Sukhoi 26 MX 2600mm

Started by Rikard Levenstam, 2010-06-20, 10:57:49

Previous topic - Next topic

Rikard Levenstam



Image Insert:

80.05 KB

Ytterligare ett steg framåt, 3 veckor på jobbresa och 2 till veckor på resandefot ger långsamt slutpillande...  men nu är det nära :-)

Ni som har Krill Sukhoier, ni skulle kunna hjälpa mig med var tyngdpunkten på dessa fåglar ligger...gärna prosent i roten...  annars får jag gissa lite ...

Mvh

Rikard

www.modellbyggeriet.se/sukhoi



paroos

Vad landade vikten på???

Gällande tyngdpunkten så är ju \"vingröret\" ett hett tips!
Jag hade dock mätt/räknat ut vad den skall ligga...

Ser nice ut! Skriv o lägg ut bilder på FG, de lär gå i spinn![8D]

Lycka till med premiären!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Jo, vingröret är ju en bra placering av tyngdpunkten, men det hänger ju också ihop med var man lagt balken i vingen...

Om någon orkar kolla var medel ordan är på en Krill Yak och ser var tyngdpunkten hamnar på en sån fågel lär det duga som start läge också.... Kanske fegt att dubbelkolla att jag hamnat rätt :-)

Ska försöka väga i helgen...om jag vågar se hur mycket det ökat på slutet...



Gullberg

Hej Rikard,

Om det är till hjälp för dig så ser det ut som följer på min Krill Yak 55M, 33% versionen:

Mätt vid vingroten är bredden på vingen 636mm och centrum på vingröret (TP) ligger 224mm från framkanten dvs. 35,22%

Hälsningar.......Jonny
Krill Yak 55M 33%
Krill Ultimate 300KS 39% MK1
CARF Extra 300SC 41%
EF Extra 300 85"
DA / DLE / GP
Jeti DS 24

Rikard Levenstam

Lysande Jhonny !!

Jag tog Yakens planform och jämförde med Sukhoien, så ska tyngdpunten ligga 3mm längre bak på Sukhoien. Känns bra att ha kollat och ha ett bra utgångsläge.

Tyngtpunkten hamnar då 17mm framför rör centrum, vilket hänger ihop med att vingbalken skulle ha ordentlig tjocklek hela vägen ut i tipp...

Tack för hjälpen Jonny, så slapp jag provflyga baktungt.

/Rikard



Rikard Levenstam

Så är det dags att provflyga nästa helg, bara låsning av vingar och stabbe kvar nu :-)

Slutvikten stannade på 14,15 Kg  Tyngre än jag hoppats på men den borde flyga ändå tycker jag....

Vad brukar en 2,6 metare väga?? Jag har bara haft Krill som ref. och dom är väl hyfsat lätta?

/Rikard



paroos

#36
Ref.
PilotRC, Sbach342, 36%, 2,7m, ca: 13,5kg
(Dagens träkärror är enl. min uppfattning lika lätta eller lättare än komposit)

Låter lite tungt för en 2,6m gjord i kolfiber...?
Dessutom är den väl omålad?
Antar att man som vanligt vid egen bygge tar i lite i överkant för att vara \"säker\".
Rent allmänt är dock 14kg helt ok för en 2,6m. Gissar att de flesta Krill och C-ARF 33% ligger nånstans mellan 13-14kg ber. på utr.
M.a.o. vikten är inget problem! Den kommer att vara \"lätt på vingen\" i luften [8D]

PS.
Ex. PilotRC kärrorna är nästan FÖR lätta, dvs har overkligt låg vingbelastning. Min Sbach är som en stor depronare, kul för 3D, lite sämre för IMAC, ex. vid spinn där de hänger väldigt länge innan den stallar.
DS.

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Ok tack Patrick, det var ju lugnande...  Vingarna hamnade på 2,8 kg tillsammans vilket är tungt. Om det är tungt i kolfiber, så är det garanterat starkt. Tyvärr blir nästan aldrig första kärran speciellt optimerad, och jag tar heldre i för mycket än för lite... 3:e brukar bli riktigt bra, men det orkar jag int ejust nu...

Jag råkade köpa en 33% Krill och ska granska den och jämföra. Planen är att ha två kompletta och tävla nästa år... men orkar inte bygga en till kolfiber Sukhoi just nu...

/Rikard






Rikard Levenstam

#38
Hjääälp....

Skule \"Bara\" kolla att motorn startar även monterad i kroppen.... = Problem..

Har en PowerBox killswtitch vilket jag unte haft förut.
Slår på tändningen och lysdioden lyser någon sekund och slocknar, spelar ingen roll att jag flippar propellern.... Lysdioden lös fint när jag körde in motorn..

Enda skillnaden mot förut är att motorn är monterad i kroppen och har kablarna snyggt monbterade...

Någon som har ett tips på varför jag inte får någon gnista?

En 3w 110 B2....

Hmmm Powerbox killswitch lämnar 5.85 volt,  och 3w ska ha 6Volt enligt manualen.... Kan det vara så att Killswitch inte fungerar med 3W??

Laddar just en hederlig NiCd ack som jag använde vid inörningen..Hmrfmm

/Rikard



paroos

Killsw kan programmeras att bara släppa igenom allt ex. från en LiPo, dvs 8,4/7,4V.
Till 3W behövs inga killswitchar med regulator.
Dock hanterar 3Ws tändsystem allt från 4,8V till 8,4V.

Om det är en PowerBox Sparkswitch av första batcharna så är det ett tillverknings/systemfel på dem. Har den inte en liten gul rund klisterlapp så är det en med fel. Skall skickas tillbaka, så får man en uppdaterad som funkar. Min första var sådan och uppvisade knepigt felaktigt beteende.

3W
Image Insert:

87.63 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam



Image Insert:

54.73 KB

Image Insert:

51.29 KB

Strange...  Jag provade för skoj skull om motorn fungerade iallafall, trots att lysdioden inte indikerar att det ska finnas gnista, och jooo det fungerar... Så, du undrar min hjärna varför lysdioden fel indikerar numera.. Ska nog slå en signal till autoPartner på måndag..

Motorn går mjukt och fint och alla roder står stilla, inget skakade här....  Skevrodren är vridstyva som om dom vore helgjutna..  Kanske därav lite tunga :-)

Tyngdpungten ligger där jag just nu vill utan någon extra vikt.... antagligen mest tur...

/Rikard



Lonsan

Det där 3:e exemplaret du nämner låter intressant...;-).

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Provflugen på Barkarby, tack för lånet av lååång asfaltsbana !!  (SRFK)

Som vanligt provflög jag ett baktungt plan och blev tvungen att lasta nosen med grova fransk-skruv a 250g styck.
Vinspalten/skevroderspalten var tätad undertill med mylar film som styrde in kolfiberlaminatet i vingen när rodret fälls ner. Har byggt segel vingar på detta vis i många år utan problem. När sukhoien hamnade i inverterat läge för test,  smällde det till i luften. Undertrycket när jag flög inverterat sög ut mylar filmen på ena vingen och fungerade som en broms....

Efter lite ombyggnad hemma åkte jag till gräsfältet jag brukar flyga på och kunde trimma mixar och justera utslag. Totalt blev det 7st flygningar idag och redan känns det som en riktigt bra maskin. Raka långsamma rollar precis som min mindre Sukhoi men väldigt mycket mer motor effekt. I det stora hela känner jag igen roder respons från 25% Sukhoien, men går bättre genom vinden och kräver mindre mixning. Nedflyttningen av stabben märks tydligt!

Yehooo..... :-)




Lonsan

Imponerande bygge!

Känner mig lite frånåkt med min SU-26 som jag hållit på med i 10 månader nu och ännu inte i luften :-(. Och du har gjort allt från skratch. Väldigt sugen på en 2.6 m som din men min fru har i princip förbjudit mig att gå på fler tok-projekt, hon tycker jag ska köpa något mer snabbyggt, hon förespråkar en Krill...egentligen har jag nog det rätt så bra med en så\'n fru :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

quote:
Originally posted by Rikard Levenstam

Provflugen på Barkarby, tack för lånet av lååång asfaltsbana !!  (SRFK)

Som vanligt provflög jag ett baktungt plan och blev tvungen att lasta nosen med grova fransk-skruv a 250g styck.
Vinspalten/skevroderspalten var tätad undertill med mylar film som styrde in kolfiberlaminatet i vingen när rodret fälls ner. Har byggt segel vingar på detta vis i många år utan problem. När sukhoien hamnade i inverterat läge för test,  smällde det till i luften. Undertrycket när jag flög inverterat sög ut mylar filmen på ena vingen och fungerade som en broms....

Efter lite ombyggnad hemma åkte jag till gräsfältet jag brukar flyga på och kunde trimma mixar och justera utslag. Totalt blev det 7st flygningar idag och redan känns det som en riktigt bra maskin. Raka långsamma rollar precis som min mindre Sukhoi men väldigt mycket mer motor effekt. I det stora hela känner jag igen roder respons från 25% Sukhoien, men går bättre genom vinden och kräver mindre mixning. Nedflyttningen av stabben märks tydligt!

Yehooo..... :-)





Stort grattis!![8D]
Håller med, mycket imponerande bygge!

//Patrick

IMAC-Sverige

www.autopartner.se
www.procar.se

PilotRC-Spektrum-Hitec-DA-MTW
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se