Sukhoi 26 MX 2600mm

Started by Rikard Levenstam, 2010-06-20, 10:57:49

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam

Absolut, jag har cnc fräst pluggar och gjuter formar för att bygga minst ett flygplan ;-) Om någon vill gjuta egna formar, så är pluggarna till salu. Kroppspúggen är uppeldad pga brist på intresse men jag har formar formar... och master pluggar går ju enkelt att gjuta upp !

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Rikard Levenstam

Hej, Headers kom idag :-)

Ni som har flugit med 110ccm motorer och har erfarenhet, hur mycket (eller lite) luft vågar man ha emellan tex, vingrör och dämpare, samt kolställ ? Det är ju ganska trångt med 3w 70 dämpare..

vad händer om headern blir 2-3 c, för lång jämfört med rekomendation från 3W ? Effekt förlust eller sämre trottlings egenskaper?


Image Insert:

89.31 KB

Image Insert:

70.47 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Aeroparts

#17
quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Hej, Headers kom idag :-)

Ni som har flugit med 110ccm motorer och har erfarenhet, hur mycket (eller lite) luft vågar man ha emellan tex, vingrör och dämpare, samt kolställ ? Det är ju ganska trångt med 3w 70 dämpare..

vad händer om headern blir 2-3 c, för lång jämfört med rekomendation från 3W ? Effekt förlust eller sämre trottlings egenskaper?

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Så mycket luft du kan få emellan och bra kylning, det blir varmt och står man still på backen och kör så blir det än varmare. Var noga med detta för vingbrott är ju inte roligt. Något avstånd i mm är nog svårt att precisera.
Sedan kanske du har någon exlusive hög temp epoxi i rören värme härdad så blir det ju bättre tålighet.
Motorn, det beror på vad 3W har prioriterat och om canistern ger någon pipeffekt o.s.v. att ta hänsyn till
Men se till att den inte blir kortare än rekommenderat för det är oftast inte någon bra lösning.

paroos

Lite längre är ingen fara, bara inte kortare...jaa några mm spelar såklart ingen roll.
Jag hade 110a med L70, blir ganska varma, försök ha så mycket avstånd du kan. Vädra ordentligt, jag tog upp störe lufthål i kroppen.

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS
Grymt bygge!!![}:)]
DS

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

#20
Kollade din bild igen, hur mycket avstånd har du mellan cannistern och vingtuben egentligen? Ser väldigt tajt ut...
Har du funderat på pipor? Mycket smalare och mer luft mellan.
L70 är ju ganska feta. Alt. TD75or, lite små till 110cc men funkar och endast 55mm i dia.
Skit om du skulle smälta tuben. Förmodar att det är CF rör också?
Kan bli lite \"banan\". Har hänt IMAC kärra för nåt år sedan av samma orsak.
Tips är ju att ha vent hål med fenor/louvres hela vägen så du får bra sug.

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Hej, Nej det är alu tube till vingen... det är ca 1cm till vingrör/dämp.  Ett alternativ är ju att lägga dämp ovanför vingrör, men då får jag förlänga headern, samt att utgångs röret måste längas... skulle det vara ok?


www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Boie

Vad händer om headern blir for kort?

Member of the secret Knife Edge Brothers Society
Member of the secret Knife Edge Brothers Society

Rikard Levenstam

Så, nu har jag vinklat och tittat i några timmar.... Beställde lite löd grejor så nu hamnar dämpen ovanför röret och lutar ca 15-20 grader. Nu blir det mycket luft runt och tanken kan ligga under dämparna... Känns bra att dämparna får luft och att ställ och vingrör inte eldas upp...

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Rikard Levenstam



Image Insert:

80.25 KB



Step by Step.... Besök på Barkarby IMAC gav ökad fart i källaren...

Nu sveper jag bakifrån och framåt och gör helt klart.

Hur känsligt är det att ha soppa tanken mitt i TP? Kan väl aldrig vara bra att justera tp under flygningen?

Jag har alltid flugit PPM tidigare...är det bättre med PCM?  Tipps på bra 35Mhz mottagare?  

/Rikard

Image Insert:

67.23 KB

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



Skymic

Hej Rikard!

Snygg kärra, den blir nog bra, jag gillar verkligen Su 26.
En av de bästa 35 Mhz är Futabas G3 mottagare.
Jag höll ut länge på 35 bandet,och jag måste säga att dessa har jag aldrig haft
Varken glitch eller störning med.

Lycka till!

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba
3W Power



//Micke


Mikael_Ingemarson

Hej Rikard

Om man inte har Futaba sändare och vill köra PPM istället så kan jag förespråka Multplex DS IPD mottagare.
Jag körde med sådan i tre år utan problem.

//Mikael











Rikard Levenstam

Hej, Jag kör Grauoner mc22 får väl ringa hobby borgen och lyssna lite.

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



beachen

Hej har en MC24 + några smc 20 dubbel super motagare till salu om du är intreserad.

mvh Michael Strand tel.0705621605
 

Rikard Levenstam

Beställde en DS Syntes från HobbyBorgen, tack ändå !!  

Sidroder Vajrar på plats idag, alla muttrår limmade med Röd loctite.

Fästa PowerBox + mottagare + ackar + gasservo + tank, sen är det bara dekor och skevroder + vinglåsning kvar...

Måste köra hårt nu så den blir klar inom 2 veckor....



www.modellbyggeriet.se/sukhoi