Pilot-RC 107\" Sbach 2,7m

Started by imacse_peter, 2009-12-07, 21:33:30

Previous topic - Next topic

Kalle_Flygare

Riktigt trevlig film Peter!
 

Emanuel F

Hej Peter, jag skulle vilja fråga dig vad du har för tändstift i motorn. Har letat efter NGK CM6 stift (heter de så?) eller passande Champion stift utan resultat.
Har du sådana isåfall vart fick du tag på dem[?]
Vore tacksam för svar

//Emanuel F

Teampilot Full Kontroll AB
// Emanuel Fantini

www.kilsmodellklubb.com

imacse_peter

Dom som följer med motorn funkar utmärkt !

Men annars tror jag Jonas Bergström www.aresti.se har eller Autopartner. Det är samma stift som till både 3W och DA.
Söker du på NGK CM6 dyker det även upp lite MC-firmor som säljer men dom ska ha ruggigt betalt[:0] !

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

paroos

Åk till närmsta handlare som säljer gräsklippare, trimmers, motorsågar etc, om de inte har hemma så kan de fixa! De ser det bara som ett litet tvåtaktständstift vilket som helst och har humana priser.
MC-handlarna har också men de svinar på och skall ha 100-140kr/st.

I USA kostar de ca: 3$/st

NGK CM-6 = Champion Y82

//Patrick
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Henrik

 

imacse_peter

Idag premiärflög vi \"lillebror\", eller 50cc varianten av Pliot-RC\'s Sbach. Samma fina bygge och samma fina flygegenskaper. Lite mer krut i motorn hade dock inte skadat[;)]



Image Insert:

78.76 KB

Image Insert:

49.72 KB

Image Insert:

63.9 KB

Image Insert:

66.15 KB

Image Insert:

76.34 KB

Image Insert:

59.34 KB

Image Insert:

69.89 KB

// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

imacse_peter

En liten filmsnutt också på Bent\'s flygning...


// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

harley007

#112
Funderar på att skaffa en pilot-rc sbach 342 (87\") som ren freestyle kärra. Tanken är att köra en DLE 55 antingen på pipa eller med medföljande plåtburk (blir inga freestyle tävlingar för mig detta året så ljudet är inget problem :)) Det blir högupplösta hitec servon runt om, power-safe reciever, emcotec kill switch (regulerad) och lipos för att få en clean och lättviktig setup.

Har ni som flyger kärran (även 100cc:aren) några kommentarer på att använda denna som \"3D-maskin\"? Jag såg ju ett gäng sbachar i Simmelsberga och vore tacksam om ni vill dela med er av era erfarenheter. Hur är modellens lågfartsegenskaper, t ex vingrockar den mycket i hög alfa manövrer, hur beter den sig i knivegg (inkluderat hög alfa knivegg), tumlingsegenskaper, flatspinnsbeteende, rollrate, etc? Har den några specifika 3D egenheter helt enkelt?

Jag undrar också om det är några problem att få ut ca 50 graders utslag på roder med förmonteringen från fabrik?

Jag har inte hittat mycket info om dess flygegenskaper på jänkeforumen, vad som lockar mest förutom dess grymma utseende är att modellen verkar gå att få väldigt lätt. Mina andra alternativ till en 50cc freestyle kärra är den gamla beprövade Yak 54:an som jag flygit mycket 3D med eller Edge 540T som jag också har mycket goda erfarenheter av vid 3D flyg. Om det blir någon av dessa modeller så blir det EF:s varianter som jag kommer gå på.

Nåväl, köpknappen till en ny modell känns ungefär lika stor som min skärm, så det blir en beställning omgående :)

Over and out
/Jesper

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

paroos

Svårt att gå fel oavsett...både PilotRC och ExtremeFlight gör modeller med grymma flygegenskaper. Duktiga designers och testar mycket. Släpper inget skit på marknaden.
Sbachen är en grym 3D modell genom sin konstruktion. Mycket kroppsyta och mycket vingyta samt bra moment. (Den har grymt stora vingpaneler.)
En av de mest lyckade allround designs jag sett. Grym på 3D-utstallad och nära utstallad flygning, mycket stabila lågfartsgenskaper men även mycket stabil och väl trackande i precisionsflygningen.
Faktiskt en design som verkar ha ärvt ner alla fina egenskaper från fullskala till modell. Hoppas du sett filmer på fullskala versionen, en helt makalös maskin...
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

harley007

Tack för ditt svar Patrick! Jodå, nog har jag sett ett gäng filmer på fullskala maskinen, evil värre [:D]

---------------------------------------------------------------------
When you fly a YAK, you have the Edge and do not need anything Extra [:D]
//Jesper
Team Nordic-Hobbytec

Kalle_Flygare

jag spanade en hel del på din kärra i Eskilstuna! Så jädra snygg kärra och den var underbart snygg i luften!


Blivande IMAC flygare!
 

paroos

På NM såg den ut så här![8D][}:)]


Image Insert:

44.91 KB
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Boie

Fråga til Peter

Får jåg fråga vilkan lengd servoarmar du monterade på servon i din Sbach?

Jättebra liten formel som Lonsan skrev i min tråd. Men jeg har inta möjlighet at mätta de olika distanser och vinkler. (Jåg er i Esbjerg på jobb, och modellen står i Hirtshals)





Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

imacse_peter

Jag har 1,5\" Seecraft armar på skev och höjd (se första inlägget i tråden[:)]).

Med armen på yttersta hålen på roderoket räcker det inte riktigt för extrem 3D men flyttar man in den till mitthålet borde det ge maxutslag.

Hittade en bild här på höjdroderlinkaget:


// Peter Schmidt
// Peter Schmidt

Boie

Hej Peter

Jag skal börja montering av min Sbach. Och jag villa gjerna vita om du använda de fittings (link, pushrods, wheels, fuel tank osv. ) som kom med Sbachen. Är dom alla i ok kvalitet?

Har du annars nogån cutting edge tips föran jag kjør på?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society