Batteripositionering i kärran.

Started by Spitfiremagnus83, 2011-04-12, 22:28:07

Previous topic - Next topic

Lonsan

Jag missade att det handlade om NiMh. Så branden kan vi nog avskriva. Vad har du för typ av NiMh? Fråga mailman om hur hans DPSI*** började blinka morsekod och spela marseljäsen i samband med \'fel\' typ av NiMh :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Rimsby

Stämmer bra det Lonsan, Hässleholm, påsken -84!![:)]
 

Lonsan

Med andra ord, glömt och förlåtet :-)

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Lonsan! De heter Instant. 6v 2100mah på 5 celler. Finns bild på dem i min bygg/renoveringstråd.

Om jag har förstått det rätt så har de egenskapen att de är väldigt bra på att inte självurladda. Försäljningsargument? Mycket möjligt, de var faktiskt hyfsat billiga, därav valet av dem.
 

Spitfiremagnus83

Brevbärar\'n, avskrivet eller ej, vad hände? Marsäljäsen, matade du med fransk fulström?
 

Lonsan

Jag griper in...
Det var GP2700 i format AA (R6).
Ett utmärkt digitalkamera batteri så man lyckats pressa in
nästan lika mycket energi som i ett LiPo/LiIon, (ca 100 Wh/kg jämfört med ca 150 Wh/kg för LiPo)
Tyvärr så är de inte lika bra på att leverera effekt, de brukar ligga på typ 0,3-0,4 ohm iR för ett 5-pack.
Enkel uträkning I x R ger då att de inte hänger med i svängarna när man blir sugen på en 5-10 A....
LiPo liger under 0,1 ohm för en 2s av motsvarande kapacitet, för en \"värsting LiPo\" kan det vara ner mot 0,01 ohm (50 C varianter).

I de flesta fall gäller för NiMh att låg kapacitet = lågt iR.
Du kan enkelt testa dina ackar.
Koppla på en voltmeter och kör alla servona hit och dit som en vettvilling.
Dippar spänningen (mätt direkt på acken) mer än 0,5 V så känns det skakigt, dippar det en hel Volt så flyg inte!
Prova gärna med både hel och halvladdade celler.



\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Lonsan

Ehh öhm tog mig lite tid att kolla din bygg/renoveringstråd.
Hade inte helt klart för mig vad det var för en kärra, 50 cc eller hur?
I så fall är de inte så stor risk att det blir för mycket ström för dina NiMh ackar.
Mailman\'s problem med NiMh var i en 100 cc, viss skillnad på servo-antal och -krafter.

Sweet dreams!

/Pontus

\"25 Nm club\"
MPX Royal Pro 16
PLETTENBERG
Hitec
Autopartner.se
Max 300 tecken, 272 återstår

Spitfiremagnus83

Nej, det är bara en 50cc. Har inga monsterservon heller så det är lugnt!

Vi har träffats, och jag tror nästan du sett min kärra i luften!
 

Rimsby

Lonsan, nu slog du huvudet på spiken, du formulerade precis det svar jag själv tänkt skriva ner, tack tack, jag bjussar på korv nästa gång!![:)]