SU-26 40% electric

Started by Lonsan, 2010-03-07, 13:43:34

Previous topic - Next topic

paroos

Tror du måste ändra mer på TP, våra stora kärror är inte speciellt känsliga...4mm märks nog inte.
Ordna isåfall så du kan flytta 3-4mm i inkrement.


//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Lonsan

Rädd för att du har rätt i det. Får utvärdera flygegenskaper lite mer innan man tar i med gaffel.
Har ju varken gjort spinn, snap eller en riktigt lång vertikal än så vet inte riktigt vart den vill...
Inser dock att TP-placeringsrådet som jag utgått ifrån löd \"not behind 15 mm ahead of wing tube front\".
Och det gäller säkert med tom tank, en uppskattad tankplacering och vikt ger ca +5 mm på TP.
Lite odd att vingröret ligger såpass långt bakom TP men det är nog inget att bry sig om i sig.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Snabbdata från andra flygningen som gjordes på IMAC finalen i Sunne:

Max varv: 5514 rpm
Max ström: 219 A
Max effekt: 10,8 kW

Mer pitch vill till för kärran går ganska sakta även på fullgas.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Flygutprovning pågår.
Idag skulle jag kolla hastighet på kärran, drog
en lång raka på järnet med kanske något sjunkande linje.
Top reading 128 km/h. Det är helt klart för lite.
Om jag nu ska be om ny prop, vilken hastighet bör man
designa för? Själv tycker jag att 160 bör kunna uppnås, det
motsvara då 400 bloss skalahastighet.

Tyvärr blev det en malör i landningen.
Enligt åskådare ingen dålig landning, gick ner med en benet lite före det andra.
Hörde ett obehagligt \"knak!\". Tyvärr så blev det en delaminering av stället
men det gick inte i spagat så ingen fara för plan och prop.



MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Aeroparts

Tur maskinen höll. Hmmm...om landningen var bra, så har du väl räknat fel på ställ hållfastheten[;)] Det där med balsakärna i ett landställ eller träkärna överhuvudtaget hänger jag inte med på riktigt. De ställ jag sett på detta sätt har blivit alldeles för styva, men det går kanske.
Häng på på stor stigning du kan för motor, batterier, fartreglage  och vettig flygtid, jag kan inte tänka mig att den skulle gå för fort även med den effekten du har p.g.a luftmotståndet, såvida du inte vill ha en massa broms på vägen ner istället. Den bromsar nog tillräckligt ändå.
/Lennart

Rikard Levenstam

Hej... Kollade mina ställ och jag har 98 kolfiber rovingar i roten (x42K !!)  Utanpå ligger en kolfiberstrumpa. Dimensioner är då vid ingång till kroppen 54x12,8mm vilket verkar vara ok för 14.5 kg och fjädrande. Det brukar vara viktigt att ha mjuka övergångar, men det vet du ju redan.

/Rikard



Lonsan

Nja, det är lätt att räkna på hållfastheten gällande drag och tryck i längsgående fiber
Men det där med tvärkrafter som får stället att delaminera är lite knepigare tyvärr
Får erkänna att detta med balsakärna var något experimentellt..
Ska försöka laga men får nog börja projektera ett nytt också

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ojdå, tråden låg inte som top 20 längre i Byggforumet, dax att fylla på med lite irrelevanta uppgifter[:D]

Flög två rundor i helgen med nylagade stället och det höll.
Märktes dock att det tappat lite flex men det var ganska mjukt från början.
Försökte göra lite mer manövrar men bara att konstatera, proppen
är för flack för att ge flyt, såvida man inte känner för att köra
med 80% pådrag hela tiden, dsv både uppåt och nedåt...

Så nu skickar jag tillbaks hela härligheten till tyskland.
Tydligen är mitt exemplar av motorn ifråga fortfarande den
enda som finns färdig så den behövs för testkörning av nya
propellerprototyper. Man kan hoppas att det blir klart i tid
till 2012\'s säsong...hmm.

Tips, ska ni köra el i IMAC, köp något som är i produktion redan...he he.[;)]


MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

dahlberg

Två rundor vadå? Sportsman, Intermediate.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Lonsan

Inget av det. Men jag tänker flyga Intermediate 2012 om det var det du var nyfiken på.
Det är ju synd om det blir tomt i klassen nu när så många ska upp i Advanced.
Förutsätter jag i alla fall.

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

dahlberg

Japp det var vad jag var nyfiken på. Ska bli kul att se vilka vi blir i Intermediate 2012.

//Håkan

Multiplex Royal Pro 16
SebArt-Hitec-3W Power
Team AutoPartner RC
//Håkan
Team Desire Power
Team AutoPartner RC
Multiplex Royal Pro 16
Hitec

Lonsan

Prop-nytt.

Har ännu inte fått den utlovade proppen men har aktiverat och genomfört plan B.
Har skaffat en extra uppsättning bladhållare som jag moddat så att de lägger till 2 grader på bladvinklen.
Passade på att hjälpligt mäta upp stigningen på proppen och fann att stigningen med 0 graders fäste låg på ca 13.5\" på de yttersta 15% av radien för att sedan öka till ca 16.5\" vid 50%. Genom att lägga på 2 grader så har jag nu istället 17-18\" stigning, dvs en jämnare fördelning!
Konstaterade också att diametern är 885 mm, dvs så gott som 35\".
3-bladig 35x17.5 kan vi säga. Nu skulle de va gött o provflyga!!!

MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Blomman

Hur har du moddat bladhållarna?
BILDER!!!


/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
/Stefan

100% electric since 2005

Autopartner.se

MULTIPLEX Royal Pro 9
PLETTENBERG Terminator 30/8
Hitec
SebArt
DesirePower

Lonsan

#358
Det ser för [}:)]-ligt ut [:I].

Med tanke på att varjer blad har en vikt motsvarande 415 kg vid
varvtalet 5300 rpm så...är jag lite spänd på hur det ska gå.



De 3 skruvarna klarar iofs ca 2,5 ton tillsammans men
den i mitten sitter bara på 4 gängor och samtliga är
gängade i aluminium, starkaste sorten förutsätter jag men
bara halva styrkan jmf. en 12.9 skruv ändå.
Nåväl, säkerhetsfaktor nästan 3.

Modden var bara att fila hålen 0,5 mm ovala men då det också
fanns en försänkning för skallen som passade exakt så fick
jag plana också.

<b>MPX Royal Pro 16</b>
<font face=\"Impact\"><font size=\"4\"><font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 50/6
<font color=\"red\">PLETTENBERG</font id=\"red\"> Predator 30/8</font id=\"Impact\"></font id=\"size4\">
<font face=\"Arial Black\"><font size=\"4\">Hitec</font id=\"size4\"></font id=\"Arial Black\">
<i>Autopartner.se</i>
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Oj, ser att jag missat att rapportera att det blev jättebra med +2°!![:)]
Noterade 155 km/h med GPS, det är OK, 387.5 km/h \"skala\".
Nu väntar jag med spänning på om senaste löftet, ny prop slutet av mars, kommer
att infrias...skulle gärna tävla med denna kärra men inte utan en prop
som jag litar på.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår