Vilken radio är bäst ???

Started by Kent, 2010-08-23, 19:29:20

Previous topic - Next topic

Lonsan

[;)]Precis!

25 Nm club
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Hejdå alla konkurrenter![8D]

Image Insert:

76.77 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

paroos

PS.
Det har varit lite si o så med Spektrums website sista tiden pga omarbetning. Den nya siten är nu lanserad.
http://www.spektrumrc.com/

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Aeroparts

Lonsan

Ahh, nu har jag läst färdigt mellan raderna. DSM X tätar den sista \'läckan\' i DSM 2\'s koncept och kombinerar DSSS med frekvenshoppande. Pga DSM 2\'s enbart 2 centerfrekvenser så är det teoretiskt möjligt och praktiskt bevisat (men synnerligen osannolikt i verkligheten) att slå ut DSM 2 om 2 st starka singelkanalsändare (typ videolänkar) befinner sig på just de 2 valda frekvenserna.
Denna typ av störning är dock frekvenshoppande system som FASST och nu DSM X immuna emot. Kan dock tänka mig att DSM X klarar problemet med mindre eller ingen prestandaförlust just pga att det nyttjag DSSS.

25 Nm club

Rimsby

Riktigt kul Pontus, nu slog du huvudet på spiken!![8D]

Lonsan

Vill understryka att mitt skifte till MPX M-Link inte har det minsta med modulation att göra. Att jag kört ett tag med Spektrum och modulsändare är för att de var först ute med ett rejält spann av väl fungerande mottagare. Men modul känns inte 100:a för mig längre. Eftersom MPX nu har hunnit ifatt vad gäller bredd på mottagarsidan och t o m gått om när det gäller telemetri så (vilket jag iofs inte är extremt begeistrad i, än...) fanns det nu en väg till en kompromisslös lösning. Tyvärr ervjuder inte ens JR\'s flaggskepp 12X (eller vad den heter) programmeringsmöjligheter i närheten av vad en 16 kanals Royal PRO ger för en 1/3 av priset.

25 Nm club

paroos

quote:
Originally posted by Lonsan

Ahh, nu har jag läst färdigt mellan raderna. DSM X tätar den sista \'läckan\' i DSM 2\'s koncept och kombinerar DSSS med frekvenshoppande. Pga DSM 2\'s enbart 2 centerfrekvenser så är det teoretiskt möjligt och praktiskt bevisat (men synnerligen osannolikt i verkligheten) att slå ut DSM 2 om 2 st starka singelkanalsändare (typ videolänkar) befinner sig på just de 2 valda frekvenserna.
Denna typ av störning är dock frekvenshoppande system som FASST och nu DSM X immuna emot. Kan dock tänka mig att DSM X klarar problemet med mindre eller ingen prestandaförlust just pga att det nyttjag DSSS.

25 Nm club

Nja...läst lite mycket mellan raderna kanske...[;)]
En dsm2 sändare scannar bandet först och skulle inte välja de två frekvenserna. Skulle de uppträda efter val och bind så skall det oerhört mycket till för att störa ut länken då mottagaren bara bryr sig på de paket som är avsedda för den.
Lonsan: Mitten av Juni. Jag väntar på igelkotts version, är säker på att den inte lär dröja allt för länge. Korv-låddor säljer nada i USA och Asien.
http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPM2800US

Grattis alla som köpt DX8 kit där AR8000 ingår, en uppgradering av radion från webben (tar 5min) och ni har DSM-X ready to go! Allt är bakåt och framåt kompatibelt. Dvs en DSM2 radio funkar med alla DSM-X mottagare som då kör i DSM2 läge och vice versa. DX8 har varit klar för DSM-X från start och behöver bara en enkel SW aktivering som man laddar ner. Det samma gäller de senaste mottagarna AR8000 och AR600. (de har redan DSM-X funtionalitet, inget behöver göras)
From nu säljs alla sändare med DSM-X och alla mottagare även i en XX10 version för DSM-X.
Alla övriga DSM2 sändare kan skickas in för uppgradering. (bef. Spektrum och JR)
Sattelit antenner går inte att byta mellan DSM2 och X.

Här hemma är väl egentligen enda gången DSM-X verkligen kan komma till nytta på de största inomhus evenemangen. OM det finns risk att fler än 40-50 DSM2 sändare skulle användas samtidigt, men bara då. Då finns det en liten risk att de kan störa varandra.
Så chansen är väl ganska slim.
Kan tänka mig att de som flyger där kanske köper några inomhus mottagare och kör DSM-X.
I övrigt funkar DSM2 som vanligt, dvs hur bra som helst![8D]

Själv skall jag uppgradera (fast det inte behövs) bara för att kunna ha loggan på modellerna![^][:D][:p][8D]
Image Insert:

14.83 KB

Jaaaaaaaaha! Vad skall vi nu träta om??[|)]

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Lonsan

Det intressanta är ändå att Spektrum uppfunnit något \'fast det inte behövs\' ;-) Verkar som de tycker det är helballt med avancerad radioteknik där de uppenbarligen levererar mer värde än vad som den breda massan någonsin kommer att vara betjänt av medan de däremot nöjer sig med ganska ordinära, synnerligen main-stream sändarenheter. Märkligt. DX10:an i all ära, hade den varit klar innan jul som utlovat hade jag haft en sådan nu, trots att det inte kommit ut någon som helst samlad info över hur den fungerar. Nu är den alltså ytterligare försenad. Och fortfarande ingen (?) förhands manual så att man kan utvärdera. Med andra ord, 2011 ett förlorat år för Spektrum att komma upp i eliten men jag kommer att ge den en ärlig chans när den är klar. Tyvär tycker jag att designen/ergonomin har en del missar för att göra den till en äkta korvalåda, viss risk att det blir en varken eller grunka.

25 Nm club

paroos

Handlar om marknadsstrategi såklart från HHs sida.
Det tar tid att bygga ett varumärke, HH tog in JR för att få ett high-end brand. Under tiden har deras eget brand, Spektrum vuxit till en gigant som nu är många gånger större än JR i volymer.
(Störst på marknaden faktiskt. DX7 är den hittills mest sålda 2,4 sändaren genom tiderna, DX8 lär väl gå om vad det lider)
Tidigare har man lagt Spektrum sändarna under JR i prestanda (gällande viss funktionalitet och främst antal kanaler) för att få ett komplett sortiment. Det gäller inte längre, nu utvecklar man sändarna fritt och först ut var DX8 och om några månader kommer DX10-T. (T=Tray=korvlåda) Tror inte det kommer att sluta där. Vet att trycket på Spektrum i USA är stort. DX10-T har utvecklats i Europa, först tänkt för Europa där korvlådan är populär i Tyskland, Schweiz, m.fl mellan o sydeuropeiska länder. Men USA marknaden reagerade direkt och jag tror inte att en \"standard\" version lär dröja särskillt länge. Man har satsat mycket tid och pengar på nya operativsystemet AirWare. En plattform som naturligtvis kommer att nyttjas vidare. Gissar att det kommer en värsting Spektrum inom 2år. (12-14 kanaler) Inte för att man kommer att behöva mer än vad som finns i DX10, men det är ju viktigt att ha ett \"flaggskepp\" för märkets skull.

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Skymic

Det var ju kul att de nått upp till Futaba standard nu.
Såg på ett nyhetsforum från Nurnburg mässan att Dx 10 släpps någon gång under kvartal 4 i år, kanske!

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba

//Micke

paroos

quote:
Originally posted by Skymic

Det var ju kul att de nått upp till Futaba standard nu.
Såg på ett nyhetsforum från Nurnburg mässan att Dx 10 släpps någon gång under kvartal 4 i år, kanske!

//Micke

AUTOPARTNER RC
Futaba

DSM2 har ju alltid varit tekniskt överlägset. (När släpper Futaba sin telemetri lösning!?[;)])
Nu adresserar man även problemet med \"band saturation\" med nästa version. Ett problem som är inbyggt i 2,4 bandets begränsningar och som gäller oavsett modulation eller tillverkare. Det finns bara 80 \"kanaler\" och oavsett om man kör DSSS eller FHSS finns bara detta begränsade utrymme. Futaba ex. kör ju ett ganska enkelt frekvens hoppande system där information skickas under 2-7ms (uppgifterna varierar) på varje kanal. Men då +50 samtidiga sändare använder bandet så blir det så trångt att de blockerar varandra. Först märks det som ökade svarstider och med uppemot 100 sändare blir det verkliga problem. ALLA dagens modulations protokoll drabbas av detta.
Flest DSM2 har råkat illa ut, såklart då 8 av 10 användare kör detta.
(Därav har också Spektrum varit tidigt ute)
DSMX är varken DSM2 eller Hoppning. Det är ett eget koncept vida smartare och mer avancerat än ex. FASST. Och detta krävs för att kunna köra utan påverkan då bandet är knökfullt.
Problemen upptäcktes för ett par år sedan på det som idag kallas \"mega events\" ex. JoeNall, SEFF, IRCHA med +1000 deltagare.
Då började 2,4 utrustningar få problem bla med tappad kontakt och även några krascher. Spektrum insåg problematiken och började testa och utveckla det som nu lanserats som DSMX.

Så from nu finns f.n. ingen annan tillverkare som erbjuder så avancead teknik att man kan flyga säkert på dessa mega events...
Skall vi sätta en slant på att Hitec, Futaba m.fl svettas nu och tok utvecklar för att komma ikapp!?![:D]

Viktigt att poängtera att DSM2 finns kvar och fungerar precis lika bra som det alltid gjort. Den dagen vi har evenemang med 60-70 samtidiga användare här hemma och man vill flyga där finns det idé att uppgradera. Annars kan man simma lungt och njuta vidare med de DSM2 grejor man redan har om man inte tvunget vill ha den f.n. överlägset mest avancerade och säkra modulationen på marknaden! (Jag vill![^])
(Alla med DX8 och AR8000, AR600, AR6255 har ju redan DSMX gratis)

Aktiverings koden för DSMX till bef. DX8 sändare släpps torsdag 10/2 på nedladdnings siten, community.spektrumrc.com

I övrigt gäller följande kring DSMX:
-Alla sändare som säljs from nu är DSM2/DSMX kompatibla.
-Alla DX8 som sålts hittils är klara och skall aktiveras med en uppdatering. (Se ovan)
-Mottagarna AR8000, AR600, AR6255 är redan DSM2/DSMX kompatibla.
-DSM2 och DSMX utrustning är fullt kompatibel med vartannat. Blandar man blir det default DSM2 som används.
-För att köra DSMX måste både sändare och mottagare vara kompatibla.
(Ex. aktiverad DX8 och AR8000)
-Det enda undantaget från regeln är gamla AR6000 som inte fungerar med DSMX. (Den har även utgått ur sortimentet)
-All befintliga DSM2 sändare går att uppgradera till ny RF modul och kod. Därav måste de skickas in. Undantaget är DX6SE. Inte heller de enklaste sändarna DX5i och DX4i erbjuds uppgradering då det kostar mer än en ny sändare. Ev. kommer de i ny DSMX version, ej klart.
-Sändare med extern spektrum modul går ej att uppgradera.
-Alla nuvarande mottagare släpps i DSM2/DSMX version. De får ett \"10\" prefix på slutet. (AR9000 blir AR9010 i DSMX version etc.)
-Alla nya mottagare kommer att vara DSM2/DSMX.

Image Insert:

14.82 KB

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar

//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Lonsan

Eller så kan man ju gå tillbaks till 35MHz om det kniper[:D]
Precis innan MPX ansåg det helt garanterat att 2.4 GHz skulle bli
garanterat tillåtet för RC svängde de ihop ett revolutionerande
PCM system, M-PCM, som med 12 kanaler aktiva ändå gav framerate 12 ms, 12 bitars upplösning
och latency på bara 16 ms. Detta med 35/40 MHz teknik!

Givetvis var M-PCM en felsatsning kommersiellt då 2,4GHz vågen inte gick att
stoppa, även om EU-myndigheterna länge ville begränsa användningen, speciellt DSSS modulationens vara eller icke vara det mycket tjafs om. (det sägs att inga nya tillstånd för DSSS kommer att ges för RC-bruk så Spektrum har väl lyckats med att få monopolställning här...)

Det jag vill ha sagt är att kunde MPX med 35/40 MHz och 10 kHz bandbredd
skapa prestanda som matchade de idag snabbaste DSM * anläggningarna så känner jag
mig helt trygg med deras 2,4GHz lösning.[^]

25 Nm club

paroos

Tror man kan känna sig tämligen trygg med alla de seriösa tillverkanas 2,4 produkter och teknik.
DSM2/X, FASST, M-Link, AFHSS, FHSS...
Alla är lite olika långt komna i utvecklingen, olika avancerade, ger lite olika möjligheter gällande vad tekniken tillåter, erbjuder lite olika möjligheter gällande valbarhet av sändare och mottagare etc.
Upp till var och en att hitta sin religion![:D]

(Såg att MPX nu har 10st olika M-Link mottagare, det tar sig...)

//Patrick

IMAC-Sverige

Autopartner RC
Procar
//Patrick

IMAC-Sverige

Team Autopartner RC
//www.autopartner.se

Aerobat

Kul diskussion... Men titeln satte ju ríbban direkt.

Men glöm bara inte:
1. Framerate och latency är som tur är inte mätbar på den mänskliga delen av paketet. Då hade det nog blivit problem.
2. Tänk på att skillnaden i tid mellan ett Hitec 7954 och ett Hitec 7945 (båda två snabba servon) mellan fulla utslag (ca 140grader) är ca 50-60mS.

Själv ägnar jag mig åt \"low-tech\"[:D][:D][:D]
Image Insert:

77.76 KB

PS. Patrick. Det finns 2 st MTW TD75 som passar perfekt till din nyinköpta DA100 för avhämtning nu.
DS.

//Ulf S
Mvh Ulf