant scale linkar, turnbuckle stänger i titan, Secraft servoarmar.
Spinner: Engel KF 120mm
Propp: Engel KF 26-12 super silence 3blad (JXF 28-12 i reserv)
(Senare kommer även KF ställ och wheelpants från Graphtech på)

Lite bilder på installationen:


Image Insert:

74.87 KB

Image Insert:

88.71 KB

Image Insert:

82.67 KB

Image Insert:

78.41 KB

Image Insert:

86.3 KB

Image Insert:

80.58 KB

Image Insert:

89.62 KB

Image Insert:

61.09 KB

Image Insert:

62.12 KB


Image Insert:

85.38 KB

Image Insert:

77.92 KB

Image Insert:

87.51 KB

Image Insert:

56.02 KB

Image Insert:

51.91 KB

Image Insert:

85.07 KB

Image Insert:

83.01 KB

Återigen, 1000-tack till Mr Schmidt och RPM som hjälpte mig att bli klar!!

Återkommer efter premiärturen![8D][:p]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Skymic

Man blir ju alldeles tårögd, vilka grabbar, det här det är Kärlek det.
Två Futaba flygare hjälper en nödställd JR Gube.
Jag ser den där speciella loggan du satt på motor kåpan, åååååå vad snygg den är, och vilka dämpare sen då.[:p][:p]

En riktigt snygg kärra Patrik,lycka till på premiären.



Tim och Peter, nu finns det Pizza och Öl i mitt garage åsså[:D]

//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


imacse_peter

quote:
Originally posted by Skymic



Tim och Peter, nu finns det Pizza och Öl i mitt garage åsså[:D]

//Micke



[;)]Säg inte för mycket...[;)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Micke: Det var inte DEN dekalen jag tänkte på...du får se...[;)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

...Å tack!
Skall bli mycket spännande![}:)]
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

Premiärprognosen just nu på torsdag (i morgon skall det bli, halv storm, regn o åska)

Kågeröd/Simmelsberga.
Yr.no: 12-18, mulet, uppehåll, +9, 4m/s, Väst-Nordväst.
SMHI: kl 14, mulet/uppsprucket, +13, 4m/s, Väst
DMIs vindprognos: Under 5m/s i Skåne hela torsdagen.

Vankiva:
Yr.no: 12-18, Mulet, +7, 2m/s, Västlig
SMHI: kl 14, Mulet/uppsprucket, +13, 3m/s, Västlig.

Lutar åt Vankiva, mer fält, bra att ha på en premiär med helt ny motor och när man aldrig landat kärran innan.
Men å andra sidan är Väst/Nordväst perfekt på Simmelsberga = långa banan.
Vi får se, men oavsett ser det lovande ut!

Kollade även långtidsprognosen till 22-23/5...[8D]
Men men, det är låååååångt dit, iaf gällande väderprognoser!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Det blev ju ursnyggt!
Nästa gång kommer det att vara kul också[;)]

Men...var det inte en massa tal om Orion NiMh ackar för denna kärran i höstas?
Också fick den sunk-LiPo i stället???? Vad hände?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Sunk LiPo? var billigare...[:D]

Puh! 2tim med strykjärnet, en vinge + halva kroppen klar!
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

öl får gärna vara billig, leksaker SKA vara dyra, det är väl det som vi egentligen tävlandet går ut på i det stora perspektivet ;) ?

no more gassers 4 me
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Pontus, du kan faktist va en av dom roligaste männniskorna i hela skåne län, fantastiska grejer du slänger ur dig![:)]
 

imacse_peter

Efter samtal från förste testpilot som meddelade att \"We have a go\" och sedan från väderstationen i Tyringe (RPM) att även vädret var \"Go\" så styrde även jag och Eliott mot Vankiva.
Molnigt med bara en svag vind rakt i banan så bra förhållande för provflygning.
Men först skulle det borras på en tvåbladig snurra, den fina Engel 3-blad fick vänta.


Dags att veva igång...
Image Insert:

76.94 KB

Image Insert:

39.85 KB

Image Insert:

84.63 KB

Och så lite choke-meck...
Image Insert:

89.24 KB

Nu är det nära...
Image Insert:

82.21 KB

Och den lättar...
Image Insert:

50.2 KB

Image Insert:

18.87 KB

Image Insert:

23.51 KB

Image Insert:

23.56 KB

Image Insert:

18.87 KB

Image Insert:

49.6 KB

Image Insert:

38.41 KB

Några enkla rundor fram och tillbaka, ingen trim behövdes, och sedan en runda Basic[:)] och den rundan gick inte av för hackor[8D].

Grattis till en grym maskin - nu går det inte att skylla på materialet längre i alla fall[;)]

Tim och jag fick varsin testrunda i slutet på dagen också och flygegenskaperna imponerar.
Med 3D-utslag, full höjd och något förhöjd tomgång harrier-flög den helt stabilt utan en tendens till \"wingrock\". Man \"parkerar\" den i hovring, lite lagom gas och svagt sida så kunde jag släppa högerspaken helt under flera sekunder, den bara hängde där - helt overkligt...
Nu ska det bli MYCKET intressant att följa Basic-klassen i Simmelsberga nästa helg[:p]
Tim ville knappt släppa ifrån sig radion efter hans provrunda[}:)]

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Skymic

Grattis Patrik!

ser riktigt potent ut, och fortfarande samma snygga märkning, den behöver inte pimpas mer nu.

Meeeeeen den gapar efter ett par snygga hjulkåpor, det blir pricked över I .

film???

grattis!





//Micke

Team Autopartner RC
Minicars
Team Futaba
HAB


//Micke


Rimsby

Worth waiting for![8D] Grattis! Fullständigt borttrollad blev man, legat med teleobjektiv och kammodräkt hela dan i buskarna på Simmelsberga och väntat på detta tillfälle, så var ni i Vankiva. Ni imacpresidenter är svårare att fånga på bild än självaste bjärven och snömannen!![:)]
 

paroos

JaaaAa vad skall man säga. Denna maskin kom på marknaden 2007 och har sedan dess behållit sin populäritet, framförallt i USA.
Fortfarande 2010 är det en storsäljare. Anledningen är enkel, alla ägare säger med en röst att den \"flyger som en dröm\" och jag sållar mig nu till den skaran...


Klockan var väl runt 11.00, platsen Vankivafältet, 3-4m/s NV vind, mulet m.a.o. perfekt! Har längtat nåt otroligt efter denna dag och det var precis så underbart som jag hade hoppats.
3Wn mullrade mörkt o gött, drog på, lättade, flög ut och sen var det mest overkligt hela tiden...
INGET trim behövdes...alltså inte ens ett klick! Den bara trackar helt sjukt stabilt i alla attityder, inkl inverterat. Går som en spik på lodlinjerna, rollar otroligt axiellt, JAG gjorde näst intill perfekta slow-rollar, säger inte lite om kärran...[;)]
Den har inga dåliga egenskaper alls, behöver inte ens sida-höjd mix.
Man kan flyga i planflykt och helt enkel bara styra runt med sidrodret...
Satte på en JXF 28-12 som inkörningspropp, motorn är tokstark och drar som en mula. Helt rå och oinkörd med 3% mineral, drar den kärran vertikalt i evigheten på ca:70% throttle.

Tjaa vet inte riktigt vad jag skall skriva mer? Den flyger perfekt och jag har svårt att tro att en modell kan flyga mycket bättre faktiskt...Peter o Tim fick spaka och de bara njöt.[}:)]
2:a starten satte jag mina bästa sekvenser ever, efter att ha brottats med AA-Extran kändes detta nästan som doping, det gick liksom FÖR lätt![:p][:D][8D]

Tja...det var det! Nu är det bara att tokbränna bensin!!![}:)][}:)]
Tror det kommer nån (pinsam[:I]) film från Mr Schmidt vad det lider...?
Nu skall jag bara suga på denna karamellen ett tag, tror det blir en Corvosier eller Otard XO ikväll[:p]
Tack till mina super flying buddies, Mr Schmidt + RMP för all hjälp!


Bilder från dagens äventyr:

Image Insert:

36.71 KB

Image Insert:

67.7 KB

Image Insert:

75.75 KB


Image Insert:

71 KB

Image Insert:

46.94 KB

Image Insert:

48.18 KB

Image Insert:

54.68 KB

Image Insert:

69.02 KB

Image Insert:

74.19 KB

Image Insert:

46.1 KB

Image Insert:

63.28 KB

Image Insert:

16.8 KB

Image Insert:

15.44 KB

Image Insert:

18.29 KB

Image Insert:

21.9 KB

Image Insert:

14.98 KB

Image Insert:

25.24 KB

Image Insert:

23.44 KB

Image Insert:

37.25 KB

Image Insert:

16.29 KB

Image Insert:

30.42 KB

Image Insert:

14.16 KB

Image Insert:

14.25 KB

Image Insert:

25.18 KB

Image Insert:

21.83 KB

Image Insert:

24.72 KB

Image Insert:

82.52 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se