Main Menu

Trimtips?!

Started by Lonsan, 2012-07-14, 22:17:02

Previous topic - Next topic

Lonsan

Hej, får inte ihop det, känns som mitt logiska tänk gått i baklås.

1.  Kärran drar mot huven i vertikal stigning.
2. Kärran drar mot ställen vid vertikal dykning.
3. Kärran tenderar stiga vid hastigt avdrag på gasen vid planflykt.

????

Känns som vad man än gör, TP, motoriktning, trothle-höjd mix etc så blir det ändå något som blir värre på bekostnad av enstaka förbättring, eller??
Har labbat med gas-höjd mix men hittade inte rätt så tog bort helt igen.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

paroos

Det finns nog ingen lösning som fixar allt, gäller att komma nära, hitta bästa kompromissen.
Typ...vad tycker jag som pilot är jobbigast och vill ha bort mest?
Alt. hitta en medeleväg där det finns endast lite tendenser på alla håll och behärska/styra ut dem.
Som du vet är det en ekvation med sjukt många variabler, lätt att tappa bort sig. Inte lätt ens  hur metodisk man än försöker vara...
Man ändrar en variabel och får bukt med A, som nu tyvärr påverkar B etc...[|)]
Och precis när man e skapligt nöjd...så byter man propp![:D]

//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se
//Patrick

IMAC-Sverige

------------------------------------------------
Team Autopartner RC
[Hitec-ExtremeFlight-Pilot RC-Biela-Powerbox-Secraft-DA]
//www.autopartner.se

Rikard Levenstam

Hej Pontus... Är det Krill Sukhoien du bråkar med??  Har trimmat min Mycket nu och tycker den går hyfsat....

Drar mot huven i \"rakt upp\" fortfarande...
Går rakt i \"rakt ner\"
Går rakt i planflygt på fullgas och med hastigt motor avdrag.

Jag har ändrat motor riktning men tycker inte det ger så mycket.. flyttat TP och gör lite..

Har några mixar tex...

Tomgång till höjdroder 2% (Dök tidigare rätt kraftigt)
Sidroder till Höjdroder 22% ( Kompromiss)
Tomgång till höger skev 1% (nästan förmycket..)

Ska fixa en Sidroder till Skev, då det är för lite V-form på Krillen... Tenderar att rolla till inverterat i knivegg, vilket är FEL på V-formen.

Har flyttat bak tyngdpunkten, minskat höjdutslag ordentligt och minskat expo.

Min svart är mer neutral, men krillen är snäppet vassare, kanske beroende på två kilo lättare...



Paul

Patrick....du får gärna byta propp inför varje tävlingssekvens[:)]
[:D][:D][:D]
Mvh Paul
---------------------------
Med vänlig hälsning, Paul M

HANGAR 9                      ZDZ                   MULTIPLEX                      HiTEC

Lonsan

Ja, det är Krill SU29:an.

Intressant att du till och med har gas-skev mix.
Har kommit på mig skälv med att fippla med skevtrimmen var och varannan flygning.
Kan vara en sådan koppling som jag (också) brottas med.
En sak som stör mig är att kärran behöver några mm höjdtrim.
Iofs kanske inte så märkligt då en symmetrisk vinge inte ger lyft utan att ha viss anfallsvinkel.
Har inte mätt några vinklar mellan vinge och stabbe, på en kärra som denna känns det som det borde vara \"rätt\" från fabrik??
Uffe testade kärran idag och röstade på ev något baktung \"känsla\".
TP ligger ca 1 cm framför rörcentrum.
I vilket fall som, jag är inte van vid så\'nt här, mina tidigare IMAC kärror har liksom funkat \"av sig själv\" efter den kravnivå jag haft då.
Oöverträffad är min 40%-are, så sent som idag fick jag slutligen ihop ett 20% större batteri men hinner nog inte utvärdera flygtiden innan tävling.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rikard Levenstam

Hej..

Jag har över 50 flygmningar med krillen sedan Bränna... Och nu kan jag fintrimma det sista... Det är svårt att hitta det sista som genererar mixrar på någon %  Fördelen med Bensin är ju att flygningarna blir över 20 minuter styck, så det finns ju gott omtid att testa och prova.

Höjden står rakt på min, men vi kan ju jämföra i Kil.

Roligt med flera Krill Sukhoier.. Som uppfattas som olika flygplan beroende på olika trim, tomgångs varvtal tp...  

Det hade ju varit roligt med en opartisk pilot som flög alla Krill Su29 och en summering hur olika dom uppträder.... Tror att trimmning är viktigare än modell val många gånger...

Det känns nyttigt att prova andras modellr och även få kommentarer om egen trim för att inte snöa in på någon dum trimmning..

Har du läst Peter Goldsmith bibel? Den funkar rätt bra men kräver mååånga flyg timmar...

Ses




Kent

Att den stiger vid hastigt avdrag vid planflykt liknar Edgens uppförande.
Jag fick rikta upp motorn några grader

Barry CO
Barry CO
Valter Johansson
Tele Pilot
Tel: 0709165767

Lonsan

Stigtendensen vid avdrag är marginell, upplever inte att just den effekten stör flygningen men lite stötigt vid landning.
Det konstiga tycker jag är att den drar mot stället rakt ner.
Är just i färd med följande:
. Tar bort 15 gr från sporren
. Ökar vingens anfallsvinkel knappt 0.5°

Givetvis helt fel att göra två förändringar samtidigt.
Det intressanta är om jag kommer att märka något eller om jag bara drabbats av hjärnspöken.


Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Tänkte rapportera hur det gick.
Gick först på höger vinge och ökade 0.5°
När jag sen jämförde med vänster vinge så var det ingen skillnad, dvs vingarna hade hela tiden stått lite olika, hmm.
Utprovning av förändringen skedde dagarna innan Sunne tävlingen och skillnaden var markant faktiskt. Dragning mot ställen på dyk borta, dragning mot huven i vertikal stigning ordentligt reducerad.
Om det var framflyttning av tp med ynka 2.3 mm eller en genomsnittlig ökning av anfallsvinkel med 0.25° som gjorde detta kan jag inte avgöra.

Team Desire Power
MPX Royal Pro 16
MPX Royal Pro 9

PLETTENBERG Predator 50/6
PLETTENBERG Predator 30/8

Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår